Vedmaskiner, flishuggar

Hur många kör flishugg och vad för maskin?

29 inlägg 13952 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48147 "Urgammal" traktordriven Brukshugg. Matar med muskelkraft och blåser upp flisen i ett förråd. Huggen är helt ok, men det finns potential för förbättringar av logistiken runt det hela...

Trejon
Avatar Fallback

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

Gonzo  
#49748 Har kört en rad maskiner. Börjar med Doppstadt (långsamtgående krossar) 3080, 3060, 2560,2060 och en krambo. Slagkross(snabbgående) ak230 ak430 ak530 ak550 ak600 dz750 och willibald mza4800 samt cbi 8400. Sen till bruks 801 lastbilsmonterad och 803 monterad på skotare Valmet 840.2. Så nu efter många års krossande och tuggande så har mina lungor givit upp, så ett hett tipps är att se till att ni har trycksatta hytter innan ni kör åt någon arbetsgivare. Det är LAG på det!!! 😡

Avatar Fallback

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

Bonden/Ramnäs  
#49803
Gonzo skrev:Har kört en rad maskiner. Börjar med Doppstadt (långsamtgående krossar) 3080, 3060, 2560,2060 och en krambo. Slagkross(snabbgående) ak230 ak430 ak530 ak550 ak600 dz750 och willibald mza4800 samt cbi 8400. Sen till bruks 801 lastbilsmonterad och 803 monterad på skotare Valmet 840.2. Så nu efter många års krossande och tuggande så har mina lungor givit upp, så ett hett tipps är att se till att ni har trycksatta hytter innan ni kör åt någon arbetsgivare. Det är LAG på det!!! 😡




hur gör man när man trycksätter en hytt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49811
Bonden/Ramnäs skrev:
Gonzo skrev:Har kört en rad maskiner. Börjar med Doppstadt (långsamtgående krossar) 3080, 3060, 2560,2060 och en krambo. Slagkross(snabbgående) ak230 ak430 ak530 ak550 ak600 dz750 och willibald mza4800 samt cbi 8400. Sen till bruks 801 lastbilsmonterad och 803 monterad på skotare Valmet 840.2. Så nu efter många års krossande och tuggande så har mina lungor givit upp, så ett hett tipps är att se till att ni har trycksatta hytter innan ni kör åt någon arbetsgivare. Det är LAG på det!!! 😡




hur gör man när man trycksätter en hytt?



Räcker väl att ha fläkten på så blir ju hytten trycksatt.

Avatar Fallback

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

Gonzo  
#49827
Bonden/Ramnäs skrev:
Gonzo skrev:Har kört en rad maskiner. Börjar med Doppstadt (långsamtgående krossar) 3080, 3060, 2560,2060 och en krambo. Slagkross(snabbgående) ak230 ak430 ak530 ak550 ak600 dz750 och willibald mza4800 samt cbi 8400. Sen till bruks 801 lastbilsmonterad och 803 monterad på skotare Valmet 840.2. Så nu efter många års krossande och tuggande så har mina lungor givit upp, så ett hett tipps är att se till att ni har trycksatta hytter innan ni kör åt någon arbetsgivare. Det är LAG på det!!! 😡




hur gör man när man trycksätter en hytt?


Helt rätt att man använder fläktar och ett kolfilter för att få bort alla partiklar i luften. Men detta system kostar mycket pengar att köpa och installera så dom flesta arbetsgivarna skiter i det och låtsas som ingenting. Dom flesta var som jag, ung och ivrig att tjäna bra med pengar, och när man är ung så är man osårbar för allt! I alla fall tror dom flesta unga det. En förbrukad lunga går inte att göra något åt, men det är de inte många som vet eller bryr sig om.

Användarvisningsbild

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

totte  
#49834 Det är just det där med kolfiltret som det handlar om. Om du bara har vanlig fläkt utan speciellt filter så får du förvisso tryck, men samtidigt blåser ju fläkten in partiklarna i stället.

Avatar Fallback

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

Gonzo  
#49839 Och just den lilla ågärden skulle kunna rädda många återvinnares lungor och hälsa om dom bara visste att det var deras lagliga rätt. Men dom vågar inte stå upp mot arbetsgivaren och vara till besvär, och det rider många företagare på. Tycker att det är sorgligt :sad: Jag försöker upplysa så många jag orkar om det men det är en storm i ett vattenglas.

Användarvisningsbild

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

masterchief  
#49844 Det här bekymmret gäller till stor del de som skotar ris samt kör grotbilar också :???:

Avatar Fallback

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

Gonzo  
#49863 Helt rätt! Det är mycke mögelsvampar och sporer som frigörs vid hantering! Jag har ett par kolegor som varit tvungen att operera bort en bit av lungorna pga allt dom dragit i sig, och dom har inte rökt en enda cigarett i sitt liv :???:

Avatar Fallback

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

Bonden/Ramnäs  
#50290 men kan man sätta i ett sånt där kolfilter i vanliga luftintaget till hytten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50293 Det borde ju gå lätt, på Ford/NH sitter det ett filter på var sida om hytten och det borde ju gå
att knöka dit ett annat filter, där är det gott om plats.

Avatar Fallback

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

Bonden/Ramnäs  
#50404
Slurfi skrev:Det borde ju gå lätt, på Ford/NH sitter det ett filter på var sida om hytten och det borde ju gå
att knöka dit ett annat filter, där är det gott om plats.





jag tänkte ungefär likadant fast på en 1410 d:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

tpmab  
#51356 JD har kolfilter till hytten.Kostar ca 900:- har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Hur många kör flishugg och vad för maskin?

Bonden/Ramnäs  
#52242
tpmab skrev:JD har kolfilter till hytten.Kostar ca 900:- har jag för mig.




för då har man ju trycksatt hytt och kolfilter sammtidigt:)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).