Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Maskinval för blädning

83 inlägg 23091 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#503025
Senast redigerad av mb-man mån 12 mar 2018, 18:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#503026
svampbob skrev:Jag gissar att i princip all blädning som har utförts hitintills har skett med yxa, svans och utkört med häst.
Jag gissar att de flesta som vill ha sin skog blädad ser fram för sig utan körvägar och hjulspår.

Ja särskilt här på forumet där de flestas uppfattning verkar vara att alla maskiner större än Malwa är rent förkastligt och vi som kör dom gör allt i vår makt att förstöra så mycket som möjligt...

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

Lars Lundqvist SLU  
#503028
svampbob skrev:Jag gissar att i princip all blädning som har utförts hitintills har skett med yxa, svans och utkört med häst.


Det tvivlar jag på. Inte det som är gjort från 1970-talet och framåt

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#503029
JD 2006 skrev:mb-man: Ja det känns ju så...ska man gå på begagnat så kan det ju bli ett Loggmax 6000 då.


Hur är reservdelspriserna på Logmax mot Komatsu?
Jämför man Komatsu 340 med Sp451 är Sps reservdelspriser betydligt lägre! Samma grejer annan färg.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

JD 2006  
#503030 Det finns alltid olika erfarenheter och ideér om allt....men vi försöker att hålla oss till teknikfrågorna här.

Det som känns aktuellt i mina tankar på en grupp som skall hugga mycket blädning är iaf.

Stor skördare kanske med lång kran, (dock inget krav med långkran). Samt med ett rejält aggregat som klarar kvistig skog samt grova rotskär med tunga första stockar.

Skotaren typ 14 tons lastkapacitet, gärna typ loadflex för att kunna ställa om till att hugga en och annan slutavverkning också. Detta tror jag är lösningen iaf.

Vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503035 Det låter nog klokt som ni varit inne på... Typ en komatsu 931 med c124 eller beg 365 uträttar du mycket med. .. vätska i däcken står den som en kloss även med 6 hjul...
Huvudsaken egentligen är nog att ha ett rejält aggregat som maskin orkar hantera på lång kran på ett vettigt sätt, sen funkar väl dom flesta märken och modeller i samma storlek bara ni trivs med maskinen. ...

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

Lars Lundqvist SLU  
#503037 Hurtänker ni om hyttens placering, sikt, osv? Grenarna hänger ju neråt så det är kronor ända ner till 1-1,5 m över marken på större granar och ännu längre ner på mindre grenar. När det blädades på Åskälen utanför Hammerdal, med en ÖSA SuperEva, såg man inte ut åt sidorna från hytten.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#503042
Lars Lundqvist SLU skrev:Hurtänker ni om hyttens placering, sikt, osv? Grenarna hänger ju neråt så det är kronor ända ner till 1-1,5 m över marken på större granar och ännu längre ner på mindre grenar. När det blädades på Åskälen utanför Hammerdal, med en ÖSA SuperEva, såg man inte ut åt sidorna från hytten.

Sitta på kranen typ Komatsu ger bäst sikt i arbetsområdet särskilt när det är tätt tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

Hema  
#503061 Varför inte helikopter om vi tillåts sväva ut. :)

En fundering dock, vad är det som säger att de avverkningbara träden i en blädningsskog ska vara så stora? Räcker väl att de uppfyller samma storlek som vid ett vanlig trakthyggesbruk, när det är dax för slutavverkning?

Om man kan se till att träden inte blir allt för stora, så skulle väl maskinvalet bli enklare?

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

Lars Lundqvist SLU  
#503086
Hema skrev:En fundering dock, vad är det som säger att de avverkningbara träden i en blädningsskog ska vara så stora? Räcker väl att de uppfyller samma storlek som vid ett vanlig trakthyggesbruk, när det är dax för slutavverkning?


Det funkar inte rent biologiskt. Då skulle du behöva ha minst fyra gånger så många träd för att systemet ska fungera över tid, alltså fyra gånger fler av alla storleksklasser, och det funkar inte.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

JD 2006  
#503091 Intressanta inlägg!

Jag har kört maskiner med både kran placerad på vagnen Ponsse Ergo och JD 1270E Samt olika Valmet/Komatsu modeller, så jag har känt på de mest "vanliga" iaf. Det jag känner angående sikten så finns det bara ett val och det är där kranen är infäst ovan hytten typ Scorpion eller på sidan typ Komatsu.
Sen så ur ett förarmässigt perspektiv så tycker jag att man känner av de stora träden mindre i en Ponsse där kranen är på vagnen en bit från hytten så att säga.

Slutsatsen kring denna fråga för mig blir nog ändå att Komatsu känns som det närmaste valet för mig just nu iaf...

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

Hema  
#503110
Lars Lundqvist SLU skrev:
Hema skrev:En fundering dock, vad är det som säger att de avverkningbara träden i en blädningsskog ska vara så stora? Räcker väl att de uppfyller samma storlek som vid ett vanlig trakthyggesbruk, när det är dax för slutavverkning?


Det funkar inte rent biologiskt. Då skulle du behöva ha minst fyra gånger så många träd för att systemet ska fungera över tid, alltså fyra gånger fler av alla storleksklasser, och det funkar inte.

Vad händer då? Stannar tillväxten av, om man tar de största träden för tidigt?

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

skogsjan695xl  
#503112
JD 2006 skrev:Intressanta inlägg!

Jag har kört maskiner med både kran placerad på vagnen Ponsse Ergo och JD 1270E Samt olika Valmet/Komatsu modeller, så jag har känt på de mest "vanliga" iaf. Det jag känner angående sikten så finns det bara ett val och det är där kranen är infäst ovan hytten typ Scorpion eller på sidan typ Komatsu.
Sen så ur ett förarmässigt perspektiv så tycker jag att man känner av de stora träden mindre i en Ponsse där kranen är på vagnen en bit från hytten så att säga.

Slutsatsen kring denna fråga för mig blir nog ändå att Komatsu känns som det närmaste valet för mig just nu iaf...

På ett visst sätt så är ju scorpion rätt så likt att ha kran framför sig. Du slipper förvisso kranfoten. Men du har alltid vipp och agg mitt i synfältet. Man har oxå dålig sikt uppåt. Bommen är ju rejält bred över rutan.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#503125
Hema skrev:Vad händer då? Stannar tillväxten av, om man tar de största träden för tidigt?


Förstår inte hur du tänker här? Om du menar att man skulle kunna köra med små maskiner så får man ju avverka träden när de är i förstagallringsstorlek!
Iallafall skördarmässigt.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#503129 Om träden som avverkas ska håller ca 45cm i brösthöjd i blädning och slutavverkning upptill hade jag valt i Komatsus fall c144 före c124. Med c124 blir det ju maxträd i stort sett hela tiden i blädning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).