Traktorer och processorer

Köpråd Valmet 405 -87

20 inlägg 18534 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd Valmet 405 -87

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503403 Kompisens svärfar gick bort för ett tag sedan, och hans utrustning skall nu säljas. Däribland en Valmet 405 -87. Timmar än så länge okänt, skall svänga förbi till helgen hoppas jag. Bilder visar en välskött traktor, med något som ser ut som en trimalastare Och ser ut att vara 4wd.

Följer med blad, skopor och kedjor också. En vikplog.

Och en vajerkran! :ymparty:

Jag har ingen aning om vad traktorn kan vara värd, men misstänker att den är välvårdad och använd på hobby/deltidsnivå. I och för sig är den ju ändå 30 år, och om man kör lite snö varje år så...

Jag misstänker att jag har stort inflytande över priset. Men jag har egentligen ingen aning.

Skall väl vara bra för skogen denna?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Valmet 405 -87

sundelius  
#503408 Har ingen uppfattning om prisbild men du kommer garanterat få bra hjälp av alla kunniga.
Däremot tror jag den trakorn skulle passa dig bra och vara ett lyft för dina skogsdagar.
Körde ju själv en Valmet 205 -88 tidigare. Smidig, driftsäker och snål på bränslet
Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Valmet 405 -87

Vardon  
#503416 Kolla kylarnivån de har väl en tendens att jag tror det är fodren som sätter sig och den börjar dra kylvatten.

Har en 86a och har väl inget övrigt att säga mer än det är en trevlig sak. Sen kan man alltid skaffa större bättre etc.

Kör en hypro 300 nu och det funkar men vet inte om jag skulle vilja ha något tyngre på bak utan vikta ner den. Kanske är irrelevant men ger en uppfattning för framtiden.

Med den utrustningen skulle jag inte bli förvånad om du hamnar runt 150 tusen.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 405 -87

Robertberg  
#503417 På blocket skulle den nog kosta närmare 150'?
4wd och lastare är ju vad varje liten gårdsägare med traktordrömmar drömmer om.

Hoppas ni kan komma överens om ett bra pris! Tror att den traktorn skulle öppna lite av en ny värld för dig.

Den traktorn räknar nog alla timmar under 1500 (?) Rpm som halvtimmar?

Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 405 -87

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503460 Trevlig traktor, har haft en själv. Dock har jag också hunnit med fodersättning, turboras och lite andra problem mot slutet... Jag upplever just motorn som den svaga punkten på denna traktorn. I övrigt robust o god komfort, möjligen då med anmärkning att det inte går att sitta bakvänd utan ombyggnad.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 405 -87

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503462 Jag har länge varit sugen på en 305 eller just en 405 för främst skogskörning. Har dock lugnat mig och tuffar runt i min bm650;-).

Instämmer de andra ovan. Fodrerna är nog den största risken speciellt om timmarna är låga, vill minnas att det var något fabrikationsfel på de första motorerna så är fodrerna bytta ska det inte vara något problem. Framaxel bör man titta lite extra på om det suttit lastare.

150' +/- 20' beroende på skick skulle jag nog säga.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Valmet 405 -87

halvproffs  
#503469 Finns det någon kvar som foder och tätning inte är bytt i? Har inte en aning själv för problemet visade sig ganska fort om jag inte har fel.
Byttes vid 2000h i min på mitten av 90-talet.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Valmet 405 -87

Vardon  
#503475
halvproffs skrev:Finns det någon kvar som foder och tätning inte är bytt i? Har inte en aning själv för problemet visade sig ganska fort om jag inte har fel.
Byttes vid 2000h i min på mitten av 90-talet.


Jag är då rädd att jag har det igen.... Nånstans lär ju kylvattnet ta vägen...

Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 405 -87

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503478 150k plus?? Var lite mer än vad jag hade tänkt mig för en gammel traktor. Skall försöka åka och titta förstås, om inte annat hjälpa till att sälja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Valmet 405 -87

Vardon  
#503483
Mangan skrev:150k plus?? Var lite mer än vad jag hade tänkt mig för en gammel traktor. Skall försöka åka och titta förstås, om inte annat hjälpa till att sälja.


De är löjligt dyra men det är ungefär 120-140 de brukar ligga kring på blocket. Men då är det ju ingen vikplog med och kanske inte ens skopor. Just nu var det ingen 405 a på blocket så svårt att jämföra.

