Gallring

m3 pris på manuell enerigallring

10 inlägg 4693 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

m3 pris på manuell enerigallring

Skogsfix  
#503733 Hej är från Finland och driver ett enmans skogsföretag gör allt från plantering till sektionsfällningar.
Nu har jag blivit erbjuden att börja energigallra en första gallring ca 5ha och måste bestämma ett m3 pris på jobbet. Undrar nu vad skulle vara ett passligt pris både för skogsägaren och för mig? Och hur många m3 hugger man i timmen? De har lovat runt 25€ (250kr) m3 är det bra eller dåligt?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: m3 pris på manuell enerigallring

Hema  
#503803 Om de räknar m3 liggandes i trave vid avlägg, får du nog slita hårt för 250:-/m3
Fällas, brosslas och fraktas till avlägg, det blir många stammar för att komma upp i kubik gissar jag.

Men vi har ju många här som är bättre än mig på gallring.

Användarvisningsbild

Re: m3 pris på manuell enerigallring

Skogsfix  
#503805 De kör själva ut virket så mitt jobb är bara att fälla och brossla ihop till körvägen. Räknat lite och behöver 20 träd för en fast kubik.

   TS
Avatar Fallback

Re: m3 pris på manuell enerigallring

Hema  
#503807
Skogsfix skrev:De kör själva ut virket så mitt jobb är bara att fälla och brossla ihop till körvägen. Räknat lite och behöver 20 träd för en fast kubik.

Vad vill du ha i timmen? Om du är nöjd med 250, så ger det 3min/trädet för fällning, kvistning, apterting och brossling. Du blir antagligen inte rik, men får en bra fysik&kondition.

Såg en liknande fråga i en tråd från 2010 och då tyckte de 300/m3.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=2&t=9310

Avatar Fallback

Re: m3 pris på manuell enerigallring

Hema  
#503808 Eller iom energigallring slipper du kvistning o aptering?

Avatar Fallback

Re: m3 pris på manuell enerigallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503809 Hur många träda fäller du och brosslar på en timme? Skall det kvistas gran med grenar ner till marken, eller är det björk som skall fällas för flisning?

I gran får jag ihop 0,3-0,4 m3fub/h, men då brosslar jag lite mer för att anpassa för vinschning. Någon duktig kanske det dubbla?

Användarvisningsbild

Re: m3 pris på manuell enerigallring

Skogsfix  
#503817 Det är ren tall skog eller tall planterat på fel mark så de är jätte kvistiga. Mycket gran underväxt och de skulle sparas och aktas. Skogsägaren satsar på viltvård så all underväxt sparas. Normal timmpeng när jag röjer är 35€ + moms så det kommer jag inte upp i nu. Måste nog fortsätta förhandla om högre m3 pris.

   TS
Användarvisningsbild

Re: m3 pris på manuell enerigallring

Skogsfix  
#503818 Ca 20 träd i timmen i medeltal låter ganska rimligt tror jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: m3 pris på manuell enerigallring

Hema  
#503841 Tolkar jag dig rätt att all tall ska bort, men underväxten skall sparas? Om så, så blir fällningen enklare, men skydda underväxten blir tuffare.

Användarvisningsbild

Re: m3 pris på manuell enerigallring

Skogsfix  
#503882 Vanlig gallring blir det nog underväxten sparas endast för viltet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).