Motorsåg och handhållet

HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

185 inlägg 52445 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

BonScott46  
#504058
roa skrev:
JensSkoog skrev:
roa skrev:Sthil har alltid varit duktiga 70 kubikare och uppåt dom har däremot
aldrig lyckats med en 60 kubikare.

Nu ska väl inte det här vara någon diskussion om vilka sågar som har varit bra och inte, men jag har nu
körd MS361, 59 cc i några år med allt från 15" till 28" svärd och den sågen har varit toppers, enligt mig :wink:


Hej jag håller med dig detta handlar om personliga erfarenheter. Jag har och så kört med MS 361men alltid tyckt den har varit trög och seg på något vis .Sen kom Husqvarna med sin 560 och då var verkligen Sthilen seg .Sen har jag stora krav på mina grejer. 361 är inget dåligt såg men jag personligen tycker det finns intressantare alternativen för mig .Absolut inte min meningen att klassa ner andras sågar eller våra någon förstå sig påare.


Man behöver bara öppna ljuddämparen så att sågen få andas och fixa till förgasaren så att det går att justera den helt då är 361:n MYCKET snabbare och det ta typ 20 minuter. Om man vill ta det ett steg till kan man ta bort cylinder förpackningen, skära en pop up kolv och då har du en 59cc såg som tror att det är en 70cc.
Senast redigerad av BonScott46 sön 18 mar 2018, 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#504061
volvo_per skrev:Hej alla här på forumet. Som husqvarna älskare hämtade jag ut en stihl 462a idag 😊 har kört med den hela helgen och har en fråga till alla stihl älskare där ute.
Hur får ni kedjorna bra? Blir helt tokig på stihls kedjor. Gör jag fel eller har stihlägarna här på forumet aldrig kört en husqvarna? :grin: skämt åt sido har jag absolut inget att klaga på ang sågen. Kanonsåg säger jag bara. Men kedjan är under all kritik. Helt ny 3/8 rs kedja. Tar superdåligt vid kvistning osv. Första tanken var att jag måste vart i något. Slängde på en annan helt ny och är samma med den. Jämför jag med en husqvarna 0.325 så går den som smör och studsar och hoppar inget i jämförelse. Jag kör med stihls kombifil och blir ingen skillnad. Vid instick och fällning skakar det och slår i hela sågen. Något jag inte ens har en tandens till på mina andra sågar. Vill ha tips nu ang detta. Alla proffs som kör stihl måste ju ha tips ang detta. Särskilld filning? Andra kedkor etc. Detta går ju knappt köra med enl mig. Tar ganska bra vid kapning men resten skit.


Hej jag håller med dig sthils kedjor funkar bra med flat fil. Köp Oregon med 1.6mm drivlänk 3/8 delning fila med rund fil tror den heter 73 LP fixar du inte detta hör av dig till mig så skickar jag en kedja.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504074 Trur ho heite 75 lpx no

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504076 Lenge siå eg har prøvd RS kjeda no men blei ikkje så veldig imponert meine eg å huska, mulig eg hadde fått ho bedre til no. Ellers er mi erfaring som di .325 1,3 som da blir kalla i dagligtale er best til kvisting synes eg då, gjeld gran og furu.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Hema  
#504079 Sedan har vi skillnaden mellan hel och semikisel(mejslad) kedja. Helmejslad funkar bäst till kapning, vill man kvista är semi oftast att föredra och några användare verkar ha enklare för att fila oregonkedjorna framför stihlkedjorna.

Men springa runt o kvista med ~70cc är inte illa pinkat. :)

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

JensSkoog  
#504082 Jag körer mina Stihlkedjor i Stihls slip, USG, och ska absolut inte klaga på skärpan.
Senn har jag erfart att dom inte skär så bra när dom är nya, men
efter en slipning och ryttarjustering blir de jättebra.

Jag ogillar RS kedjorna till annat än kapning på vedbacken. RM är mycket bättre
vid instick och kvistning, men det är nu vad jag tycker :wink:

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Hema  
#504094 Instämmer med RS vs. RM

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

jan larsson  
#504097 när jag gick över till stihl försökte jag få till det med deras kedjor. men var nära att ge upp o köpa husqvarna igen.
men fick en handlare att ta hem en lämplig uppsättning av oregons skärutrustning (fanns ju inte i butik i närheten). och jag blev jättenöjd för nu fungerade det som jag var van vid.

men kan någon förklara knepet med filning av stihl kedjan. så att insticket blir lika lugnt o säkert som med oregon. så vore jag jättetacksam. stihls "dyra"mall hjälpte inte. supervasst eller 5,5 mm fil hjälpte något. gäller min stihl 261c med 3,25 delning.
men gäller även 3/8 delning också som jag tolkar det.

men nu gällde det STIHL MS 462.

för förr eller senare behövs väl större såg. nya stormar kommer ju, huggning av ek. mm.
men jag behöver allt övertygas lite till. vikten jämförs med hva 560 (problemsåg aldrig aktuell för mig). bra men hur är det med balansen vid kvistning (70 cc svängmassa) o bränsleförbrukningen.
till 261c n gör jag åt en kombidunk en ordentlig dag. hur långt kommer jag med 462 n o lika jobb utfört.

kvista med 70 cc om vikt o balans är ok. går nog bra där det är lämpligt. för vikten verkar ju ok. men till mig skulle det sättas på 22 tum om det blir aktuellt. mest för stormkaps skull. o för de riktigt grova grovkvistiga träden.

jag vet en professionell som underröjer med hva. 560. samt även ungskogsröjer med samma 560 då han inte fäller för skördaren. han hatar röjsåg säger han !!!!????

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

volvo_per  
#504127 Tycker ni den här filningen ser bra ut? Så blir kedjan efter filning med stihls filmall som inkluderar ryttarna. 3/8 5,2 mm fil.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

volvo_per  
#504134 Det måste väll finnas något sätt att få ordning på stihls kedjor? Det finns ju folk som älskar stihl och är jätteduktiga. Tävlar i vm osv. Dom kan väll knappast köra med oregon grejer?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504146 Heilt ærlig så synest eg da ser ut som du har filt med to filer, ei oppe i tanna og ei nede, viss ikkje bilde lyge då. Viss ein file litt på jevnå så blir da som regel bedre uten mall enn med. Eg brukte rullemall når eg begynte å fila men ein dag så berre slutta eg å bruka ho. Skal ikkje sei at eg alltid har vært fornøyd men bedre uten enn med. Til ryttarane er mal greit å ha.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#504213
volvo_per skrev:Tycker ni den här filningen ser bra ut? Så blir kedjan efter filning med stihls filmall som inkluderar ryttarna. 3/8 5,2 mm fil.

SER FÖR JÄVLIGT UT DU HAR ju dubbel egg

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

volvo_per  
#504214 Japp. Hur kan dom sälja skiten då? Är ju rätt grejer jag har.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#504218
volvo_per skrev:Det måste väll finnas något sätt att få ordning på stihls kedjor? Det finns ju folk som älskar stihl och är jätteduktiga. Tävlar i vm osv. Dom kan väll knappast köra med oregon grejer?


Hej dom filarna med flat fil eller trekants fil det går perfekt med sthils kedjor

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#504219
volvo_per skrev:Japp. Hur kan dom sälja skiten då? Är ju rätt grejer jag har.


Öva och lär dig på,frihandel glöm inte ryttarna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).