Logistik, Transport

Transport för mindre traktor

21 inlägg 15083 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503608
Slurfi skrev:
1521150699_ae2f2f6e00a201d0b66372dac2dc40f9.jpg

Jag vet att det inte hjälper men nog var det en fin bild iaf.

Snarare CE som gäller för den

Problemet om man blir stoppad med fel körkort är inte bara böter utan de är olovlig körning och man får ställa de/lasta av på plats.
Tom sambon har BE efter en avhyvling om överlastat hästsläp där hon fick skaka fram en kompis med ett släp till för att få grejerna från platsen

Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503623 Även med BE-kort så får man se upp, man får inte dra mer än vad bilen tål (står i registreringsbeviset, max tågvikt tror jag det heter).
Fördelen med BE-kort är att det bara blir överlast, och inte olovlig körning. Ja, inom rimliga gränser förstås.

Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

stone66  
#503643 Jo måste ju hålla koll på vikterna ändå. Jag fick köpa nytt släp efter jag tog BE. Men då blev det ett boggisläp me tippflak 😃

Användarvisningsbild

Re: Transport för mindre traktor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503650
Hema skrev:Släp för en vimek minimaster blir nog billigare än att skaffa både biltransportbil och biltransportsläp. Samt att jag gissar att du skulle bli besviken på kapaciteten på Vimeken jämfört med vad du har nu.
Mangans förslag med A-traktor kan nog också vara värt att undersöka.

Jo men det blir väl sådär framöver iomed att dom blir besiktningspliktiga nu.
4 mil i 30 vid fullgas känns sådär.
När vi körde upp den så lejde jag en som hade en mindre Lamborghini med ett släp för en 3,5tons grävare. Gick precis på längden. Traktorn gjorde 50km/h så det gick rätt smidigt.
Tror det satt nån varvtalsbegränsning på högsta växeln på den som hade gått "sönder"😀
Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

Hema  
#503679
Magnus M skrev:
Hema skrev:Släp för en vimek minimaster blir nog billigare än att skaffa både biltransportbil och biltransportsläp. Samt att jag gissar att du skulle bli besviken på kapaciteten på Vimeken jämfört med vad du har nu.
Mangans förslag med A-traktor kan nog också vara värt att undersöka.

Jo men det blir väl sådär framöver iomed att dom blir besiktningspliktiga nu.
4 mil i 30 vid fullgas känns sådär.
När vi körde upp den så lejde jag en som hade en mindre Lamborghini med ett släp för en 3,5tons grävare. Gick precis på längden. Traktorn gjorde 50km/h så det gick rätt smidigt.
Tror det satt nån varvtalsbegränsning på högsta växeln på den som hade gått "sönder"😀
Magnus M

Sälja huset och bygga nytt på skogsfastigheten? :)

Samt skulle besiktningen verkligen kolla så att fordonet inte går fortare än 30?

Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503689 Inte helt omöjligt nu när A traktorerna ska besiktigas pga alla som fuskat med lådor o allmänt skick

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).