Skotare

Super Master 1840

7 inlägg 6062 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Super Master 1840

knutten  
#48915 Hej alla trevliga människor på det här forumet. :grin: . Jag ska med största sannorlighet få börja köra slutavverkning hos en entrepenör i utbildningssyfte att lära mig så mycket det går teoretiskt såväl som praktiskt och jag undrar om ni kunniga människor ^:)^ har lite fakta om den här maskinen. Den har gått 35000 h men det mesta är bytt på den. Har ni några tips på saker att tänka på vid slutavverkning så tar jag emot det tacksamt



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Super Master 1840

gremo  
#48918 ett tips är att lyssna noga o inte vara rädd för att fråga.

Användarvisningsbild

Re: Super Master 1840

Lill Junior  
#48920 På dom mastrar/1840 har de inte setat midjelås på, så vagnen kan vara lite vinglig vid avlastning om man tar för stora gripar. Men annars så är de en bra maskin med stor hytt.

Avatar Fallback

Re: Super Master 1840

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48936 Stegen är en sak att passa,finns ingen sensor som säger till när den är uppe,så det är väldigt lätt att köra sönder den.
Sen har han luftbromsar,en lufttorkare som fungerar är ett krav,men sen våran brukar samla vatten o gegga vid bakbromsarna så då fryser dom lik förbenat(stagen fryser fast),då ska ankstjärten upp å putsas,kolla att han "rullar lätt"på morgonen
Annars är dom trevliga att köra,du har en clarklåd oxå så du kan peta i en växel upp lr ner under gång.
Han har 3 steg på clarken,sen har dom "halvsteg" via växlingsdatorn,du startar på 2 låg när du sätter på strömmen,vid halvt lass bruka jag ta ner våran på 1 hög,men det där känner du själv,annars är det väldigt praktiskt när du får en bättre basväg o kan peta i en högre växel o köra på lågt motorvarv

Användarvisningsbild

Re: Super Master 1840

Thunborg  
#48957 Vill anse att det är en av de bästa "nybörjar" traktorn :grin: Stadig, tål lite tuffa tag, men var inte ovarsam :wink: och som Simba skrev , var rädd om stegen.

Avatar Fallback

Re: Super Master 1840

Gubben  
#49884 Hej undvik att backa med fullt lass och styra allt för mycket när det är brant utför för att maskinen är lite rank i dessa situationer.
knutten skrev:Hej alla trevliga människor på det här forumet. :grin: . Jag ska med största sannorlighet få börja köra slutavverkning hos en entrepenör i utbildningssyfte att lära mig så mycket det går teoretiskt såväl som praktiskt och jag undrar om ni kunniga människor ^:)^ har lite fakta om den här maskinen. Den har gått 35000 h men det mesta är bytt på den. Har ni några tips på saker att tänka på vid slutavverkning så tar jag emot det tacksamt

Avatar Fallback

Re: Super Master 1840

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50413 Hej när du kör med fulltlass tänk på att växla ner innan bär iväg utför,för om du provar att växla en hel växel i en brant så hinner maskinen frihjula innan den har växlat.Kom även ihåg att lägga ur diffspärren när den inte behövs,lätt att glömma när det inte är åter fjädrande brytare.Lycka till :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).