Skogsvagn (Huggarvagnar)

Palms 13D rulldriven svag drift.

39 inlägg 12378 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Palms 13D rulldriven svag drift.

valtra a 72  
#503304 Tycker att driften går för sakta (ca 1,7 kmt)och är för svag på vagnen. Den är kopplad till en valtra 6250 på ett hydrauluttag, jag upplever att driften är starkast på låga varv och ökar jag varven så går det nästan saktare.Kan det vara att det sitter någon överströmmare på vagnen som är felinställd.Tyvärr har det ej gått få fram någon instruktionsbok för driften efter flera påstötningar både till återförsäljaren och generalagenten.Kanske någon annan här på skogsforum med rulldriven palmsvagn har lyckats bättre.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

JohannesG  
#503313 Ny eller begagnad?

Hastigheten styrs av flödet, hydraulmotorerna och rullarnas storlek. Vild vilket varvtal får du 1,7kmh?
När upplever du att den är svag? Tom eller fullt lass med 5,5m stockar? Övriga nämnda faktorer förutom flödet men istället trycket.

Tryck och flöde är det enda du kan påverka såvida det inte sitter någon justerbar strypning eller begränsare någonstans. Trycket skall vara samma oavsett varvtal, däremot ändras flödet.

Menar du att om du startar driften på tomgång (helst utan växel på traktorn) och sakta ökar varvtalet så ökar vagnens hastighet tills den plötsligt går mycket långsammare igen trots ökat motorvarv? Är det samma problem både bakåt och framåt?

Med svar på dessa frågor är det lättare att hjälpa dig.

Avatar Fallback

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

valtra a 72  
#503321
1521031389_img_20170127_140102.jpg
Den går i princip lika fort på tomgång som med full gas och likadant på fram och back, vagnen är bara drygt ett år gammal.Det sitter 400cc motorer till driften och rullarna är ca 200mm.Synd att man saknar hydraulchema.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

JohannesG  
#503323 Har det alltid varit så? Har du gjort någon ändring? Låter ju som om det vore någon form av strypning, avsiktlig eller oavsiktlig.

Hur upplever du att driften är klen?

Avatar Fallback

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

valtra a 72  
#503333 Har inte ändrat på något, Den orkar driva med fullt lass på plan mark på plogad väg men det får ej vara någon lutning uppför och det tycker jag är för klent.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503338 Har du mätt upp trycket? Har ingen erfarenhet av drivna vagnar, däremot haft en kass hydraulpump på traktorn och då klarade kranen på griplastarvagnen inte lyfta ett knippe massaved 4m ut..

Avatar Fallback

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

valtra a 72  
#503340 Nej har ej mätt trycket men traktorn har bara gått 450 timmar så pumpen borde vara ok och allt annat man kopplar till hydrauliken funkar bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

JohannesG  
#503343 Har du möjlighet att kolla vad motorerna heter så kan vi kanske räkna ut vad de bör ge i dragkraft och om det verkar rimligt med din beskrivning. 400cc är inga värstingmotorer, och traktorn ger inte heller vad ett separat system kanske skulle mata motorerna med.

Vad innebär fullt lass? 3m krokig massaved eller 5,5m timmer?

Hydraulisk drift av denna typ är en hjälpdrift, så den orkar inte vad som helst. Men du bör ändå märka en avsevärd skillnad mot utan driften i.

Att hastigheten verkar låst tycker jag låter mer skumt.

Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

Fredi  
#503346 Jag har en 10D Palms vagn efter en 6550. Den går ca 2km/h på plan mark enligt Valtrans mätare. Under luckan bakom grinden finns justerbara strypventiler på både fram och backslangarna. På min vagn va dessa ganska mycket strypta när jag fick den(ca 4mån sen) skruvade upp båda fullt. Inga andra ventiler finns på min i varje fall. Med en halvtums slang med snabbkoppling som matar till 2 motorer så kan det ej bli nån raketfart :grin: Min begränsas dragkraften av traktorns tryck, tjuter i traktorns överströmningsventil när det går för tungt. 190 bar skulle jag minnas att den gav ut.

