Verkstan

Tryckluftsverktyg och kompressor

31 inlägg 19805 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

BjörnS  
#504000 950Nm, visste inte att det finns så starka batteridrivna mutterdragare.
Hittade en Ingersoll Rand 2130XP för 1300kr. Den är då tryckluftsdriven och har 816Nm.
Men jag vet inte om det räcker till. Men den är ju betydligt billigare en en batteridriven.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

JohannesG  
#504002 Biltema, Jula, clas olson med fler är skrattretande. De beskrivet hur enormt kraftfulla deras maskiner är. Ofta runt 600nm. Medans till exempel CP och IR inte gör så mycket väsen av sig fast att deras knack i samma storlek (mått och vikt) ger runt det dubbla, garanterat. Biltema är bra för den som använder knacken någon gång ibland mest istället för spärrskaft, men inte för den mer krävande användaren som vill ha ett verktyg att lita på.

För några år sedan köpte vi en CP7749 på mässa för ca 2000kr. Kändes lite dyrt då, men har aldrig ångrat köpet, bland de absolut bästa verktygsköp vi någonsin gjort. Tålig och stark. 1300nm om jag inte minns fel.

Det är viktigt att olja maskinen både för lång livslängd men även bättre kraft.
Vad gäller kraft är det viktigt att komma ihåg: Glapp är kraftens värsta fiende på en knack. Om hylsan sitter lite glappigt (oftast vanlig hylsa, ej krafthylsa) eller man använder förlängare så försvinner en stor del av momentet pga att det fjädrar. Upplever det även så att vanliga hylsor fjädrar en del så att man inte får full kraft av den anledningen.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

totte  
#504011
BjörnS skrev:950Nm, visste inte att det finns så starka batteridrivna mutterdragare.
Hittade en Ingersoll Rand 2130XP för 1300kr. Den är då tryckluftsdriven och har 816Nm.
Men jag vet inte om det räcker till. Men den är ju betydligt billigare en en batteridriven.


Det räcker en bra bit. Det motsvarar ju en normal persons hela vikt på ett enmeters skaft.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

BjörnS  
#504099 Skulle ni köpa en IR 2235QXPA med 1760Nm för 2800kr eller en IR 2130XP med 816Nm för 1300kr?
För att bytta bildäck duger nog den mindre. Men är det kanske värt att köpa den större för att underlätta byte av traktordäck och reparationer av traktorredskap? Går det att få lös fastrostade M12-M14 bult med en mutterdragare?

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

JensSkoog  
#504102
BjörnS skrev:950Nm, visste inte att det finns så starka batteridrivna mutterdragare.
Hittade en Ingersoll Rand 2130XP för 1300kr. Den är då tryckluftsdriven och har 816Nm.
Men jag vet inte om det räcker till. Men den är ju betydligt billigare en en batteridriven.

Batteridriven har den fördel att man kan ta den med vart helst man vil. Senn är det
ochså så att med tryckluft så är ju priset på mutterdragaren en sak, men om man ska
jobba effektivt så duger det inte med en billigkompressor. Man behöver mycket luft
om man ska använda mutterdragaren.

Ser ju att dom som jobbar med däck här har bytat till batteridrivne mutterdragare. Det
duger mycket bra och det är bekvämt, enligt dom.

Men, har man redan kompressor med hög kapasite, så är väl dom luftdrivna OK.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

JohannesG  
#504118 Jo batterimaskiner är smidiga, bara batteriet är laddat.

En bra kompressor är aldrig fel. Men ännu viktigare är att man har en tillräckligt grov slang fram till knacken. En för tunn slang blir en flaskhals och då får man inte ut full effekt, hur stor kompressor man än har. Faktum är att man med en relativt liten kompressor men med grov slang kan få full kraft i knacken, även om man inte kan köra längre stunder.

En fördel jag kan se med tryckluft mot batterimaskiner är att de bara har ett utblås, inget insug. Detta ser jag som en fördel när man jobbar i skitiga och dammiga miljöer. Inga föroreningar som inte först gått genom kompressorn kan komma in i maskinen när den används.

Sen är det även svårare att överbelasta ett luftverktyg. Elverktyg blir varma och kan i värsta fall bränna vid för hård användning. Medans luften är tvärt om, de blir kallare ju hårdare de körs, i vissa fall kan det bli is i dom, men då räcker det att låta dem tina. Och som jag sa tidigare, olja är viktigt.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

JohannesG  
#504121
BjörnS skrev:Skulle ni köpa en IR 2235QXPA med 1760Nm för 2800kr eller en IR 2130XP med 816Nm för 1300kr?
För att bytta bildäck duger nog den mindre. Men är det kanske värt att köpa den större för att underlätta byte av traktordäck och reparationer av traktorredskap? Går det att få lös fastrostade M12-M14 bult med en mutterdragare?

