Motorsåg och handhållet

HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

185 inlägg 52653 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#500981
Rank skrev:.325 RM er vel mest et alternativ for den som hugger og kvister gran. Da vil iallefall ikke jeg ha meisel tann (PS,PS3) som er standard, det finnes PM i 3/8 P men den skjærer for dårlig i forhold til motorstyrken i 241.
Da er .325 RM et bra alternativ som gir bedre flyt i kvistingen.


Mycket bra åsikt den kedjan jag kör med är för agresiv om man hugger kvistar mycket gran den hugger i stammen .Jag hugger nästan ingen klen gran det kör dom med skördare

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

johan eriksson  
#501003
roa skrev:
Rank skrev:.325 RM er vel mest et alternativ for den som hugger og kvister gran. Da vil iallefall ikke jeg ha meisel tann (PS,PS3) som er standard, det finnes PM i 3/8 P men den skjærer for dårlig i forhold til motorstyrken i 241.
Da er .325 RM et bra alternativ som gir bedre flyt i kvistingen.


Mycket bra åsikt den kedjan jag kör med är för agresiv om man hugger kvistar mycket gran den hugger i stammen .Jag hugger nästan ingen klen gran det kör dom med skördare


Testa att kör Oregon 91VXL, en väldigt trevlig kedja :-bd

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#501018
johan eriksson skrev:
roa skrev:
Rank skrev:.325 RM er vel mest et alternativ for den som hugger og kvister gran. Da vil iallefall ikke jeg ha meisel tann (PS,PS3) som er standard, det finnes PM i 3/8 P men den skjærer for dårlig i forhold til motorstyrken i 241.
Da er .325 RM et bra alternativ som gir bedre flyt i kvistingen.


Mycket bra åsikt den kedjan jag kör med är för agresiv om man hugger kvistar mycket gran den hugger i stammen .Jag hugger nästan ingen klen gran det kör dom med skördare


Testa att kör Oregon 91VXL, en väldigt trevlig kedja :-bd


Tack för tipset ska prova.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Hema  
#501040 X-CUT? SP33G

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501072
johan eriksson skrev:Testa att kör Oregon 91VXL, en väldigt trevlig kedja :-bd


Ingen erfaring av Oregon, er 91VXL bedre en Stihl 63 PM? Om du vet?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#501079
Rank skrev:
johan eriksson skrev:Testa att kör Oregon 91VXL, en väldigt trevlig kedja :-bd


Ingen erfaring av Oregon, er 91VXL bedre en Stihl 63 PM? Om du vet?


Jag går inte inn i någon diskussion om den kedjan är bättre eller sämre. Ingen kedja går att köra i Sten med,varje skogsarbetare sköter sin kedja på sitt vis finns dom som inte kan fila dom sliter sig igenom virket ,finns dom som filar ner ryttarna till botten på en ny kedja dom hackar sig genom virket .Man diskuterar aldrig varandras filning i en hugger koja .Jag skälv kör med kedjor som är opptimala att fila med flat fil då pratar vi sthil.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501084 Eg har begge to både 91 vxl og stihl 63 pm, du må nesten prøva begge to for å gjera deg opp ei meining eg er ikkje sikker for å vera heilt ærlig. Kjøpte dei for å bruka dei på ei stihl 261, men har gått øve til sp33g. Den er veldig bra, ein bakdel med 3/8 lavprofil kjedene er at både tenner og fil er litt små uten at da bør hindra deg i å prøva. 91 vxl har veldig lange tenner som kan filast månge gonger.

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501094
roa skrev:
Rank skrev:
johan eriksson skrev:Testa att kör Oregon 91VXL, en väldigt trevlig kedja :-bd


Ingen erfaring av Oregon, er 91VXL bedre en Stihl 63 PM? Om du vet?


Jag går inte inn i någon diskussion om den kedjan är bättre eller sämre. Ingen kedja går att köra i Sten med,varje skogsarbetare sköter sin kedja på sitt vis finns dom som inte kan fila dom sliter sig igenom virket ,finns dom som filar ner ryttarna till botten på en ny kedja dom hackar sig genom virket .Man diskuterar aldrig varandras filning i en hugger koja .Jag skälv kör med kedjor som är opptimala att fila med flat fil då pratar vi sthil.

Det som frågas är om produkten, inte vem som filat och hur det blev.
Jag föredrar nog 91VXL av dessa två.
I test av produkt är det nog påverhan och lite mer personligt om den filas av testaren.
Klart man kan prata filning. Varför skulle inte det gå?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502847
Her er ein video frå ein som har begge to, dessverre så har eg ikkje heilt taket på språket men kanskje noken andre har.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#502857
can skrev:https://m.youtube.com/watch?v=tRpTTaIEgNQ Her er ein video frå ein som har begge to, dessverre så har eg ikkje heilt taket på språket men kanskje noken andre har.


Tack för videon.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

jan larsson  
#503678
roa skrev:
Hema skrev:Enligt några så upplever de den nya 261:an som bättre än 550:n, så då har Stihl 201, 261 och nu 462:an som kanske kubikvinnare i sin respektive klass?