Avatar Fallback

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

valtra a 72  
#503347
Fredi skrev:Jag har en 10D Palms vagn efter en 6550. Den går ca 2km/h på plan mark enligt Valtrans mätare. Under luckan bakom grinden finns justerbara strypventiler på både fram och backslangarna. På min vagn va dessa ganska mycket strypta när jag fick den(ca 4mån sen) skruvade upp båda fullt. Inga andra ventiler finns på min i varje fall. Med en halvtums slang med snabbkoppling som matar till 2 motorer så kan det ej bli nån raketfart :grin: Min begränsas dragkraften av traktorns tryck, tjuter i traktorns överströmningsventil när det går för tungt. 190 bar skulle jag minnas att den gav ut.

Hur upplever du drivkraften? Har du fått med ett hydraulchema till din vagn?Ska kolla det där med strypventilerna,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

stegmaster  
#503352 Vet inte om går att få fram något från Farmi`s hemsida, da Palms tidligare har fått drivningen från Farmi??

http://www.sisu.no/Documents.aspx?path= ... %20ENG.pdf

Drivkraften ska vara 19kn, men står inget om vilket tryck det er. (samma för både 101-121 vario)

Et citat:
When traction is engaged, the trailer cannot be pulled faster than the pump’s output enables. Maximum traction speed at pump
output 50 l/min is 2,7 km/h.


1521045911_uten_navn.jpg



Notera att alt i detta inlägg er om Farmi, men Palms fick sin drivning från Farmi tidligare, men vet inte om det gäller fortfarandet.

Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

Fredi  
#503363 @johannesG. Det är M&S hydraulics MTW 400 motorer på min 10D vagn, säkert samma som 13D då om den också hade 400cc?
@stegmaster. Palms ha nog förenklat sin hydraulik från Farmitiden :grin: Ventilblocket som är på ditt schema är skippat. Slangarna delade med ett t-stycke till var motor. Strypbackventilen kvar och före den förgrening till cylinderslangen som drar ner motorarmen. Strypningen kanske tänkt att bilda tillräckligt tryck till cylindern för att klämma ner rullarna. Inga problem med min i varje fall fast jag har den fullt öppen, draget slut förrän rullarna slirar.
@valtra a 72. Ganska lite ändrar farten på min med med varven. M2 snabbväxel 1 stämde ganska bra med vagnens fart när jag provade på plan mark. Men min har ca 28cm drivrullar(400/55-22.5 däck) så den går väl snabbare än din med 20 cm rullar. Hjälper nog till bra tycker jag, tom vagn så slirar nog hjulen före draget är slut och med lass har den nog räddat mej många ggr från att köra fast. Vad har du annars för kran på din, jag har 5.85 på min?

Avatar Fallback

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

valtra a 72  
#503364 @stegmasterDet är palms egen rulldrift på vagnarna nu, om det är bra eller dåligt vet jag inte.Fredi. Har 550x22,5 däck men jag blev osäker på rulldiametern, de kan vara större än 200, ska mäta imorron. Kranen är en 825 med dubbelutskjut. Driften har nog räddat mig många gånger också men tycker ändå att den borde vara starkare.Hade en Kesla 9hd tidigare och den var betydligt starkare och dubbelt så snabb på driften och den var även kopplad till traktorns hydraulik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

Fredi  
#503374 De verkar konstigt om Keslan var både snabbare och starkare med samma traktor. Förstår om det skulle vara antingen eller. Har Palms större motorer borde den ju vara starkare men långsammare? Min 5.85 kran är väl nya version av 840 kran eller e den närmare 825? Tycker du kran är tillräckligt snabb med Valtrans egen hydralik, jag skulle gärna ha mer fart isynnerhet på utskjut och grip. Ca 1500 varv på traktorn för att det skall löpa någorlunda :sad:

Avatar Fallback

Re: Palms 13D rulldriven svag drift.

valtra a 72  
#503376 Har en kolvpump på bommen så jag kör bara på tomgång med kranen , det räcker.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).