Men visa inte säljarna tråden och se vad du får för den. Jag tror inte du kommer bli besviken. Lite bredare än 135an det märks men helt annan framkomlighet. Lastare är ju sällan tråkigt heller...

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Valmet 405 -87

halvproffs  
#503484
Vardon skrev:
halvproffs skrev:Finns det någon kvar som foder och tätning inte är bytt i? Har inte en aning själv för problemet visade sig ganska fort om jag inte har fel.
Byttes vid 2000h i min på mitten av 90-talet.


Jag är då rädd att jag har det igen.... Nånstans lär ju kylvattnet ta vägen...


Byt olja i motorn så ser du om vattnet hamnat där. Tråkigt om det skulle vara så men jag är lite tvivlande på det.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 405 -87

JoTh  
#503570 Att köpa en 30 år gammal traktor är alltid ett lotteri.
Men just en Valmet av dessa årgångar är det nog svårt att åka på någon riktig nitlott,
så länge den är välvårdad, servad och allmänintrycket är gott.

Det viktiga är som någon tidigare nämnt att kolla upp motoroljans skick och även kolla kylarlocket.
Om traktorn har stått länge kan det ha bildats kondens i motoroljan, men var observant på "vitskrogga" både på kylarlock och oljepåfyllningslock.
Vitskroggan tyder på vattenblandad oljeemulsion, och det är ett stort varningstecken på undermåligt underhåll eller rent fel på motorn.
Kolla även med avtaget kylarlock så det inte sticker ut någon kompression i kylsystemet.
Det går även att göra en enklare koll på om det skulle vara tex topplockspackningen.
Om det är svårt att få upp tillräcklig värme i hytten då traktorn är varm tyder det oftast på problem med brusten topplockspackning, som leder till försämrad cirkulation av kylvattnet till värmepaketet.
Fodertätningar är otroligt billiga, men det åtgår ju en hel del timmar att byta dessa, om det går att återanvända fodren.
Annars är en original short block renoveringssats inte alldeles för blodigt dyr till en 3 cylindrig Sisu motor.
I värsta fallet med motorn är den troligen donad under 40-45'+m med både delar och arbete om vevaxeln är kry,
då den endast är tre kannor lång.
Ha det i beaktande vid eventuell prisdiskussion.
Så är det en traktor som säkerligen kommer att fungera även 30 år till, under lite god omvårdnad!
Då den bland annat helt saknar en massa elektronik.
Utan bara är utrustad med det allra nödvändigaste för att en enkel och bra traktor skall fungera över tid.
Det stora problemet med gamla Sisu motorer var antalet stöd för cylinderfodren, men det visade sig fort.
Gamla motorer med väldigt få timmar är största problemet, och kallstarter.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 405 -87

jan larsson  
#503596 KÖP
verkar den va i bra skick så tveka inte. för dyr även om du får ett bra erbjudande. använd banken å lägg upp på några år. för värdet lär bestå och sälj om du skulle ångra dig. för man ångrar oftast affären som inte gjordes.

för frågan är om inte 80 och del av 90 talet var de bästa traktoråren (de flesta tillverkarna).
jag har själv en 805:a från 84 minst 10 000 timmar. ca. för timmätaren stannade ljusår sedan. och ja oljan byts. då på erfarenhet och något oftare än som behövs. visst den är reparerad en del men de är ju otroligt lättskruvade.
det kostsammaste var motorrenoveringen pga. föregående ägares slarv med oljebytena med utslitna ram o vevlager som följd. slitaget kan också ha berott på tidigare fodertätningsläckage. renoveringen ångras inte men var sur då. för bättre traktor före eller efter har jag hittills inte ägt.

80 tals traktorerna var robusta och tänkta att användas. visst brister fanns. men när de startats gjorde de som man ville direkt. utan irriterande betänketid från datorn eller felmeddelande från krånglande givare.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Valmet 405 -87

Arvid0  
#504477 Det som var vanligt var att fodertätningarna gav upp (o-ringar) vid 4-5000h. Håller på att byta på min 405 - 86, hoppas slippa dela på traktorn då vevaxel mm ser bra ut.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Valmet 405 -87

rikard_e  
#504523 Mycket trevlig traktor, smidig och lättkörd.

Jag har utfört väldigt få reparationer på den jag använde.

Negativa är väl att den är lite långsam på väg.
Samt att kör man med kraftuttaget igång så tar kopplingspedalen emot staget till i och urläggningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).