Traktorer och processorer

Processor Vimek g30

208 inlägg 73358 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Larsi  
#488323 Vi körde alltid fullt nedtiltad och insvängd
Ligger inte kvistknivarna på stödbensbalken eller ramen då
Minnet sviker lite för det är 11 år sedan jag sålde den

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#488324 Jag gjorde ju ett stöd så att maskinen kan ligga nertiltad mot stödbenet vid vinschning. JohannesG - Processor Vimek g30 Funkar att köra så då det inte är för trångt. Men när det lutar och blir lite trängre så finns det stor risk att grinden förstörs mot något träd om den skulle vara i samma läge. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#503631 Jag såg att du @JohannesG la in i "Dagens Bild" så jag ställer en fråga här för att inte kladda ner den tråden.
Hur har du kvistknivarna vid vinschning? Öppna eller stängda?

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#503638 👍

Brukar ha de fullt öppna. Blir svårt att få trädet att landa i annars, eftersom vinschen inte håller uppe trädet som på en Hypro. De gånger man av någon anledning glömt öppna knivarna brukar det vara ganska jobbigt att få i trädet.
Har hänt några gånger att trädet kommit farande och klippt vajern mot knivarna, men tveksam till om det skulle hjälpa om jag haft knivarna stängda.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#503645 Ok
Jag har varit med om några gånger att trädet kommer susande rätt in i de öppna knivarna så jag är nästan rädd att knäcka dom, därav frågan.
Ena kniven är också svetsad sedan gammalt och då undrar man ju hur det gick till.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#503647 Jag brukar stanna vinschen en bit innan processorn och så dra igen för att då få en mer lyftande kraft för att trädet inte ska gå i knivarna eller ännu värre dyka under maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#503649 Ok.
Det ska jag testa sen när det börjar bli dags.
Just nu är det snö en bit upp över skrevet...

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#503913 Jag brukar stänga kvistknivarna, tilta ner maskinen och sedan vinscha antingen lägger jag stocken uppe på bygeln till övre matarhjulet eller stödplåten snett framför maskinen till vänster.

Öppnar sedan kvistknivarna och lirkar ner stammen genom att tilta upp maskinen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#503919 Det fungerar också, men är svårare att lyckas bra med tycker jag. Framför allt när det lutar så trädet vill åka ur. Eller att trädet fjädrar tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#507678 Har kommit på en sak som skulle göra matningen mer exakt. Ett problem som jag ofta stör mig på är att efter man släppt spaken kan trädet fortsätta röra sig, det är inte bromsat, blir då ibland extremt svårt att stanna och kapa på rätt ställe. Detta skulle kunna lösas genom att montera någon form av broms som alltid är aktiverad förutom när man kör matningen. En gammal hederlig vajerkran är ju bromsad så då måste det gå att lösa på Vimeken också, om man vill.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#507725 Jag tycker det är lättare att mata exakt när jag matar bakåt, så jag brukar mata förbi och sedan mata bakåt till rätt mått.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#507730 Backen går ju långsammare så det är inte så konstigt. Att nypa åt med knivarna så gott det går hjälper också, då rullar det inte riktigt lika mycket.

Det är ju även en god idé att alltid backa före man kör framåt, annars finns risken att trädet stannat med en gren precis vid knivarna, och då kommer det bara slira om man inte backar först.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Jckssn  
#507747 Har också blivit med Vimek G30 men inte hunnit testa den något, det blir närmare vårkanten då det än är närmare metern med snö här.
Fick med instruktionsbok både för vimeken och hydraulsågen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Bax  
#509078 Tänkte byta oljefilter idag men blev osäker på hur man gör.
Är det inte bara att suga tag i sexkantfattningen därunder och vrida?
Och en sak till, filtret sitter på trycksidan, borde det inte sitta på returen?
IMG_0583.JPG

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

ulfgustav  
#509083 Tryckfilter är en bra lösning och om jag inte ser el så sitter det en indikator på det det innebär att du har där kontroll på statusen. I traktorn har du sannolikt returfilter så det är en bra kombination

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).