Skogsröjning

Skota efter röjning

22 inlägg 7723 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skota efter röjning

svampbob  
#503739 Jag fick en fråga idag om att med Vimeken skota 11,6 mil efter järnväg. Någon har kommit på att röjstammarna inte får ligga kvar. Det känns som ett väldigt onödigt arbete att köra bort riset.

Någon som har gjort något liknande eller har förslag på någon bättre lösning.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Skota efter röjning

axwell  
#503745 Tror att lokförarna tycker att det känns onödigt att behöva köra över så mycket vilt som betar längs järnvägen bland det röjda.
Samma har inträffat längs landsvägar och våra lokaltidningar har uppmärksammat att det leder till mer trafikdödat vilt.

Du utför en god gärning om du tar undan det röjda. :-bd

Avatar Fallback

Re: Skota efter röjning

Hema  
#503746
svampbob skrev:Jag fick en fråga idag om att med Vimeken skota 11,6 mil efter järnväg. Någon har kommit på att röjstammarna inte får ligga kvar. Det känns som ett väldigt onödigt arbete att köra bort riset.

Någon som har gjort något liknande eller har förslag på någon bättre lösning.

Sätta en vagn före/efter ett lok med lång kran och flistugg. Att köra längs med ett spår och riskera livet pga kommunikationmiss vill man väl i största mån undvika?

Avatar Fallback

Re: Skota efter röjning

Värmlänning  
#503754
axwell skrev:Tror att lokförarna tycker att det känns onödigt att behöva köra över så mycket vilt som betar längs järnvägen bland det röjda.
Samma har inträffat längs landsvägar och våra lokaltidningar har uppmärksammat att det leder till mer trafikdödat vilt.

Du utför en god gärning om du tar undan det röjda. :-bd

Det är snarare en fråga om att få bort brännbart material inför sommaren. Gnistbildning är nästan ofrånkomligt och då är det dumt med mängder med torrt brännbart material efter spåren :-ss :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skota efter röjning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503755 Kan tänka mig att en kran på ett lok kan ge enneller annan ljusbåge när 12000 volt går igenom kranen. 🙃

Avatar Fallback

Re: Skota efter röjning

Blivande snickare  
#503757
Tåndemåla skrev:Kan tänka mig att en kran på ett lok kan ge enneller annan ljusbåge när 12000 volt går igenom kranen. 🙃

Spänning i livet :d

Avatar Fallback

Re: Skota efter röjning

Hema  
#503759
Tåndemåla skrev:Kan tänka mig att en kran på ett lok kan ge enneller annan ljusbåge när 12000 volt går igenom kranen. 🙃

Inte på loket, tågvagnen. Placera anpassad kran för ändamålet. Finns väl risk för skoterföraren också om denne inte tänker sig för?

Användarvisningsbild

Re: Skota efter röjning

Vardon  
#503763 Vill man ha bort riset vet jag inte om det finns något vettigare sätt än att köra ut det med någon form av maskin. Om en vimek är rätt eller fel ska jag låta vara osagt.

Fritt ur minnet så är du mer än 4 meter från spåret / 4,5 m från kontaktlening är det ganska lugnt att jobba. Risken är väl att ska du närmare att de kommer kräva höjdbegränsning.

Tror inte ett skvatt på att lasta från tågvagn. Trots allt ligger det mesta mer än 4 meter från spåret. Även om det kan tyckas långt mellan stolpar och signalskåp så är de fort i vägen... Dessutom kommer det att blockera spåret för lång tid i förhållande till nyttoarbetet.

Se som sagt bara till att du får betalt för alla säkerhetsarrangemang som kommer behövas. Det finns ju risk att det ska stå en elarbetsansvarig och titta på dig när du jobbar, eller en tågvarnare eller att du ska ha med nån snabblöpare som kan stänga av spåret i tid och otid. Du får en tid, säg 15 minuter och då ska nån ut och sätta upp hindertavla på båda sidor om dig och sen ta ner dem igen etc.

https://www.trafikverket.se/contentasse ... _skydd.pdf

den där borde vara alldels för föråldrad men tror den säger ungefär vad som gäller fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Skota efter röjning

svampbob  
#503766 Jag har nog inte tänkt att ta det oavsett betalningen. Det känns besvärligt att anställa någon och själv kommer jag inte att ha tid. Ev kollar jag om någon annan har en skotare i lämplig storlek och vill köra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skota efter röjning

T Landström  
#503800
svampbob skrev:Jag fick en fråga idag om att med Vimeken skota 11,6 mil efter järnväg. Någon har kommit på att röjstammarna inte får ligga kvar. Det känns som ett väldigt onödigt arbete att köra bort riset.

Någon som har gjort något liknande eller har förslag på någon bättre lösning.


Vem kom med frågan?

Användarvisningsbild

Re: Skota efter röjning

svampbob  
#503824
T Landström skrev:
svampbob skrev:Jag fick en fråga idag om att med Vimeken skota 11,6 mil efter järnväg. Någon har kommit på att röjstammarna inte får ligga kvar. Det känns som ett väldigt onödigt arbete att köra bort riset.

Någon som har gjort något liknande eller har förslag på någon bättre lösning.


Vem kom med frågan?

Det kom från företaget som har driftskontraktet. Jag har en kompis som har mycket maskiner och folk efter spåret och han fick frågan och föreslog min 610.
Jag tror att det skulle vara effektivare om jag satt en risgrip på 404an och sedan gick med den längs spåret och samlade ihop riset i högar och sedan kom med en grävare med grip på en järnvägsvagn och lastade upp högarna.
Jag är rädd att det kan bli många kilometer med skotning för vare lass om det ska köras ut med skotare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skota efter röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503831 Det finns nog mycket jobb med trädsäkring vid järnväg och kraftledningar. Tar man åt sig ett uppdrag så misstänker jag att det kommer att fortsätta trilla in förfrågningar.

Avatar Fallback

Re: Skota efter röjning

Robertberg  
#503849 Buskröjare på grävmaskin. Det som är för grovt får man hantera på annat sätt.
Men är det pga brandrisk så faller väl den idén.

Gå före med en grävmaskin som kan kratta ihop allt ris i en sträng längs med trädkanten?
Behöver det seb ändå skotas ut kanske halva jobbet är gjort iom att det är strängat.

Tågen behöver man ibte bry sig om, de brukar tuta om man är för nära med maskin. Har jag hört.. :???:

Avatar Fallback

Re: Skota efter röjning

hfab  
#503887
svampbob skrev:Jag fick en fråga idag om att med Vimeken skota 11,6 mil efter järnväg. Någon har kommit på att röjstammarna inte får ligga kvar. Det känns som ett väldigt onödigt arbete att köra bort riset.

Någon som har gjort något liknande eller har förslag på någon bättre lösning.

Jag har nog en lösning. Men 11,6 mil! Kommer att ta tid. Är det manuell röjt?

Avatar Fallback

Re: Skota efter röjning

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503891 Var i landet är det?, Har själv röjt(manuellt) mycket efter järnväg och det var inte många mil där man kom fram med maskin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).