ATV och UTV i skogen

Köpa första ATV och lunnarvagn

17 inlägg 6066 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa första ATV och lunnarvagn

Birgitta  
#502816 Jag funderar på att köpa en ATV att använda i skogen. Tanken är att dra ut lite stockar till brännved, mest för eget behov. Är en lunnarvagn vad vi behöver som tillbehör?
Min 16-årige son ska kunna köra den (lagligt) och jag har inte tänkt lägga ut några större summor på det här. Men vad ska jag köpa?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

Vardon  
#502880 Vad är inga störra summor för dig?

Användarvisningsbild

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

halvproffs  
#502956 Det billigaste och bästa är nog en gammal Suzuki typ90-tal och 350 kubik 30000:- Köp sen en kinesvagn med boggie.7000:-
Kolla på blocket.

Avatar Fallback

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

Birgitta  
#502964 Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

Birgitta  
#502965 Inga stora summor är egentligen ”under 20000” men inser efter lite mer koll att då får jag nog inget användbart.

Kan man frakta något utan lunnarvagn? Typ några korta bitar av en stock? Eller måste man kanske ha någon typ av släp?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

Vardon  
#502973 Man kan frakta så, jag brukar då hänga i vinschen. Dock blir den vältbenägen eftersom man får mycket vikt högt. Jag kan väl även säga att man är inte speciellt effektiv. Är jag och min far i skogen kan han dra fram en helstam torrgran tills jag har lastat det innan, det gör det ganska effektivt. Fast det är fortfarande inte två-mans effektivt så att säga.

För 20 000 hade jag hellre satsat på en gammal traktor med vajekran och släpat i den. Då får man upp det bättre från backen etc. Rent krass kolla av blocket och se vad ens får atv för 20 000 kr.

Alternativt köp en enklare flakvagn och såga veden direkt i den.

Avatar Fallback

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

Birgitta  
#502979 Ok, tack för tips. Jag tänker att det kanske är bättre att strunta i lunnarvagn och istället såga upp veden lite ute i skogen. En enklare flakvagn låter som en god idé. Du menar väl att jag skulle koppla flakvagnen på fyrhjulingen? Antar att det inte får vara alltför oländig terräng för att fyrhjulingen ska kunna ta sig fram med en släpvagn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

torbjorn_2150  
#502983 Även en riktigt billig vagn kan ibland göra nytta https://www.kellfri.se/gardskarra-med-d ... uoQAvD_BwE

MEN: tänk på markfrigången för stubbar, och stenar, OCH att en sån kärra, till skillnad från en s.k. "skogskärra, har ett icke vridbart drag som lätt kan vridas sönder om underlaget är ojämnt, eller vagnen håller på att välta.

Ex. på billig skogskärra som kan fås med tippbart insatsflak för grus, jord, ved...
https://www.kellfri.se/skogsvagn-atv-me ... och-vinsch
Torbjörn

Användarvisningsbild

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

weldion  
#502984 Kapa botten ur en plastunna och dra in en snara om stocken genom ett hål i toppen på tunnan. Haka fast i dragkroken och sedan kan du lunna fram en del. Skall helst inte vara för stenig terräng då förstås, men en billig lösning är det.
Kanon om det är lite snö kvar på backen.

Avatar Fallback

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

Vilsten  
#502993
Birgitta Sennerdal skrev:Inga stora summor är egentligen ”under 20000” men inser efter lite mer koll att då får jag nog inget användbart.

Med den budgeten och användningsområde är en äldre liten 2wd traktor att föredra.
Kanske inte lika skoj dock?

Avatar Fallback

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

axwell  
#502997
Vilsten skrev:Med den budgeten och användningsområde är en äldre liten 2wd traktor att föredra.
Kanske inte lika skoj dock?

Nu har jag inte klart för mig vilka volymer med ved som skall hanteras, har kanske missat det. :???:

Håller med Vilsten om liten äldre traktor med bakskopa som kan ta 0,5 till 1 m3 färdig ved.

Långved som har lunnats på barmark är ingen höjdare att hantera senare.

Budgeten håller inte för den här beg. kinesfyrhjulingen med lämplig vagn.
https://www.blocket.se/skaraborg/Hisun_ ... m?ca=4&w=3

Utöver ATV finns det även UTV som ibland har ett rätt så stort flak med möjlighet att lasta inte alltför tunga saker.

Avatar Fallback

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

Birgitta  
#503044 Tack för alla synpunkter och svar! Känner mig bra mycket klokare nu än när jag började kolla på det här.
Tänker att jag förmodligen måste höja budgeten något. Om jag lägger mig runt 50000 kr, får jag något vettigt då eller något som bara går sönder med en gång. Är det här något?
https://m.blocket.se/sodermanland/CF_Mo ... ?ca=20&w=3

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

axwell  
#503065
Birgitta Sennerdal skrev:Tack för alla synpunkter och svar! Känner mig bra mycket klokare nu än när jag började kolla på det här.
Tänker att jag förmodligen måste höja budgeten något. Om jag lägger mig runt 50000 kr, får jag något vettigt då eller något som bara går sönder med en gång. Är det här något?
https://m.blocket.se/sodermanland/CF_Mo ... ?ca=20&w=3


Tja, CfMoto är enl. egna uppgifter sedan några år det mest sålda fabrikatet i Sverige, bra rykte för att vara Kines.
Övriga kinesmaskiner brukar poängtera vilka komponenter som kommer från CfMoto.

Hisun som jag lade in tidigare är inte lika kända.

Om du bor i Eskilstunaområdet, så varför inte. Jag skulle inte välja en vägregisrerad, utan terräng- eller traktorreg, men det styrs av hur jag bor i förhållande till skogen plus dom olika kostnaderna för tex försäkring.

Avatar Fallback

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

Birgitta  
#503090 Jag bor lite långt från Eskilstuna, annars hade jag varit intresserad

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa första ATV och lunnarvagn

Hema  
#503105 Mycket beror på vilken terräng ni har.
Jag har ganska kuperat och att köra några större mängder stock på odriven vagn går bort för mig.

Så jag skaffade mig en lunningsvagn likt denna.
Bild


Lyfter man upp den grova änden är det större del som släpar i och lyfter man i den klenare änden är det mest kanten på grovänden som smutsas ned, dock blir det mer märke på marken.

Det finns tre olika typer av lunningsvagnar, båge (den övre bilden), öppen banke och balkvagn som möjliggör till kort backning.

Bild


Bild


Sedan har vi lunningspulkan
Bild


Lunningskona
Bild


Lunningskälke
Bild


Fann öven en bild på plastfatslösningen
Bild


Det finns såklart en uppsjö med lösning och snarlika produkter.

Lunning görs med fördel till bättre skogsväg, där sedan en boggivagn löser uppgiften bättre. Men ddt beror på vilka avstånd. Jag har 200m till skogen, så jag brukar dra hem hela vägen.
Kombilösning
Bild


För fyrhjulingen gäller helst 4x4, diffspärr och bra däck alternativt kedjor.

Jag säger inte att denna vagn är bäst, men s-gripen som man trär vajern igenom greppar tag om både stock och ris på ett mycket tillfredsställande sätt.
https://www.blocket.se/skaraborg/Demo_Skogssnabben_Lunningsvagn_74668408.htm?sa=1
Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).