Skogsröjning

prissättning vid jobb med röjsåg

8 inlägg 5009 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

prissättning vid jobb med röjsåg

plax  
#503385 Fick idag höra om en för mig främmande prissättningsmetod.
Vad tror ni om att använda ett pris per tank? Han som gjorde det tog ca 400sek +moms/tank



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: prissättning vid jobb med röjsåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503391 Var väl inte så dumt, istället för att kolla klockan

Avatar Fallback

Re: prissättning vid jobb med röjsåg

Axl  
#503401 Fast man ska ju inte köra slut i tanken utan ställa dunken så man göra slag så man är tillbaka till dunken innan tanken är tom.

Avatar Fallback

Re: prissättning vid jobb med röjsåg

Jckssn  
#503402 Konstig prissättning, en såg med sämre bränsleekonomi ger alltså bättre betalt..?

Användarvisningsbild

Re: prissättning vid jobb med röjsåg

NIKLASK88  
#503423 Det hänger verka de som på vilken såg man har om den är snål eller inte. En del röjsågar går man ju i 2 timmar per tank.

Avatar Fallback

Re: prissättning vid jobb med röjsåg

jannee  
#503433 Absolut ingen proffsröjare men normalt tar det 75 minuter att tömma en tank (HVA 555). Självklart tömmer man tanken fortare om det är riktigt grovt och tätt, tvärtom när det är glest och smått, men normal röjning 1 timme och en kvart - för mig i alla fall.
Även klingval och hur välfilad spelar också en betydande roll.
Stubbhöjd spelar också en stor roll, viftar man av ALLT 40 cm högt går det undan medans ska du stryka marken (och köra i sten) hinner du inte med alls så stor yta :mrgreen:
En "slarvig" röjare som kör höga stubbar är väl värd en högre timpenning än en "noggrann" - min högst personliga uppfattning

Användarvisningsbild

Re: prissättning vid jobb med röjsåg

plax  
#503497 Efter vad han berättade är det bara en skogsägare som har klagat på priset och han har röjt 5 år. Han tar kort stubb för att det ska vara lite lättare att röra sig. Även han använder HVA 555.

   TS
Användarvisningsbild

Re: prissättning vid jobb med röjsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503515 Vi hade ett snitt på ca 5 tankar per hektar i fin slutröjning på bolagsskog. Ska man då ta 400kr per tank så blir det 2000kr per hektar. Finns utrymme att sänka priserna rejält!? Eller?

Eftersom det går åt en massa tid till service/flyttar/utbildningar så måste man ta höjd för detta om man tänker ha ett fast pris per tank. Går lätt 1,5t per tank när man räknar med ovanstående tidstjuvar och då är de där 400kr/tank bara ca 265kr/timme!
550-600kr plus moms per tank vore mer rimligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).