Vedmaskiner, flishuggar

problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

58 inlägg 48258 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

Robertberg  
#399421 Nån som vet hur man justerar in svärdets viloläge? Nu går det inte ända upp, så man kan inte köra så stora stockar som man borde.
En Easy med dubbelklyv.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

ananders  
#399424 Dras svärdet ner med hjälp av den hydraulkolven man ser? Om så är fallet går det då inte att justera svärdets läge på axlen till vänster om kolven.

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

Robertberg  
#399486 Du ledde mig på rätt spår ananders! Låsningen på den axeln har visst strulat tidigare, så där sitter en grov spik istället för vad det nu var tidigare.
Den spiken hade blivit lite böjd så allt vridit sig lite neråt. När jag slog in spiken ordentligt åkte svärdet upp riktigt!
Körde sen tills klyvkniven sprack ikväll.

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

80-90  
#459094
1497181900_img_1746.jpg
Kolven till svärdet går lite som en cykelpump de sista 4-5cm så svärdet inte helt upp !! Klarar inte å ställa trycket så det hjälper heller !! Nått tips??

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

80-90  
#459392 Ingen som har nån idé ?? Backventil ? Kolven ??? :-BD

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459564 Kolla nedre fästet för cylindern, kolla även lederna och lagringen för svärdsfästet.
Hydraultrycket för svärdsretur skall vara max 40 bar och är samma krets som inmatningsband och ev vedbord och matarrullar.
Funkar inmatningen ? har även den jojo tendens då är det överströmningsventilen, brukar fastna div skrot i den.
Om allt mekaniskt ser ok ut och inmatningen fungerar ok så kolla sågcylindern.
Finns lite olika sätt att kolla cylinder ! Skicka PM så ringer jag upp!

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

80-90  
#459567 Fantastiskt :-BD hör av mej i det närmaste jag :-BD

Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

jørgenjthaule  
#504159 Hei
Jeg har og hatt problemer med min 1x med at kløyveren til tider lever sitt eget liv,dvs at starter når den skal og avogtil når den ikke skal..den har og til tider gått villt frem og tilbake...
Problemet på min i hvert fall har vært at spaken til fotpedalen ikke har gått skikkelig tilbake og det har skapt noe av problemene eller har det mange ganger vært pga sagspon som har frøset i mekanismen til kløyveren,ser at det lønner seg veldig med å holde rent der hele tiden..

Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

jørgenjthaule  
#504160 Er det forresten noen som har prøvd å sveise på ekstra kniver på 6 deler kniven til hakki pilke?jeg vurderte å sveise på noen plater i kniven slik at den ikke deler i 6 ,men 8 eller 10...forferdelig tungvindt å kløvve veden mange ganger..hvis man kløyver i stjerneformasjon slik man gjør med en 6 deler blir jo veden for stor uansett hvordan man vrir eller vender på dt etter mitt skjønn..Så hva en slik kniv kostet,,,ca 7000kr eksl mva...extremt..så tror jeg prøver og feiler litt med sveising på den 6 deleren jeg har..
Og tror dere kløyveren vil være sterk nok?
Dette gjenstår vel å se..kom gjerne med innspill

Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

stegmaster  
#504200 Nei, den er ikke sterk nok, dessuten er vanskeligere å lage ett riktig kløyvekryss enn man skulle tro.
Det er mange vinkler som må bli riktige for at det ikke skal bremse kubben sin gang igjennom krysset.
Vil nok påstå at man må ha minst 12t kløyvekraft til en 10kryss kniv, helst litt mer også, kanskje 15t, om den skal klare det meste som skal igjennom kløyveren.

Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

jørgenjthaule  
#504249 ja kikket på naboens 2054,og der er det voldsomt med vinkler på kløyvekniven,men har ikke en 2054 8 tonns kløyvekraft?eller tar jeg feil?har du forresten en utslitt 10/12 deler kjøper jeg den gjerne...:)

Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

stegmaster  
#504272 Ja det var 8,5t på de tidligste modeller som jeg har. De nye i dag har vel 12-13t.
Ja jeg har en 10kniv til min men bruker den aldrig, da det både blir for mye flis og bøs med denne kniven, samt at 8,5t er for lite kraft.
Så jeg kjører kun med 2/4 kniven og gjør omkløyvning, da vi er alltid er 2 stk. så går dette mye bedre.
Maskinen kan da kjøre på hurtiggang hele tiden og veden blir mye finere, både med hensyn til en jevn størrelse på kubbene, og omtrent ingen flis eller bøs i sekken.
(Nei, jeg tenker selge kniven i sammen med maskinen når jeg en gang bytter den, så vil ikke selge 10kniven)

Her er en kort video av min Dalen 2054, som viser både 2/4 kniven og 10kniven.
Som du ser så funker det så vidt med 10kniven på kvistfritt virke, men ellers blir det bare tull.
(filmen er ca 8 år gammel og vedmaskinen er ca 15 år gammel.)


Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

jørgenjthaule  
#504273 Flott utstyr du har der..,ser den med flisene,men det går da jaggu raskt med en 10 deler..jeg får prøve og feile litt.furuved som er så fin som på filmen din er jo selvsagt en drøm å kjøre igjennom..krogete eiker er ikke fullt så raskt ser jeg...jeg har heller ikke stegmater-bord eller trekk på bordet,noe jeg burde vurdere å få meg på sikt..

Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

jørgenjthaule  
#505203
stegmaster skrev:Nei, den er ikke sterk nok, dessuten er vanskeligere å lage ett riktig kløyvekryss enn man skulle tro.
Det er mange vinkler som må bli riktige for at det ikke skal bremse kubben sin gang igjennom krysset.
Vil nok påstå at man må ha minst 12t kløyvekraft til en 10kryss kniv, helst litt mer også, kanskje 15t, om den skal klare det meste som skal igjennom kløyveren.






Nå har jeg laget en ekstra kniv,,begynnte egentlig som en 8 deler,men nå er den en 16 deler,har kuttet stålet til en 8 deler...så får jeg se om den er sterk nok og ikke minst om designet virker...,noe som slett ikke er sikkert..skal prøve meg litt frem..leker med tanken om å bytte kløyvesylinderen til en tykkere,tror det er 70 mm nå,90mm burde vel holde..kanskje jeg da og må ha en pumpe som gir mer og..får se...

Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

stegmaster  
#505214 På gamle Dalen 2054 er det 80mm sylinder. (ca 8,5 t ved 180bar, min er oppjustert til 200bar som på de nyere modellene).
Tror nok du må opp mot 100mm (som klarer ca 15t ved 200bar) sylinder om det ikke skal kile seg hele tiden.
(Problemet med dette er at maskinen går veldig sakte med den relativt lille pumpen som sitter på en 1x37, skulle nog helst hatt opp mot 80-100l/min for å få lite fart på en slik sylinder, selv med hurtiggang.)
Men det blir interessant og høre hvordan dette fungerer.
Husk også på at selve rammen nok ikke er tenkt for slik kraft, så du bør nok ihvertfall sveise på en støtte på selve maskinens, altså kløyveknivens bakside, så kniven får skikkelig mothold.
Sleng gjerne opp noen bilder om du har.
Lykke til.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).