Skogsnyheter

Norrskog redovisar röda siffror för 2017

1 inlägg 1401 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Norrskog redovisar röda siffror för 2017

Torbjörn Johnsen  
#503152 Norrskog redovisar sitt resultat för 2017. Enligt en artikel i Land Skogsbruk gör skogsägarföreningen Norrskog en förlust före skatt på åtta miljoner. Artikeln hänvisar till ett pressmeddelande men det finns idag ingen information på Norrskogs sajt om resultatet för 2017. Det verkar som om både industrin och virkesaffären blöder. Man hänvisar till råvarubrist, höjda virkespriser och produktionsstörningar. Resultatet är, även om det är negativt, bättre än 2016 då man förlorade 37 miljoner kronor i rörelsen.

Norrskog har två sågverk, Hissmofors och Östavall samt anläggningar för hyvling, målning och impregnering i Hammerdal och Krokom.

Det har under de senaste åren varit en del "friktion" i gränszonen mellan Norra Skogsägarnas och Norrskogs verksamhetsområden om vem som ska köpa virket. Jag vet inte hur det här ser ut idag, om det råder borgfred eller ej?
Det kanske finns mer kunskap om det här bland våra medlemmar?

Tyvärr är Norrskogs resultat ytterligare en tydlig signal om att allt för många sågverk i Sverige tjänar allt för dåligt med pengar. En klart oroande situation i en tid som anses vara en lysande marknad även för sågade trävaror.

Läs hela artikeln i Land Skogsbruk här.



   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).