Jag har kört sthil 261 i någon dag den är lättare en Husqvarna 550 och den är rapp som 550 .Men botten kraften och råstyrkan finns det inget såg i den storleken som klår 550 som jag personligen ser det. Ett såg jag har som har som jag är mycket nöjd med vid gran huggnig och klen björk, flis fällning är sthil 241 med värme i handtagen och riktigt drivkrans. Klart bättre än sthil 201.


????? skojar ni eller. jag använde 550 förut. men har nu två 261c 18 o 15 tum o upplever den rappare kraftfullare o robustare än 550 n. den första 261c n har gått massor o inte en enda reparation eller annat krångel. där 550 n vid ungefär samma tid haft förgasarkrångel, brustna kopplingsfjädrar, brustna upphängningar o strul med gasreglage. för att slutligen skrotas enl. datorn vid ca. 5-600 timmars hårt arbete. 261c n har inte varit uppkopplad än.

och visst. jag blev nyfiken på den nya 462 an.
men var gång jag sätter 261c n rätt filad i de grova träden och fäller och sen ska kvista (över skördarens kapacitet). mest grov gran, tall, asp. så går önskan om kraftfullare tyngre såg över. jag använder oregons kedjor och svärd. för jag kom aldrig på hur man filar stihls. de används endast när det kapas mest med dragande kedja utan instick. tex. timmerjustering vid mätstation, rotben på hygget mm. mm.

det kan var för att jag använder likadana kedjor, svärd och filning som på 550 n. som gör att jag kan uppleva 261c n något effektivare (ettrigare). men de är annars väldigt lika att använda.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Hema  
#503683 Borde testa x-cut på din 550. Jag är positiv till den iaf.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#503706
jan larsson skrev:
roa skrev:
Hema skrev:Enligt några så upplever de den nya 261:an som bättre än 550:n, så då har Stihl 201, 261 och nu 462:an som kanske kubikvinnare i sin respektive klass?


Jag har kört sthil 261 i någon dag den är lättare en Husqvarna 550 och den är rapp som 550 .Men botten kraften och råstyrkan finns det inget såg i den storleken som klår 550 som jag personligen ser det. Ett såg jag har som har som jag är mycket nöjd med vid gran huggnig och klen björk, flis fällning är sthil 241 med värme i handtagen och riktigt drivkrans. Klart bättre än sthil 201.


????? skojar ni eller. jag använde 550 förut. men har nu två 261c 18 o 15 tum o upplever den rappare kraftfullare o robustare än 550 n. den första 261c n har gått massor o inte en enda reparation eller annat krångel. där 550 n vid ungefär samma tid haft förgasarkrångel, brustna kopplingsfjädrar, brustna upphängningar o strul med gasreglage. för att slutligen skrotas enl. datorn vid ca. 5-600 timmars hårt arbete. 261c n har inte varit uppkopplad än.

och visst. jag blev nyfiken på den nya 462 an.
men var gång jag sätter 261c n rätt filad i de grova träden och fäller och sen ska kvista (över skördarens kapacitet). mest grov gran, tall, asp. så går önskan om kraftfullare tyngre såg över. jag använder oregons kedjor och svärd. för jag kom aldrig på hur man filar stihls. de används endast när det kapas mest med dragande kedja utan instick. tex. timmerjustering vid mätstation, rotben på hygget mm. mm.

det kan var för att jag använder likadana kedjor, svärd och filning som på 550 n. som gör att jag kan uppleva 261c n något effektivare (ettrigare). men de är annars väldigt lika att använda.


Hej 261 är ett fantastiskt bra såg lättare än 550. Men Jag och mina arbetskamrater tycker att 550 är rå starkare .Har kollegor som kört 550 och köpt ny och varit väldigt besvikna den gamla gick mycket bättre. Hållbarhet och reparations kontot vinner sthilen överlägset. Sthils goodwill när man har besvärliga fel är helt enastående.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503712 Grådig god å kvista gran med 261 sagå, eg bruke x cut og 13 toms sverd, felle med 572 x cut der og.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

volvo_per  
#504056 Hej alla här på forumet. Som husqvarna älskare hämtade jag ut en stihl 462a idag 😊 har kört med den hela helgen och har en fråga till alla stihl älskare där ute.
Hur får ni kedjorna bra? Blir helt tokig på stihls kedjor. Gör jag fel eller har stihlägarna här på forumet aldrig kört en husqvarna? :grin: skämt åt sido har jag absolut inget att klaga på ang sågen. Kanonsåg säger jag bara. Men kedjan är under all kritik. Helt ny 3/8 rs kedja. Tar superdåligt vid kvistning osv. Första tanken var att jag måste vart i något. Slängde på en annan helt ny och är samma med den. Jämför jag med en husqvarna 0.325 så går den som smör och studsar och hoppar inget i jämförelse. Jag kör med stihls kombifil och blir ingen skillnad. Vid instick och fällning skakar det och slår i hela sågen. Något jag inte ens har en tandens till på mina andra sågar. Vill ha tips nu ang detta. Alla proffs som kör stihl måste ju ha tips ang detta. Särskilld filning? Andra kedkor etc. Detta går ju knappt köra med enl mig. Tar ganska bra vid kapning men resten skit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).