Om måtten är de samma så köp den större om du känner att du har råd. Mer kraft skadar inte, bara man kommer ihåg att inte dra åt med högsta kraft. Vid hjulbyte är ju inte storleken ett problem, men det finns många andra ställen då det är ont om plats. El-max är suverän på att lossa hjulmuttrar på tunga maskiner, men helt värdelös i motorrummet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

BjörnS  
#504122 Har man ingen kompressor men batterier till skruvdragare är det billigare att köpa en batteridriven maskin av samma märke utan batteri. Men för mig blir det ändå en luftdriven fast det är alltid skönt att slipa slang och sladd :-)

Var tror ni angående styrkan, vilken ska jag välja? Duger den större för att få lös stora bult typ traktorhjul, eller behöver man ändå ta fram röret?
Det känns onödig att köpa den större om den bara används för däckbyte.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

JohannesG  
#504123 Den större bör fungera om de inte sitter allt för fastrostade och du har en bra kraftylsa utan något glapp. Jag får ibland ta röret först på traktorerna. Men det beror till stor del på att jag inte haft en passande 1/2" krafthylsa, så det blir en övergång till 3/4" och sedan rätt hylsa = GLAPP.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

JohannesG  
#504124 Men någon som jobbar på verkstad borde svara på detta då de kommer i kontakt med så många fler maskiner.

Avatar Fallback

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

Hema  
#504164
BjörnS skrev:Skulle ni köpa en IR 2235QXPA med 1760Nm för 2800kr eller en IR 2130XP med 816Nm för 1300kr?
För att bytta bildäck duger nog den mindre. Men är det kanske värt att köpa den större för att underlätta byte av traktordäck och reparationer av traktorredskap? Går det att få lös fastrostade M12-M14 bult med en mutterdragare?

Du känner säkert redanrill det, men börja med att först dra åt, sedan lossa, så är det större chans att muttern håller, sedan skadar det väl inte med lite förebyggande rostlösning före "operation". Men som svar på frågan, beror det väl på hur fastrostat det är, samt hur gängorna ser ut. Lite hjälp av värme brukar kunna göra gott också.

Avatar Fallback

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

Robertberg  
#504173 Jag köpte Biltemas grövsta blåa slang till mutterknacken. Rekommenderas inte då den var väldigt styv. Väldigt störande.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

jørgenjthaule  
#504174 jeg har og kjøpt den blåe slangen..har aldri kjent på maken til drittslange..en kveil med kobberør ville vært mykere...

Användarvisningsbild

Tryckluftsverktyg och kompressor

BjörnS  
#504282 Frågade idag i en lantmaskinverkstad. De sade att de bara använder ¾”
Det är kanske bättre att köpa den mindre modellen och allt som den inte klarar får jag göra med lång skaft.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

jørgenjthaule  
#504288
Hema skrev:
BjörnS skrev:Skulle ni köpa en IR 2235QXPA med 1760Nm för 2800kr eller en IR 2130XP med 816Nm för 1300kr?
För att bytta bildäck duger nog den mindre. Men är det kanske värt att köpa den större för att underlätta byte av traktordäck och reparationer av traktorredskap? Går det att få lös fastrostade M12-M14 bult med en mutterdragare?

Du känner säkert redanrill det, men börja med att först dra åt, sedan lossa, så är det större chans att muttern håller, sedan skadar det väl inte med lite förebyggande rostlösning före "operation". Men som svar på frågan, beror det väl på hur fastrostat det är, samt hur gängorna ser ut. Lite hjälp av värme brukar kunna göra gott också.



Med 1760nm burde man kunne få løs /ødelegge nært sagt alle bolter opp til større størrelse enn det man kommer bort i på hjemmebane...På jobb er vi nesten aldri oppi så mye,den største muttertrekkeren vi har drar 1500nm..og den har 1 1/4 shank...stor ,tung og bråkete...Vi har piper opp i over 100mm,og det er relativt skjeldent man kommer borti hjemme..så tror 860nm burde holde,men vil du virkelig smelle til er det vel greit med 1760,holder ikke dette og pris ikke er en hindring kan du jo investere i Hytorq trekkeutstyr...de stopper ikke..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).