Före och efter jobbet

Sälja bil ?

23 inlägg 19143 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sälja bil ?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503549 Så jag blev uppringd av en herre idag som ville köpa en bil av mig , inte haft den ute till försäljning men han hade tydligen hittat mig via bilregistret då han vill köpa just en sådan bil , denna herre är väldigt på och vill i stort sett betala omgående men kom överens att han kommer förbi imorgon och vi gör affär för att han ska hämta den vid senare tillfälle , till saken hör att jag drullat bort regbeviset och vi kan då inte göra ägarbytet omgående men köparen ser inte det som ett problem då han tycker att jag kan göra det då jag får ägarbevisen. Så allt detta känns lite shady , vad finns det för fallgropar med detta för mig som säljare ?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sälja bil ?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503553
Klargplutte skrev:Så jag blev uppringd av en herre idag som ville köpa en bil av mig , inte haft den ute till försäljning men han hade tydligen hittat mig via bilregistret då han vill köpa just en sådan bil , denna herre är väldigt på och vill i stort sett betala omgående men kom överens att han kommer förbi imorgon och vi gör affär för att han ska hämta den vid senare tillfälle , till saken hör att jag drullat bort regbeviset och vi kan då inte göra ägarbytet omgående men köparen ser inte det som ett problem då han tycker att jag kan göra det då jag får ägarbevisen. Så allt detta känns lite shady , vad finns det för fallgropar med detta för mig som säljare ?


Tror det ska gå att göra ägarbyte via Bankid direkt vid köp? Kolla app och webben.

Annars inget ovanligt att använda bilregistret för att hitta ägare till bilar man letar efter.

Ps. Man blir ju lite nydiken och undrar vad det är för typ av bil? 8-)
Senast redigerad av ocke tor 15 mar 2018, 21:02, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Sälja bil ?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503554 Transportstyrelsen har en app, då går ägarbytet igenom på en gång. Har inte använt det så vet ej hur det funkar.

Sälj inte bilen utan att byta ägare! Du är ansvarig för allt tills ägarbytet gått igenom, vem vet om du ens får tag i denna person sen?

Avatar Fallback

Re: Sälja bil ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503557 Du måste ha regbeviset för sen ladda in bilen i transportstyrelsens app där du kan göra ägarbytet direkt och både sälja och köpare måste ha ett gällande körkort.
Vet inte om man måste ha ett mobilt BankID oxå, har inte använt detta sätt att byta ägare men min sambo har gjort de

Avatar Fallback

Re: Sälja bil ?

Hema  
#503558
Klargplutte skrev:Så jag blev uppringd av en herre idag som ville köpa en bil av mig , inte haft den ute till försäljning men han hade tydligen hittat mig via bilregistret då han vill köpa just en sådan bil , denna herre är väldigt på och vill i stort sett betala omgående men kom överens att han kommer förbi imorgon och vi gör affär för att han ska hämta den vid senare tillfälle , till saken hör att jag drullat bort regbeviset och vi kan då inte göra ägarbytet omgående men köparen ser inte det som ett problem då han tycker att jag kan göra det då jag får ägarbevisen. Så allt detta känns lite shady , vad finns det för fallgropar med detta för mig som säljare ?

Det finns nuförtiden möjlighet att göra ägarbyte via en app. Bara o beställa registreringsbeviset.

Samt om han är sugen är säkert andra det med. När jag satte ut min L200, va det 5st som ringde direkt, alla skulle exportera till Afrika. Lycka till, ingen anledning till brådska.

Användarvisningsbild

Re: Sälja bil ?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503565 Han kommer (med flyg) imorgon , som sagt väldigt på , upplägget i nuläget är att han kollar på bilen och betalar , jag gör ägarbytet när jag får regbeviset , han hämtar den senare med biltransport som ändå passerar. Kollat på webb och app för ägarbyte men behöver fortfarande det förlagda regbeviset , som jag nu beställt vilket gör det gamla ogiltigt om jag skulle finna det.

Bilen är en MB E500 -94 , så pass eftertraktad att storyn med att tråla bilregistret och den tydliga upphetsningen inte låter helt otroligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja bil ?

jannee  
#503567 Passa dig för HELVETE, sälj INGEN bil utan att ni först BÅDA undertecknat registreringsbeviset.
Den nye "ägaren" kan göra vad som helst med din bil och DU få stå för fiolerna.
Parkeringsböter, försäkringsskador o.s.v.
Du är nämligen ansvarig för allt vad bilen kan ställa till med (alla kostnader) intills transportstyrelsen fått in undertecknat registreringsbevis.

Användarvisningsbild

Re: Sälja bil ?

Vardon  
#503574 Släpp aldrig ifrån dig bilen förrän du haft underskrift och kontrollerat legitimation på köparen. Det är ingen garanti för att du inte kan bli lurad men släpper du bilen kan du garanterat bli lurad.

Gör det helst via Transportstyrelsens app eftersom det kan strula mer om personen ej har svenskt personnummer etc... Det ska funka att göra via bank-ID.

Acceptera inga mystiska betalningar. En klassiker är att du får en bankväxel på ett högre belopp, betalar tillbaka mellanskillnaden och sen drar utfärdande banken in bankväxeln och du står utan bil och med mindre pengar.

Användarvisningsbild

Re: Sälja bil ?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503576 Kan man ringa någonstans och kontrollera ett körkort ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja bil ?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503619 Nå jag avbröt affären , lite för många ugglor i mossen och kom fram till att jag nog vill behålla bilen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja bil ?

Doc's Wood  
#503622 Klokt drag av dig!

Avatar Fallback

Re: Sälja bil ?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503832 Instämmer att det är klokt och bra att lita på magen.

Ps. Glöm inte att beställ nytt regbevis och lägg in bilen i appen så du är redo när nästa gång:-).

Avatar Fallback

Re: Sälja bil ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503850 Nja lägg inte in bilen i appen förrän du ska sälja, blir du av med telefonen finns händigt folk som fixar ägerbyten utan ditt medgivande!

Avatar Fallback

Re: Sälja bil ?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503858 Sannolikheten på det? Antar att Bankid även är ett krav i appen men man vet ju inte riktigt med Transportstyrelsen. 2017 var ju inget direkt toppen år för dem avseende informationssäkerhet. ;-)

Avatar Fallback

Re: Sälja bil ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503860 De har väl inte varit de direkt 😱
De uppmanade iaf folk att ha kodlås på telefonen om du laddar in fordon

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).