Verkstan

Bygga stegmatare

70 inlägg 26706 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#498743
Anders_S skrev:Du får inte dragkraft ur en hydraulmotor, du får moment.
Ta volymen i cc ggr trycket i MPa delat med två pi.
T.ex en motor på 160 cc och 480 bar ger 160*48/(2*3.14)=1222Nm

Är du säker på att den uträkningen stämmer.
När jag jämför med en tabell över moment på en hydraulmotor får jag det inte att stämma. Eller är detta uträknat teoretisk kraft, och tabellen visar faktiskt kraft efter eventuella förluster? :?:

Anders_S skrev:Finns ett finskt företag som gör en kombinerad processor och stegmatare.

Att göra en stegmatare för dubbla cylindrar borde inte vara så svårt.

Gissar att du syftar på Jobo ST75 Combi, den ser fin ut, men något liten för våra behov.

Anders_S skrev:27 min in i detta klippet kan man se en.
https://www.youtube.com/watch?v=yjL3WMaO9qc&t=1296s

Är nog inga dubbla kolvar i den, bara ett vanligt dubbelteleskop med kedja, och det är nog inte så dumt det.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498760 Ja det stämmer. Inga förluster medräknade.

Jobo är den jag tänkte på.

Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498791 En till
https://youtu.be/Ci6UYwOFyYs

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#498798 Ja, Logma var en imponerande pjäs, om än något klumpig. Och där är det vad jag fattat det som ingen kolv som drar ut och in utan hydraulmotor(er).

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#503109 Vore det möjligt att aktivera/inaktivera ett dubbelutskjut för kraft eller hastighet? En kolv, två hastigheter.

Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

Hema  
#503111
JohannesG skrev:Vore det möjligt att aktivera/inaktivera ett dubbelutskjut för kraft eller hastighet? En kolv, två hastigheter.

Köra på två olika pumpar?

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#503139 Fast då kan man lika gärna köra den större konstant, trycket bestämmer ju kraften och det kan vara samma på både stor och liten pump.
Helst hade jag sett att det gick att konstruera en stegmatare som både var snabb och stark hela tiden. Men lite idén som jag förstår det med en stegmatare är att den ska köras på relativt lågt flöde (50-80l/min) jämfört med motsvarande rullmatat. Och då kan inte cylindrarna vara för stora om man vill få upp farten. Viss det går att ta en 70/40 cylinder och sedan ha ett hydraulsystem på 200l/min och 200bar. Blir både enormt stark och relativt snabb, men vitsen är lite borta då. Då har man hydraulsystem till att driva ett rullmatat aggregat.

Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503227 Man kan inte få allt. Snabb eller stark inte både och. De alternativen löser man med en lastkännande eller möjligen tryckkompenserad pump. Inte helt klar över hur dom skiljer sig i den tillämpningen.
Egentligen spelar det ingen roll om du har rullmatat eller cylinderdrivet. Det är uträttat arbete per tidsenhet som räknas.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#503248 I effektivitet är det mycket svårt eller omöjligt för en stegmatare att vara snabbare än motsvarande rullmatat aggregat om inte slagen är lika långa som virkeslängderna. Men som det diskuteras här i denna tråden ska det vara relativt enkelt och billigt att bygga själv. Nu är ju allt relativt, men tror varken trådskaparen @Molnia eller någon annan aktiv i denna tråd skissar på ett aggregat som slukar 200l/min. Som jag fattat det är målet, om det blir något av det, en enkel mångsidig driftsäker maskin, och nöjet att ha tillverkat den själv med en och annan egen lösning kanske med inspiration från forumet.

Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503253 Stegmataren måste ju dras tillbaka medan den rullmatade bara kan snurra på.
Har man en cylinder med stor kolv i förhållande till cylindern så kommer den bli snabb på returen (där det ändå inte behövs så mycket kraft).
Det är väl det enklaste sättet att vinna hastighet på. Förutom det så är det en variabel pump som jag ser det.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#503258 Precis det är det största problemet med en stegmatare. Men lite av det diskuterades i början av tråden, då med hjul och vajer har jag för mig. Om man kunde konstruera en stegmatare som utförde arbete hela tiden förutom i vändningsögonblicket så hade man vunnit en hel del jämfört med de stegmatare som finns att tillgå idag. Alternativt gjort återgången blixtsnabb.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

stegmaster  
#503263
Anders_S skrev:Har man en cylinder med stor kolv i förhållande till cylindern så kommer den bli snabb på returen (där det ändå inte behövs så mycket kraft).
Det är väl det enklaste sättet att vinna hastighet på. Förutom det så är det en variabel pump som jag ser det.

Nja, om fler tillverkare gjordet som Naarva har på sitt S25 aggregat, som har snabbventil på utrörelsen(altså efter samma prinsipp som klyven på en vedmaskin), så får man dubbel hastighet ut och halva kraften, men det räcker oftast mycket vel til klenare träd eller grövre träd med klenare kvistar. (men tar det imot, er det bara släppa en knapp så har man vanlig kraftgång när det behövs.)
Sen kan man inte ha för stor kolvstång heller, för det krävs oftast lite kraft att dra in trädet. (er ju inte alltid man kan följa efter stammen med aggregatet, utan man får dra in hela trädet vid varje steg).
Så en snabbgångsventil för utrörelsen skulle jag rösta på som billigaste och enklaste sett att börja med för att öka hastigeten på en stegmatare.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#503281 Typen av stegmatare som diskuteras främst i denna tråd tror jag är av modellen Kesla 40lf, och där drar den ju trädet samtidigt som den kvistar, alltså händer INGENTING med trädet på tillbakaslaget, förutom om man måste backa, och beroende på anledningen till backningen så kan det behövas en del kraft där också.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

stegmaster  
#503301 Ok, om det er endast Kesla 40lf så anses (hadde inte lest bakåt i trådan, vilket man man kanske skulle gjordt), så blir det ju lite annorlunda, då den jobber lite annorlunda en dom flesta kranhängda stegmatare. (förutom Jobo).
En stegmatare er inte bara en stegmatere. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

Jim_90  
#503344 regenerativ-ventilen finns ju tryckstyrd så snabbfunktionen är aktiv när trycket är under inställt tryck. på en kesla lf40 så skulle det funka hur bra som hällst. ifall det inte orkar kvista skulle snabbfunktionen av-aktiveras och full kvistkraft skulle komma helt automatiskt.
om ett träd är utan kvist största delen av trädet behövs inte stor kraft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).