SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Med skog och Malwa som livsstil

659 inlägg 150211 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

stegmaster  
#503120
sundelius skrev:Jag för min del gillar att vara lite asocial :roll:

Så er jag med.
Ått snöröja kl 03,00 i natten helt ensam (inga bilar eller folk ute), bara jag och traktoren, då er världen som best för mig.
Behöver absolut ingen att snacka med.
Ingen fru./ungar eller något som forstör min vardag, bara jag och katten. Och så vil jag ha det resten av mitt liv.
Mitt enda sociala liv, er på div. forum( då spesielt skogsforum) och et vedföretag tillsammans med en kompis.
Dock har jag och denna kompis lite kontakt förutom just arbetsmomenten med veden, even om vi er lika gamla och varit "granner" senaste 50 åren.


Annars vil jag minnas att det går att byta mellan klipp och sågenhet på Naarva S23, om det skulle behövas.
Lycka til vidare, blir interessant att följa detta framover. :-bd

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503126 Blir de någon fart på sågen med att köra den på gripfunktionen?

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

stegmaster  
#503141
gnisten83 skrev:Blir de någon fart på sågen med att köra den på gripfunktionen?

Nä, det verkar gå ganska trögt, det ser man div, videoer på YT, spesielt om man har en mindre kran /rotator, men på en skotare/eller stor skogkran med stor rotator tror jag det kan fungera skapligt.
Men tror ochså att kapen blir snyggare med klippen enn sågen, men ska det absolut vara såg, så får det bli så.
Med klipp kan man göra riktig fina kap, om kniven er skarp och man sänker rotstocken mot marken när man klipper.
Jag leverte själv något timmer sen ca 10 år tilbake som jag hadde klippt med Naarvan, men skar av en 2cm skiva på stocken med motorsåg (så det inte skulle kunna bli några problem) så det inte skulle synas att trädet var klippt. 8)
(tog inte mange minuten när stockerna låg i trave, var dock bara ca 25m3).

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

valtra a 72  
#503163 Jag kör genom rotatorn och det funkar bra med sågen och blir bättre snitt än att klippa,men man kan också koppla förbi den om man har för liten rotator men då blir aggregatet inte runtomsvängande.

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

stegmaster  
#503184 Ja det där såg riktig bra ut. :-bd
Finns dock andra videoer där man tydligen ser det blir spjälkningskador vid kapet, ofta för att svärdet verkar som det matas ut sakta, men på din film gick det snabbt och fint.
Har inte tid att leta på YT just nu, men ska kolla senare ikväll.

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

svampbob  
#503187 Utmatningshastigheten på svärdet är en inställning.

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503190 Men räcker flödet till hög kedjehastighet?

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

svampbob  
#503191 Jag har en bytt till en 90 liters slid och går inte genom rotatorn.

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503207 Är på Ebeavern du gjort detta på?

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

svampbob  
#503208 Ja.

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

JohannesG  
#503260 Vilken lastarea har Malwa 460?

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#503388
JohannesG skrev:Vilken lastarea har Malwa 460?

Vet inte det på rak arm och har ingett produktblad på 460, bara till 560
Kanske @swetrac eller någon annan kan bistå dig

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#503395 Jag brukar ju vara snabb att delge er när jag har fantastiska skogsdagar så det är väl inte mer än rätt att jag även delar när de är lite sämre :roll:
Har nog blivit lite drabbad av influensan som härjar vilt här just nu, ont i huvud och kropp. Sen har det ju snöat så jag har ju inte kommit till skogen på två dagar. Nu är det ju så att jag har en stegmatare som står på släpkärran så idag skulle inget stoppa mig.
Kom nästan ända fram med släpet i snösörjan men två kilometer från skotaren var det stopp. Skam den som ger sig, Naarvan ska provas.
Dumpade kärran och tog mig till slut fram. Plockade av gripen och hjulade bort för att sätta på Naarvan. Då var tappen på rotatorn grövre än på den adapter som satt på stegmataren :cry:
Hjulade tillbaka och satte på gripen igen. Lyckades skifta slangarna 😡 . Jaja, gör om och gör rätt
Körde ner för slänten för att göra färdigt ett område. På vägen hade jag en stor asp som hängt sig så jag tänkte dra till mig den så jag kunde kvista den. Greppade i roten och lyfte för att dra den till mig varvid den gungade till och kom när staken så att en av de slangar jag tillbringat hela förmiddagen till att sätta på och av gick sönder :((
Svetten började rinna på ryggen och jag svor ramsor. Satte mig i solen för och samla kraft. Skrev på mobilen och beklagade mig för en god vän. Svaret kom snabbt, det där är inte oflyt utan förarfel. Vad skulle man ta sig till utan stöttande kompisar :roll:
Till slut fick jag kört ett par tankar. Eftermiddagen ägnades åt att åka till FTG och hämta en annan adapter (heders @swetrac ) samt få två nya slangar pressade.
Imorgon är en ny dag :smile:

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

isteskog  
#503400 På´t igen i möra, Sundelius .... 🙂

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

hlb  
#503424 Känner igen detta med slängar av influensan, som kommer igen. Det är inte bra att arbeta hårt när man kallsvettas. Försök med soffan och sov dig frisk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).