Traktorn i skogen

Hybridvagn

5 inlägg 4352 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hybridvagn

Nailik  
#503813 Kör en Moheda vagn med en 6,5 m, helt radiostyrd kran.
Har också ett tippflak till samma ekipage.Vagnen har eget hydraulsystem.
Allt fungerar superbra men är inte helt optimalt för mitt behov.
Detta är ju i första hand en skogsvagn utrustad med kran men jag söker en KRANVAGN som dessutom kan användas i skogen.
Focus alltså på kranen, lång stark och radiostyrd. Tippflak behövs, vagnstyrning likaså. Boogie lyft vore bra men lastförmågan behöver inte vara imponerande. Så smidigt ekipage som möjligt.
Att nå tio meter vore en dröm.
Egenskaperna i skogen kan ju inte bli optimala, det begiper jag.
Känner någon till om det finns något åt detta hållet på marknaden eller måste vi bygga själva från scratch ?
Någon som har ideer?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hybridvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503819 10 m skogskran eller 10m styckegodskran och önskad lyftkraft kan nog vara bra underlag för förslag...
MVH
MOrgan

Avatar Fallback

Re: Hybridvagn

valtra mega  
#503846 Kronos har om den uppfyller kravet på smidigt får du avgöra själv https://www.kronos.fi/sv/node/533

Användarvisningsbild

Re: Hybridvagn

ss0803  
#504016 Kronos har ju kranar som uppfyller kraven, men behövs en rejäl vagn för att hantera så stora kranar.

Kronos 8020 XL
Räckvidd: 9.9 m
Lyftmoment: 82 kNm
Lyftkraft full räckvidd: 480 kg
Vikt: 1400 kg

Kronos Gripto 1010
Räckvidd: 10.0 m
Lyftmoment: 104 kNm
Lyftkraft full räckvidd: 630 kg
Vikt: 1600 kg

Avatar Fallback

Re: Hybridvagn

H-P  
#504101 kolla med Metsjö de har kranvagnar med styckegodskranar, vet inte hur de funkar i skogen men det bör väl gå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).