Skogsröjning

Manuellhuggare

29 inlägg 8312 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Manuellhuggare

NIKLASK88  
#503290 En fråga till er som är manuellhuggare och trädklättrare. Hur ser klimatet ut i motormanuella svängen?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

Robertberg  
#503292 Dimmigt av tvåtaktsrök.


🙄

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggare

NIKLASK88  
#503295 Haha de låter kanon de. Driver du eget Robertberg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggare

JohannesG  
#503300 Använd Aspen så lättar dimman något. 😉

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggare

anersimyra  
#503302 Med tanke på de löjligt låga anbuden som både LS och skogsstyrelsen antar ser framtiden för oss boende i Sverige inte särskilt ljus ut vad gäller den ekonomiska biten. Nyköpings farmartjänst har vunnit ett anbud åt LS för den facila timpengen av 260:- kr/tim plus moms. Övriga i utförandelistan ligger snarare närmare 300:- än 400:- kr/tim. Vad regeringens krav om lika löner för utländsk såväl som svensk arbetskraft kommer få för effekter är svårt att sia om då politiker över lag lever i föreställningen om att de ” gröna jobben ” är s.k enkla jobb, d.v.s okvalificerat. Dessutom har Stockholms stads tjänstemän tillåtits att stänga ner arbeten i stadens reservat under tiden 1/4 t.o.m 31/6, fram till semestern alltså. Inkluderar man stoppet med semester och väderrelaterade stopp så innebär det i storleksordningen fem månader. Så är en sund ekonomi högt prioriterat så ska man syssla med annat.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503303 260kr!!, ska dom ha Svenska arbetare för dom pengarna?

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggare

NIKLASK88  
#503311 Lägger man så jävla dåliga anbud tycker ja man kan lägga ner. Statusen måste höjas i skogsyrket och prisdumpare måste bort om priserna ska upp. När de dyker upp sabba de för alla andra. 260 spänn nä fy fanken säger ja! Frågan är hur man ta tag i en sånt här. För det är en skrämmande utveckling. De måste till förändring men ja ha vetifan hur.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

Robertberg  
#503312 Nej jag driver inte eget, är anställd inom anläggning.
Jag tror man ska inrikta sig på manuellhuggning, har hört att här omkring Kalmar tex är det brist på kunnigt folk som tex fäller övergrovt i slutavverkning.
Minst 400:- /h bör man nog ligga på om man ska kunna täcka alla kostnader och ta ut en rimlig lön.

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggare

anersimyra  
#503320
Flisaren skrev:260kr!!, ska dom ha Svenska arbetare för dom pengarna?

Nu finns det förstås ingen som är ansluten till farmartjänst som kan, eller är villiga att utföra jobben till det priset. De som nu utför arbeten är företag som ligger som trea till fyra i utförarlistan. Det bedrövliga är att våra myndigheter går i spetsen för att driva ner ersättningarna till dessa nivåer. I Stockholmstrakten ligger de större aktörerna på en ersättning på runt 360-380 :- kr/tim mot Stockholm stad, då dessa inte har egen skogspersonal är det lätt uträknat vad som erbjuds till underentreprenörerna, d.v.s en ersättning som inte ger utrymme för vare sig en skälig lön, utbildning eller investeringar. Politiker och diverse tjänstemän talar vitt och brett om: värdegrunder, hållbarhet, skapande av biologisk mångfald, skonsam skötsel genom hästentreprenader o.s.v men allt det fagra snacket faller platt till backen när man inte är beredd att betala vad det kostar.. :???:

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

röjar kalle  
#503361 Gärna häst kört men det skall vara gratis.Så därför nöjer jag mig att stå hemma och klappa pållarna nu för tiden.Gärna skonsamt och miljö vänligt men det får inte kosta något miljö mupparnas honnörs ord. 😈

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggare

NIKLASK88  
#503367 Miljötjafset tycke ja de gå dubbelmoral i. Man säger att man värnar om miljön men istället importerar man tex massved som kommer med båt. Men visst det är inte bara skogsnäringen som de snackas miljö i men de ha en förmåga att hacka på den och ställa krav i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggare

Erik24  
#503382
Robertberg skrev:Dimmigt av tvåtaktsrök.


🙄

Ha,ha, in i dimman så at säga :)

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggare

anersimyra  
#503383
röjar kalle skrev:Gärna häst kört men det skall vara gratis.Så därför nöjer jag mig att stå hemma och klappa pållarna nu för tiden.Gärna skonsamt och miljö vänligt men det får inte kosta något miljö mupparnas honnörs ord. 😈

Det finns faktiskt vissa Kommuner och andra beställare härikring som betalar riktigt bra för häst vid speciella projekt, och detsamma gäller för manuellhuggning. Men när det sen är dags för upphandling där sådant ingår i ett större sammanhang så störtdyker priserna ner till ” polacknivåer.”

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

röjar kalle  
#503440 Jo men det är svårt att leva på något strö jobb vart femte år :lol:

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggare

Hema  
#503476
röjar kalle skrev:Jo men det är svårt att leva på något strö jobb vart femte år :lol:

Om jag får citera en gammal chef, när vi tyckte att årets lön kanske inte var något att hurra för. Det är inte inkomsterna som är så viktigt, utan vilka utgifter man har. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar