Motorsåg och handhållet

Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

22 inlägg 19846 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Hema  
#504081 Jag har funderat lite och vad är egentligen fördelarna med 1,3mm framför 1,5mm, förutom minskad materialåtgång och att x-cut just nu iaf bara finns som 1,3mm?

Jag ser två nackdelar och det är försämrad kedjeolje transport i svärdet och att drevet snabbare kommer slitas + en extra filmall att hålla koll på.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504087 Ofta är det inte spårvidden i sig som är viktig utan modell på kedja.
95VXL och 20BPX är båda .325 och 1,3 men helt olika modell från samma tillverkare.

Slitage på drev vet jag inte om man ser skillnad på mellan 1,3 och 1,5 men i svärdets spår och drivlänk ser jag ofta mer slitage på 1,3 än 1,5. Likaså svärdstrissa och uppe på banan. Ser oftare spår av värme på 1,3 än 1,5.

Ser man på de som har 1,1 och byter till 1,3 så upplever jag att drev/svärd/kedja håller bättre.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504088 Filmallen ? Har efter många år 1,3 mm gått tillbaka till 1,5 mm, inte märkt nångördel med det smalare, snarare tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Hema  
#504092
bengt.a skrev:Filmallen ? Har efter många år 1,3 mm gått tillbaka till 1,5 mm, inte märkt nångördel med det smalare, snarare tvärtom.

Mig veterligen är det skillnad. Skaffade pixelsvärd (1,3mm), kedja o filmall till en Jonsered och när jag sedan skaffade mig min 357:a, så passade inte filmallen. Kedjan var för bred. Klart det går att fila upp, men då blir den mindre bra på pixelkedjor.

Sedan tillbaka till ursprungsfrågan, så borde väl alltid mindre anläggningsyta öka risken för ökad slitage (i detta sammanhang)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504111
Mange skrev:Ofta är det inte spårvidden i sig som är viktig utan modell på kedja.
95VXL och 20BPX är båda .325 och 1,3 men helt olika modell från samma tillverkare.

Slitage på drev vet jag inte om man ser skillnad på mellan 1,3 och 1,5 men i svärdets spår och drivlänk ser jag ofta mer slitage på 1,3 än 1,5. Likaså svärdstrissa och uppe på banan. Ser oftare spår av värme på 1,3 än 1,5.

Ser man på de som har 1,1 och byter till 1,3 så upplever jag att drev/svärd/kedja håller bättre.


Min ena svåger hoppade på tåget när pixelkedjorna kom och i början hade han stora problem med havererade noshjul. 1,3 är säkerligen starkt nog men frågan är om det finns marginaler för något oförutsett.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

halvproffs  
#504117 Har haft några havererade noshjul på 1,1mm svärd för småstihlarna. Aldrig haft haveri på 1,3 mm svärd. Har nog mest varit Oregonsvärd. Nu hände det dock på ett nästan nytt svärd. Var tillbaka till handlaren och fick ett nytt svärd och köpte även den nya kedjan. Har dock inte provat konstellationen än pga snöförhållanden.
1,5mm har jag aldrig kört med. Tror nog att 1,3 mm är optimalt.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Hema  
#504157 Beror kanske på svärdslängden. Man kan bara anta att ju längre svärd man har desto fler tänder greppar i det du sågar och då ökar belastning.

Hört användare som fått sina 15“-kedjor att gå av. Finns det risk för att 18“ (för mig att jag sett 20") inte kommer funka optimalt på ett exempelvis HVA 560. Då skulle man kunna välja ett HVA 562 med 3/8, fast iom helmejslad kedja, blir antagligen kvistningen inte toppen. Nu tänker jag på de två varianterna av X-cut.

Varför väljer man att tillverka helmejslad skärtand framför semimejslad, är det så mycket bättre vid ren kapning?

