Skogsnyheter

SLU fyra i världsranking

7 inlägg 2256 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SLU fyra i världsranking

Lars Lundqvist SLU  
#503158 SLU får en hedrande fjärdeplacering i universitetsrankningen QS World University Rankings i kategorin Agriculture and Forestry, alltså lantbruks- och skogsvetenskap.

Etta på listan är Wageningen i Nederländerna, följt av Davis i Kalifornien, USA och Cornell i staten New York, USA.

https://internt.slu.se/nyheter-original ... srankning/

Hela listan finns här:

https://www.topuniversities.com/univers ... e-forestry



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: SLU fyra i världsranking

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503159 Grattis till SLU.
SLU har också fått toppbetyg i UKÄ's utvärdering, och I den senaste externa utvärderingen kom "Skogsbruk och skogsprodukter" upp bland de topprankade efter att ha legat längre ner i tidigare utvärdering efter vad jag minns.

Avatar Fallback

Re: SLU fyra i världsranking

åberg  
#503175 Kul!

Användarvisningsbild

Re: SLU fyra i världsranking

Fredrik Reuter  
#503176 Grattis SLU! 👍

Användarvisningsbild

Re: SLU fyra i världsranking

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503421 Grattis SLU! :ymparty: Kanske läge att vid tillfälle tipsa en viss Ulf om denna nyhet! :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: SLU fyra i världsranking

halvproffs  
#503431 Ulf vill nog inte läsa sånt som strider mot hans övertygelse är jag säker på.

Grattis SLU och även Lars som orkar motbevisa troligen felaktiga argument i vissa trådar. Tur att vi har forskning och inte bara subjektiva bedömningar. Å andra sidan hade vi inte det kanske inte forskningen hade behövts?. Usch vad krångligt det blev :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: SLU fyra i världsranking

Lars Lundqvist SLU  
#503439 Vi behöver den subjektiva dimensionen också - värderingarna.

Forskning kan (försöka) tala om hur det är men inte om det är bra eller dåligt, därför att bra och dåligt är en subjektiv värdering. En gles skog kan vara dålig ur en synvinkel (exv produktion) men bra ur en annan (exv rekreation). Såhär är det med nästan allting. Nästan alla tycker att det är bra med artbevarande, att alla organismer har en rätt att finnas i livskraftiga populationer, fast man vill gärna utrota både ebola, smittkoppor, mässling, osv, trots att dessa sjukdomar orsakas av en organism som väl också har en rätt att finnas? Och det måste få vara så här. Vi måste ha rätt att tycka olika, att värdera fakta olika. Problemet uppstår när man viftar bort accepterade fakta och påstår "fakta" som är helt fel.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).