Öppna kategorin

Om vedhuggaren skadar sig på min mark?

10 inlägg 3316 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Om vedhuggaren skadar sig på min mark?

Jolly  
#503566 Hej!
Jag funderar över en juridik fråga.
Jag har lite björk liggande i 3 meters längder. En person frågade om han fick köpa det och komma och såga upp det på plats med sina egna grejer givetvis.
Jag blev lite osäkernär jag funderade på om olyckan skulle vara framme,kan jag bli skyldig för något eftersom han är på min gård och gör jobbet? Han har ju i så fall redan betalat för veden så han gör ju inget jobb åt mig?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Om vedhuggaren skadar sig på min mark?

Göt  
#503575 Det är du som är ansvarig, går nog inte att komma runt. En medhjälparförsäkring kan vara bra.

Avatar Fallback

Re: Om vedhuggaren skadar sig på min mark?

tallen100  
#503582 Har han köpt veden så är det ju sin ved han kapar, ska väl inte spela nån roll att det är på din mark.

Användarvisningsbild

Re: Om vedhuggaren skadar sig på min mark?

Meijer  
#503585 Kanske inte exakt samma sak men detta är iaf Säker skogs tolkning av vem som behöver motorsågskörkort:

"8   Vedeldare som köpt en trave med okapad ved och kapar veden på skogsägarens mark


-Nej- Vedkapningen bedöms inte vara till nytta för skogsägaren"
Senast redigerad av Meijer fre 16 mar 2018, 06:17, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Om vedhuggaren skadar sig på min mark?

totte  
#503588 En liknande diskussion var igång här för ett år sen. Gaffe - Motorsågskörkort

Det var samma där, veden var såld till ett par som jobbade med den på mark som tillhörde samme som sålde veden. Minns nu inte om vi fick fram något slutgiltigt svar.

För min del anser jag samma som då, att du inte har ansvaret. Förutsättningen är att du sålt veden, kvitto på det bör det finnas. Du kan också skriva ett kontrakt om att köparen får disponera din mark för sin verksamhet att kapa upp veden. Därmed bör det stå helt klart att mannen jobbar åt sig själv. Affären med försäljningen är avslutad, arbetet med veden är inget som du drar nytta av eller betalar för eller som berör din verksamhet så du är inte arbetsgivare. Det är min åsikt.

Avatar Fallback

Re: Om vedhuggaren skadar sig på min mark?

bgl  
#503632 31 paragrafen i Lag om avtal tar upp en omständighet som sällan är aktuell men som kan aktiveras om något allvarligt inträffar.
Är det tillräckligt stor skillnad mellan avtalspartnernas kunskap om bakgrunden till avtalet kan i värsta fall någon hävda att den mer kunnige har utnyttjat motpartens 'oförstånd' för egen vinning.
En markägare förväntas ha full kunskap om reglerna för skogsbruk samtidigt som en hemvedhuggare inte behöver veta egentligen någonting.
Uppmärksamhet på detta är alltid viktig vid denna typ av avtal.

Avatar Fallback

Re: Om vedhuggaren skadar sig på min mark?

ÅsaNisse  
#503633 Du kan inte bli ansvarig för vad din "hyresgäst" gör på den marken han "hyr".

Avatar Fallback

Re: Om vedhuggaren skadar sig på min mark?

bgl  
#503641 Att hyra ut mark är en lagen ett arrende, i detta fall troligen ett anläggningsarrende.
Arrenden är en form av avtal som juridiskt är om möjligt ännu snårigare!

Användarvisningsbild

Re: Om vedhuggaren skadar sig på min mark?

Jolly  
#503644
bgl skrev:Att hyra ut mark är en lagen ett arrende, i detta fall troligen ett anläggningsarrende.
Arrenden är en form av avtal som juridiskt är om möjligt ännu snårigare!

Jag hur ju egentligen inte ut något. Han står bara vid vedhögen och kapar upp den innan han slänger upp det på sitt släp. Det borde inte vara konstigare än om han skulle lastat långveden som den är och tappat en på foten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om vedhuggaren skadar sig på min mark?

tallen100  
#503654
Jolly skrev: Han står bara vid vedhögen och kapar upp den innan han slänger upp det på sitt släp. Det borde inte vara konstigare än om han skulle lastat långveden som den är och tappat en på foten.

Exakt så :geek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).