Är Oregons Speedcut uppdelat på samma sätt som x-cut (semi på 0,325 & hel på 3/8)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504162 Eg har brukt både 15 og 18 x cut .325 på 560. Ingen problem sålangt verfall.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

jørgenjthaule  
#504176 Jeg personlig sverger til 1,5mm kjeder,men har ingen akademisk forklaring på dette,føler de er mer stabile og mer solid,men det er ikke sikkert er riktig...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504185
Hema skrev:Beror kanske på svärdslängden. Man kan bara anta att ju längre svärd man har desto fler tänder greppar i det du sågar och då ökar belastning.

Hört användare som fått sina 15“-kedjor att gå av. Finns det risk för att 18“ (för mig att jag sett 20") inte kommer funka optimalt på ett exempelvis HVA 560. Då skulle man kunna välja ett HVA 562 med 3/8, fast iom helmejslad kedja, blir antagligen kvistningen inte toppen. Nu tänker jag på de två varianterna av X-cut.

Varför väljer man att tillverka helmejslad skärtand framför semimejslad, är det så mycket bättre vid ren kapning?

Är Oregons Speedcut uppdelat på samma sätt som x-cut (semi på 0,325 & hel på 3/8)?

Nog har det lite o göra med svärdslängd. Även träslag, arbetssätt skärpa och ryttarställning.
Men framför allt vill jag nog påstå att modell är av betydelse. De är designade att klara en viss belastning och bli dragna med en viss kraft. I mitt exempel ovan är den ena kedjan lämplig upp till 50cc. Den andra upp till 65cc, om jag minns rätt.
Skärtand, sidolänk, drivlänk och nit är olika likaså form och storlek oberoende av spårvidd.

Du kan ha .325 eller 3/8 på 560 och 562.
Du kan även ha mejseltand eller halvmejsel i båda delningarna.

Att det är 3/8 på större såg är för att de ofta är större i cc o kraft än vad .325 kedjorna tål. Likaså tvärt om. Inte alla såg under 65cc kan hålla varvet som 3/8 kedjorna behöver.

Att läsa sig till detta är inte lätt. Bäst är o prova o testa sig fram.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504187
Hema skrev:
Varför väljer man att tillverka helmejslad skärtand framför semimejslad, är det så mycket bättre vid ren kapning?

Är träslaget grovt, rent och hårt är svaret JA.
På större sågar 65cc+ ser man sällan semichisel för det är svårare att få tag i och de flesta vet inte om annat.
Behovet att kvista med stora såg är litet.
Medands semichisel är lite tåligare om det är lite skit skär det sämre om det inte är skit. Den är lite mer förlåtande i filningen med.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

anersimyra  
#504192 X-cut är en s.k narrow kerf kedja som ger ett smalare sågsnitt. Jag kör x-cut på Oregons svärd med alukärna, och vanligt 1,5 mm på både Husqvarna och tsumurasvärd. 1,3 mm utrustningen slits inte mer är motsvarande i 1,5 mm, är så ändock fallet är detta försumbart och saknar i praktiken betydelse. Värmerelaterade problem p.g.a dålig smörjning visar sig omgående och är inget som förekommer på mina utrustningar i alla fall.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

anersimyra  
#504194 För en tid sedan smög sig tryckfelsnisse in på Oregon Blounts svenska hemsida. Där står att full chisel är särskilt lämpad för användning i HÅRT virke, skrivningen har sen följt med till Husqvarnas usla hemsida. Tittar man på Oregons amerikanska hemsida står där i stället soft Wood vilket mig veterligen betyder mjukt virke. Vid förorenat eller riktigt hårt virke rekommenderas semichisel och inget annat.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504208 Jo, det är nog fel nånstans men inte i att det är lämpligt för hårt virke. Det är där man ser störst fördelar i kapning med mejseltand.

När det ändrades på Oregon US hemsida var det rätt mycket diskussioner om detta.
Av ren tur troligen har oregon SE inte hakat på och ändrat det de sagt de sista 70 åren.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

anersimyra  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).