Skogsvagn (Huggarvagnar)

Palms 13D rulldriven svag drift.

39 inlägg 12382 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

Fredi  
#503377 Då förstår jag att det räcker :grin: Tror jag också i något skede måste installera extra pump så de blir fart i kranen. Hur stor pump har dy, köpte du den med med vagnen från fabrik eller byggt dit själv?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

JohannesG  
#503394 Om ingen annan hinner före ska jag se om jag hittar data för motorn att räkna på teoretisk kraft.

Att du upplevde driften starkare på Keslan kan ju ha att göra med att det är en betydligt mindre vagn. Lättare för både traktor och drift, även om driften är svagare än på en större vagn.

Blir ju ganska ovetenskaplig definition, men om du kan flytta ekipaget med full last (5,5m väl lastat timmer) på någorlunda jämn mark tycker jag det låter ganska okej ändå. Ett riktigt dragtest hade varit intressant, men vet inte var och hur man skulle kunna göra det.

Avatar Fallback

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

valtra a 72  
#503425
1521095816_img_20170130_114613.jpg
1521095798_img_20170127_140045.jpg
Fredi skrev:Då förstår jag att det räcker :grin: Tror jag också i något skede måste installera extra pump så de blir fart i kranen. Hur stor pump har dy, köpte du den med med vagnen från fabrik eller byggt dit själv?

Jag köpte den färdig från fabrik, tror ej det skulle blivit billigare att bygga själv. Kollade rulldiametern idag och den var 280mm ej 200 som jag trodde.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

Fredi  
#503430 JohannesG. Dessa data hittade jag på motorn.
Max kontinuerligt tryck 210bar
Flöde 125 l/min
Vrid 108 daNm
Deplacement 410,9 cm3
Blir nog ingen maxfart med dessa då Valtran ger drygt 70 l /min med gasen i botten. @valtra a 72. Du får nog bygga om vagnen så du får extra pumpen till driften samt grövre slangar än halvtums till motorerna så kanske det blir fjong i Palmsen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

JohannesG  
#503434 Antar då att 108daNm är vid 210bar. Baserat på det så skulle du få ut en dragkraft på ca 1512kp vid 210bar
Utan att ha kollat upp vridmomentskurvan för motorn, men räknat procentuellt på vrid och förhållande till tryck så skulle du vid 190 bar få ut ca 1368kp. Och detta tycker jag absolut låter lite för en 12tons kärra. Visst den heter 13D, men lastarean är samma eller mindre än majoriteten av övriga tillverkare som kallar det 12ton.

Om jag räknar rätt skulle hastigheten vid 70l/min bli ca 4,5kmh. Det låter ganska fort i skogen tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

valtra a 72  
#503435 Tar jag ut oljan från extrapumpen så går det nog snabbare men kraften blir nog samma i och med jag har samma tryck i kranpumpen som i traktorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

stegmaster  
#503437 Ja då var vi igång igen med detta, men efter vi räknat och kollat en massa data i tråden om 12tonns vagner, så ligger drivkraften nånstans rundt 15-18kn efter man räknat in för olika drivrullestorleker, vil jag minnas.
Så sanningen er nog att alla 10-12-15t vagner med rulle drar ca samma. (om alt fungerar som det ska, givetvis), så det blir ju som en hjälpdrift oavsett hur man ser på det.
Och det blir samma med navdrift 2wd, det enda som på papperet gör skillnad er navdrift 4wd, då dubblas kraften och farten blir halten (altså en dragkraft på ca 40kn med 250bar), och endå finns det videoer som visar att even detta tar stopp med fullt lass och full drivning på traktoren, så vil man ha garantert drivning som på traktoren er det nog bara direktdriven vagn via pto som duger.

Med detta sagt, så kan det givetvis vara nåt fel på vagnen i fråga, det vet man ju inte.
Men hur man ska kolla detta för att fram riktiga data, er vel svårt om man inte har tillgång til en "bromsvagn".

Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

stegmaster  
#503442
valtra a 72 skrev:Tar jag ut oljan från extrapumpen så går det nog snabbare men kraften blir nog samma i och med jag har samma tryck i kranpumpen som i traktorn.

Hur har Palms tänkt här?? :surp:
Varför har man inte båda kran och drivning på ekstrapump/tank när detta finns????

Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

Fredi  
#503449 Konstigt jo varför dom inte har drivningen från extra pumpen också? Det är billigare med två slangstumpar till traktorn än en elventil + styrning av denna. Alla små besparing och bygga så enkelt som möjligt gör väl att dom får priset pressat? Min 10D med samma motorer går nog inte mer än drygt 2 km/h fast jag varvar fullt. Och min 6550 gav ut 73 l/min när jag mätte med flödesmätare ifjol. Men tycker farten räcker bra i skogen, ofta är det ojämt och backigt då draget används.

Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

Fredi  
#503451
Fredi skrev:Konstigt jo varför dom inte har drivningen från extra pumpen också? Det är billigare med två slangstumpar till traktorn än en elventil + styrning av denna. Alla små besparing och bygga så enkelt som möjligt gör väl att dom får priset pressat? Min 10D med samma motorer går nog inte mer än drygt 2 km/h fast jag varvar fullt. Och min 6550 gav ut 73 l/min när jag mätte med flödesmätare ifjol. Men tycker farten räcker bra i skogen, ofta är det ojämt och backigt då draget används.

Har du kollat valtra a 72 hur mycket drivhjulen kläms in mellan däcken, på min var det helt åt skogen justerat så det klämde ner alldeles för mycket, däcken va helt platta. Gick mycket tyngre då. Nu klämmer det så det just blir grop i däcket och det slirar aldrig i drivrullarna för det.

Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

JohannesG  
#503457 Att gå upp till 210bar hade varit ett bra lyft. Elventiler och styrning är inte så ruskigt dyrt om man väljer rätt. Kolla Weimer eller Olssons, styrning kan man göra hur dyrt eller billigt man vill från, ca 40kr och uppåt, fantasin sätter gränsen. Helt klart värt det.

Håller inte helt med stegmaster. Dragkraften på rulldrift enligt data från tillverkarna och även när man räknar på det varierar från ca1500kp till ca 2500kp men de flesta ligger runt 1800-2000kp.

Avatar Fallback

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

valtra a 72  
#503471
1521120203_img_20180315_122123.jpg
$matches[2]
Tog tjuren vid hornen idag och öppnade luckan vid grinden, ena stypventilen var nästan helt åtdragen och den andra halvt öppen så jag öppnade båda max, och vilken skillnad!!.Nu går den 3,5 vid fulla varv på plan väg och den blev betydligt starkare, nu börjar hjulen slira om jag bromsar fast traktorn och drivningen följer motorvarvet,det gjorde den ej tidigare.Tack Fredi för tipset. :-bd
Har även hängt upp lyftarmarna i kedjor efter jag tog bort stagen.
Senast redigerad av valtra a 72 tor 15 mar 2018, 14:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

ss0803  
#503473 Härligt med enkla lösningar på upplevda problem!

Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

Fredi  
#503488 Bra att det blev bättre och felet var enkelt, esterna tycks skruva dessa strypningar lite hur det råkar :cry: Kolla även hur hårt rullarna trycks ner, på min var stoppskruvarna helt åt skogen skruvade där också.

Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

JohannesG  
#503520 Vad bra att det löste sig och var så enkelt. Märkligt att det var så dumt justerat. Borde vara helt öppna som standard och stå tydligt i instruktionsboken hur man gör om man vill minska hastigheten. En sådan strypning stjäl även en del tryck = kraft.

Driver en eller båda sidorna när det slirar? Undrar om när de sparat in på vissa saker även sparat in och struntat i att få en form av diffspärr.

Fredi skrev:Kolla även hur hårt rullarna trycks ner, på min var stoppskruvarna helt åt skogen skruvade där också.

Hur sitter dessa stoppskruvar? Nyfiken...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).