Traktorn i skogen

Byta hyudralslang

11 inlägg 7461 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta hyudralslang

sturee64  
#501836 Nya problem.. en hydraulslang small av till tilten på skopan,duschade olja över hela hytten... o så till min fråga,är det bara byta o köra eller ska detta oxå luftas på nå sätt? som ja förstått så är de samma olja till motor,transmission och hydraulsystem men var fyller ja olja till hydrauliken på en Valmet 502 -77? Behöver hjälp/ Mvh Sture :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Byta hyudralslang

ÅsaNisse  
#501837 Luftning sköter sig själv när du börjar köra igen. Oljepåfyllning vet jag inte på din, men på min valtra är det en plugg på bakkroppen över toppstångsfästet.

Användarvisningsbild

Re: Byta hyudralslang

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501839 Bara och byta å köra igen, ev luft bör försvinna i tanken vid retur innan den kan nå pumpen..

Avatar Fallback

Re: Byta hyudralslang

ÅsaNisse  
#501840 Hittade en instruktionsbok för 504 och den visade en påfyllning på bakkroppens vänstersida.

Användarvisningsbild

Re: Byta hyudralslang

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501894 Lita aldrig på hydraulik om du går under eller riskerar att klämma dig, allt ska spärras mekaniskt eller sänkas
ned så det inte kan röra på sig innan skruvning.

Avatar Fallback

Re: Byta hyudralslang

axwell  
#501954
Slurfi skrev:Lita aldrig på hydraulik om du går under eller riskerar att klämma dig, allt ska spärras mekaniskt eller sänkas
ned så det inte kan röra på sig innan skruvning.


Livsfarligt, ännu värre med större hydraulgrejer där det kan finnas ackumulatortankar som har tryck trots att det kan verka tryckfritt med allt annat avstängt.

Användarvisningsbild

Re: Byta hyudralslang

sturee64  
#503413
ÅsaNisse skrev:Luftning sköter sig själv när du börjar köra igen. Oljepåfyllning vet jag inte på din, men på min valtra är det en plugg på bakkroppen över toppstångsfästet.

Ok jo de var samma på min :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta hyudralslang

sturee64  
#503414
Slurfi skrev:Lita aldrig på hydraulik om du går under eller riskerar att klämma dig, allt ska spärras mekaniskt eller sänkas
ned så det inte kan röra på sig innan skruvning.



Tack de var ett bra råd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta hyudralslang

sturee64  
#503418 Ja nu är slangen bytt o de var ju enkelt o även fyllt olja,de var mindre roligt att få bort all olja som sprutat på hytt o rutor :x
Tack för hjälpen! / Sture.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta hyudralslang

källshult  
#503422
axwell skrev:
Slurfi skrev:Lita aldrig på hydraulik om du går under eller riskerar att klämma dig, allt ska spärras mekaniskt eller sänkas
ned så det inte kan röra på sig innan skruvning.


Livsfarligt, ännu värre med större hydraulgrejer där det kan finnas ackumulatortankar som har tryck trots att det kan verka tryckfritt med allt annat avstängt.

Mycket bra av slurfi och axwell att informera om riskerna med hydraulik.

Användarvisningsbild

Re: Byta hyudralslang

sturee64  
#503465 Jo nybörjare som man är så är de lätt att göra misstag men har börjat ta för vana att fråga här först eftersom ja märker att det är så 🙂

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).