Skogsröjning

Manuellhuggare

29 inlägg 8308 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

tallen100  
#503479 Det ligger nog mer i dom orden än vad många tror :mrgreen:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggare

JörgenO  
#503494
Hema skrev:
röjar kalle skrev:Jo men det är svårt att leva på något strö jobb vart femte år :lol:

Om jag får citera en gammal chef, när vi tyckte att årets lön kanske inte var något att hurra för. Det är inte inkomsterna som är så viktigt, utan vilka utgifter man har. :)


Och er inkomst var hans utgift :sad:

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

ferna  
#503496 Hej! Jag brukar inte kommentera, men när det gäller timersättning för huggning, så ta inga jobb under 400 kr/ tim! Helst mer. Säg nej!!!

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggare

dotcom  
#503499 325kr/h är rätt vanligt

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503501
dotcom skrev:325kr/h är rätt vanligt

För en huggare? Skamligt i så fall!

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

ferna  
#503504 Bra sagt! Tänk på detta, när ni åker på en slutavverkning. Det är inte er timdebitering som avgör om det ska bli ett bra resultat för skogsägaren. Det är köparen som inte tar höjd för ert jobb! Höj timersättningen, så gott om duktiga huggare är det inte!!!

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

jan larsson  
#503506 de som köper tjänsten (bolag mm.) är inte dummare än att de på ett ungefär kan bedöma vad en tjänst på ett specifikt objekt bör kosta. givetvis vill de betala så lite som möjligt.
själv tar jag 375 kr/t+m rätt av lika för motor o röjsåg. och är med det alldeles för billig på många objekt.
men har även sett de som inte vore värda 200 kr/t ens. så att det blir en prisdump med lågt timmpris är ju inte säkert. det kan ju i slutändan bli dyrare per objekt. o de sorterar bort sig själva ganska snabbt o används mest vid nödfall.

men är man någorlunda professionell, certifierad och godtagbart kunnig och effektiv så ska timpengen upp.

ja vad borde priset vara med tanke på vad vi utsätts för. snö, regn, kallt, varmt, fysiskt ansträngande o de risker man utsätts för. jämför med vilken annan yrkesgrupp som helst så ligger vi skitdåligt till.
men ack va roligt jag har o ute i friska naturen får jag vara med fri fysisk träning o vilka platser man får se.

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

ferna  
#503509 Ni som vet med er att ni är duktiga, var inte rädda för att höja, uppdragsgivarna vill ha er kvar. Ta striden, det gjorde jag.

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

hardman  
#503510 Ja hugger för 325. Svårt att få upp priset tycker ja. Riskfällning i trädgårdar och sånt blir lite dyrare.
Likadant med Röjning 325 + moms

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

jan larsson  
#503514
ferna skrev:Ni som vet med er att ni är duktiga, var inte rädda för att höja, uppdragsgivarna vill ha er kvar. Ta striden, det gjorde jag.

så är det.
men jag stred inte. jag höjde priset. med ta det eller lämna det. de tog det någon knorrade lite. men uppdrag finns så det räcker o blir över
o visst känns det uppmuntrande när man kommer till uppdragsgivare som värderar väl utförda jobb. o man blir tillsagd att lägga på några timmar. då är det inte svårt att rikta sin tid tid däråt.
för alla ska känna sig nöjda o väl behandlade
Senast redigerad av jan larsson tor 15 mar 2018, 18:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

ferna  
#503516 Prova. Jag har träffat många duktiga huggare , som säger som du! Jag tror att det beror på att man känner att man inte orkar på dom.

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggare

anersimyra  
#503523 Ett stort hinder är alla dessa priskrypare som antas vid offentliga upphandlingar. På ett gammalt avtal som förlängts vid två tillfällen har jag jobbat upp priset till 495:- exl. moms för manuellt arbete, men vid nästa upphandling kommer vinnande bud ligga väl under 400:- i timmen, det blir prismässigt en återgång till priser som rådde för fem år sedan.. :oops:

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503533
hardman skrev:Ja hugger för 325. Svårt att få upp priset tycker ja. Riskfällning i trädgårdar och sånt blir lite dyrare.
Likadant med Röjning 325 + moms

Vilken del i landet verkar du i?

För din egen del så tycker jag allt du utan problem skulle kunnat höja en femtiolapp iaf!

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

hardman  
#503545
kjugekarlsson skrev:
hardman skrev:Ja hugger för 325. Svårt att få upp priset tycker ja. Riskfällning i trädgårdar och sånt blir lite dyrare.
Likadant med Röjning 325 + moms

Vilken del i landet verkar du i?

För din egen del så tycker jag allt du utan problem skulle kunnat höja en femtiolapp iaf!

Håller till i Värmland. Skulle ja höja med en 50 lapp så skulle ja nog tyvärr bli utan jobb [WEARY FACE]. Så ser det tyvärr ut

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar