Motorsåg och handhållet

Husqvarna 245RX klingande ljud

27 inlägg 8306 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 245RX klingande ljud

woodchip  
#502906 Okej hur hård skall den va ska man orka dra ut klossarna nåt? Hur tar man bort fjädern?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 245RX klingande ljud

totte  
#502932 På första bilden ser utsidan på kopplingsbacken lite knepig ut. Jag tror som Mange att du har en lite för slapp kopplingsfjäder så backarna nuddar trumman på tomgång. Kan vara lite för hög tomgång också, prova om det går att sänka tomgångsvarvet en aning och om ljudet försvinner då.

För att få bort fjädern måste du skruva loss kopplingen. OBS, vänstergängad!!!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 245RX klingande ljud

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502978 Kopplingen är väl högergängad på röjsågar, motorn snurrar medurs bakifrån sett.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 245RX klingande ljud

totte  
#502986 Det finns de som är så, t ex 252. 245 RX roterar moturs sett bakifrån och har därför vänstergängad koppling. Syns på starten.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 245RX klingande ljud

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502987 Då så, har inte tänkt på att det är olika.

Ja det är bra att kika på hur startsnöret drar runt motorn innan man tar i så man har sönder nåt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 245RX klingande ljud

totte  
#502989 Då ser du också att 252 har ett högre växelhus, där drevet till klingan ligger över drevet från motorn. På 245 är det underliggande drev.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 245RX klingande ljud

woodchip  
#502996 Jag testade att sänka tomgången något och då tystna klingandet, är väl fjädern som börjar bli utmattad.
Men testar nog såhär ett tag iaf, har tänkt sätta på trimmerhuvud och köra lite i sommar (om den kommer någon gång😜).

Tack för all hjälp sålänge!!

/Stefan

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 245RX klingande ljud

jannee  
#502998 Min röjsåg klingade också, något senare gick vajern av

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 245RX klingande ljud

totte  
#503003
woodchip skrev:Jag testade att sänka tomgången något och då tystna klingandet, är väl fjädern som börjar bli utmattad.
Men testar nog såhär ett tag iaf, har tänkt sätta på trimmerhuvud och köra lite i sommar (om den kommer någon gång😜).

Tack för all hjälp sålänge!!

/Stefan


Ja det är ju bra, då vet du var problemet sitter och kan åtgärda när det väl behövs.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 245RX klingande ljud

woodchip  
#503005 Precis👍

Tack för hjälpen😃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 245RX klingande ljud

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503011
jannee skrev:Min röjsåg klingade också, något senare gick vajern av

Vad var vajern till?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 245RX klingande ljud

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503012 Ibland sitter de på kona och med mutter om motorn ska snurra på "fel" hål för att vinkelväxeln ska snurra "rätt".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).