Traktorer och processorer

Köpråd: Valmet 655 -89

26 inlägg 14795 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd: Valmet 655 -89

Masset  
#504206 Tjenare! Är ny här på forumet och tänkte fråga lite råd om en Valmet 655 GLTX -89: som jag tänkte åka och kolla på i helgen. Det är modellen utan turbo och det är egentligen det ända som bekymrar mig. Hade gärna haft turbo men vet inte direkt varför, mera kraft antar jag? men vad säger ni, behöver man turbo?
Jag kommer att använda traktorn till att köra ut virke, mestadels för husbehov men även för att sälja. Så användningen är inte så många dagar i året i skogen, resten är snöskottning och diverse andra saker.

En annan sak som jag märkt är att gamla Valmetar håller betydligt högre pris här i Finland än i Sverige. En 655/705 kostar runt 15000€ och då har den gått minst 12000 timmar. Vill man ha en som ser någorlunda fräsch ut och inte så mycket timmar går de på 20000€. Vilket jag tycker är dyrt för en 30 år gammal maskin. Men det är ju marknaden som bestämmer.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

4bikes  
#504234 Prisene i Sverige og Finland vet jeg ikke noe om. Men jeg kjørte mye med 655'n da den kom i 1989 (til Norge). En meget trivelig traktor. Og mer enn sterk nok til å dra en middels tømmervogn, og til litt snørydding. En modell som forsvant altfor fort fra markedet etter min mening. Men kjøperne skulle vel ha turbo ;-)

Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

Magnuc  
#504271 Jag har exakt den maskin du beskriver men en -91'a.
Ingen turbo, men klarar mig fint utan. Ska du mestadels köra i skogen behövs ingen turbo, ska du köra mycket på vägen med tungt lass så är det vell en annan sak.
Jag använder den till just det du beskriver, 9-tons vagn med 203t kesla, skulle lätt dra större vagn.
Fin traktor i skogen smidig och rymlig o kraft så det räcker.
- Nackdelen är gammal teknik ( kan också va en fördel ).
- Reservdelar, är en utdöende art.

Vill du ha en fin traktor i -05 serien i Finland skall du ut med mycket pengat, tyvärr dom är bara så eftertraktade.
Därför rekommenderar jag dig att kasta in lite mer pengar så får du en relativt bra Valmet i 6000-serien. Nyare allt.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

Masset  
#504279
Magnuc skrev:Jag har exakt den maskin du beskriver men en -91'a.
Ingen turbo, men klarar mig fint utan. Ska du mestadels köra i skogen behövs ingen turbo, ska du köra mycket på vägen med tungt lass så är det vell en annan sak.
Jag använder den till just det du beskriver, 9-tons vagn med 203t kesla, skulle lätt dra större vagn.
Fin traktor i skogen smidig och rymlig o kraft så det räcker.
- Nackdelen är gammal teknik ( kan också va en fördel ).
- Reservdelar, är en utdöende art.

Vill du ha en fin traktor i -05 serien i Finland skall du ut med mycket pengat, tyvärr dom är bara så eftertraktade.
Därför rekommenderar jag dig att kasta in lite mer pengar så får du en relativt bra Valmet i 6000-serien. Nyare allt.


Jo det är lite så jag tänker, att turbo kan väl va bra att ha men jag klarar nog mig utan. Har hittills kört ut med en MF 175 och klarat mig bra med den.
Har även kollat på 6000-serien men fått rådet att köra på 05-serien då de är säkrare och enklare att fixa själv om något går sönder. Inte lika mycket el som kan strula.
Sen hade jag fått för mig att det fanns gott om reservdelar då de är så vanliga ännu, men kanske jag hade fel. Nåja det tåls att fundera på. Vill inte lägga ut allt för mycket pengar heller då den kommer att användas så lite. Men tack för tipsen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

Magnuc  
#504290 Jag bytte också från en MF265 till denna Valmet. 😀

Före köpet skall du testköra traktorn, lägg lite större fokus på koppling, styrservo, 3-punkt lyften kan va riktigt glapp på vissa.
Var någonstans befinner du dig i landet?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

Masset  
#504294 Jo ska nog granska den noga. Det har bara varit en ägare på den och det står att den har varit i "lätt användning". Vilket också syns, ser ut som ny inuti. Ser väldit bra ut utvändigt också.
Österbotten 🙂 Pedersöre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

halvproffs  
#504296 Jag skulle nog köpa den om priset och timmar är rätt och speciellt om det är skogshytt på den.
Tycker att det är höga priser även här men dom står ju sig i värde så om du inte blir nöjd så är det bara att sälja. Lycka till!
.

Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

Magnuc  
#504319 Ja, alla i 05-serien har ju mer eller mindre skogshytt, om de har vändbar stol är en annan sak. Om inte, så köper du en vändplatta från ikh för en 50-lapp.
Kom gärna tillbaka med fotografier över traktorn, skulle va roligt att se.

Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

Forestboy  
#504323 Köp bort, bättre rum i hytt på 05 än 6000 serie kört båda i skog. 655 betyder att de har turbin. Turbo ger effekt först på höga varv...

Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

Masset  
#504326
Forestboy skrev:Köp bort, bättre rum i hytt på 05 än 6000 serie kört båda i skog. 655 betyder att de har turbin. Turbo ger effekt först på höga varv...


Har alla 655 turbin?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

Masset  
#504328 Läste på konedata.fi att turbin var tillval.

Här kommer lite bilder på traktorn. Det är en -89 GLTX med autocontroll. Den har gått 10000 timmar och priset är 20000€ ink moms. Vilket jag tycker är i överkant så det blir nog att försöka förhandla ner priset så mycket som möjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

Forestboy  
#504342 Vill minnas 55 var turbin och 05 var utan..

Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

Magnuc  
#504370 Nej, dom har inte turbin per automatik. Det ska stå hitrol isåfall.
Fin traktor, ser nymålad ut så bli inte blind för de. 😉
Ser inte ut att va original storlek på bakdäcken.
Förstår han vill ha mycket för den och han hittar sekärt någon som är beredd att ge det också men det kan ta ett tag.
Rätt dyr, men skicket och efterfrågan som bestämmer.

Avatar Fallback

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

Magnuc  
#504371 Hittade på 3 min något nyare och motsvarande men med turbin.

https://m.nettikone.com/valmet/6400-4/1 ... 7&vifNav=Y

Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Valmet 655 -89

Masset  
#504384
Magnuc skrev:Hittade på 3 min något nyare och motsvarande men med turbin.

https://m.nettikone.com/valmet/6400-4/1 ... 7&vifNav=Y


Jo har kollat på den. Enda felet är att det är så långt bort, har inte riktigt tid nu att åka långt för att kolla på den. Annars vore den nog fin :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).