Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Maskinval för blädning

83 inlägg 23084 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

Hema  
#502783 Jag tänkte mer grenproblemet med större grenar, som ställer till det vid kvistning i skördaraggrigatet. Men det är klart, ett stort träd är fortfarande ett stort träd.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#502784
JD 2006 skrev:Johan_84, det kan man förstå med stor skog i södra Sverige. Här uppe i norr så har vi många gånger väldigt rotgrov skog med kvistar ända nere mot marken många gånger. Detta gör att man ofta behöver ganska stora maskiner.

Angående skotarstorleken så ser jag med avstånden vi har här uppe så är det väldigt svårt att räkna hem en skotare med mindre lastkapacitet än 14 ton. Avstånden är sällan kortare än 500 m. Ofta 700-1000meter.
Aggregaten som du nämnt känns ju som bra och kraftiga val. Det är ju då frågan om driftsäkerhet när det kommer till olika typer av slangdragning t.ex.
Det kan vara en viktig punkt för i blädningen så kommer aggregatet att bli väldigt utsatt för grova kvistar som man många gånger inte kan "röja" bort för att då skada den kvarvarande skogen.
Det är t.ex väldigt jobbigt om man råkar skaffa ett aggregat där matarvalsslangarna inte håller och är svåra att byta som på en del aggregat.

Här i sydvästra sverige är det oftast ganska när till väg och mycket nederbörd så blir lite annat tänk.
Vi har en 1170e med h414, skördaren blir lite klen när det blir grovt. Aggregatet går riktigt bra även i grovt men svärdet blir för kort vid fällning. Lite ormbovarning på slangdragningen om man jämför med ett tvåhjulsdrivet men går inte så mycket slang.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502785
JD 2006 skrev:kjugekarlsson du har ju helt rätt men vi kan ju gärna prova att utveckla lite resonemang kring varför och som sagt mycket teknik som jag skrev i första inlägget...

Alltså vilken stor maskin?
Varför just en sån modell? Alltså jag kan ta ett exempel....en Ponsse Ergo med H60E skulle nog vara ett starkt och bra alternativ, men räcker det med ett 60 aggregat eller H6 som den moderna varianten heter.
Eller skall det vara en Ergo med ett H7 aggregat som helt klart klarar grövre stammar på ett annat sätt i längden.
Man kan ju hugga väldigt grovt med ett H6 men i längden så kan det bli lite tungt....

Lars Lundqvist jag har läst en hel del av din forskning och detta ser jag som otroligt intressant.
Jag tror att vi med dagens skogsbruk och framförallt de framtida kraven på miljö m.m kommer att behöva många andra metoder istället för bara en metod som idag. Speciellt när vi pratar fjällnära skogsbruk.
Detta skulle vi ha tagit i en annan tråd som kanske redan finns...annars får vi starta en ny där vi kan utveckla denna intressanta fråga.

Men som sagt så tar vi i den här tråden om teknik kring maskiner så vi får mer precisa inlägg.

Ska vi prata storlekar och tar Ponsses maskiner som exempel så minst en Ergo med H7 och skotaren en Elk eller Buffalo just för att det ska gå att hantera hela kedjan kostnadseffektivt och hantera virket utan att det tar extra tid. Visst att det kan bli stort och tungt men så får man hugga under rätt förutsättningar och tidpunkt samt ha förare som kan hantera stora maskiner, för har du inte en duktig förare i en stor maskin så blir det aldrig bra.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

Lars Lundqvist SLU  
#502789 Stamkvistning, i praktiken uteslutet.
Underröjning, totalt uteslutet!
Så maskinerna måste klara att hantera stockar som är 60+ i stubbskäret och friskkvist som är 50-60 mm i diameter vid stammen och uppåt 3 m långa.

Tänk också på att det bara handlar om typ 50-60 träd per hektar, med en medelstam på uppåt 1 kubik.

Och från hytten har du svårt att se hur det ser ut 10 m in från stickvägen.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

Hema  
#502806
Lars Lundqvist SLU skrev:Stamkvistning, i praktiken uteslutet.
Underröjning, totalt uteslutet!
Så maskinerna måste klara att hantera stockar som är 60+ i stubbskäret och friskkvist som är 50-60 mm i diameter vid stammen och uppåt 3 m långa.

Tänk också på att det bara handlar om typ 50-60 träd per hektar, med en medelstam på uppåt 1 kubik.

Och från hytten har du svårt att se hur det ser ut 10 m in från stickvägen.

Vet att jag har sett japaner som klättrar upp och stamkvistar träden allt eftersom de växer. Samt så fanns det förr en maskin med motorsåg som man fäste runt stammen och som sedan körde runt med konstant stigning. Eller varför inte köra med kastkedja?

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

Lars Lundqvist SLU  
#502810 Vad vore poängen med att stamkvista granar i en blädningsskog och vilka storlekar av granar hade du i såna fall tänkt dig att stamkvista, och hur högt?

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

Hema  
#502823
Lars Lundqvist SLU skrev:Vad vore poängen med att stamkvista granar i en blädningsskog och vilka storlekar av granar hade du i såna fall tänkt dig att stamkvista, och hur högt?

Du poängterade problematiken med kvistning av grövre grenar, så jag nämnde sätt att delvis lösa/komma förbi det.

Angående höjden bör väl bli upp till ca 60% av totalhöjden och alltid låta de översta ca 6-8m vara intakt. Vilket då skulle leda till ingen stamkvistning före ett träd blir 8m högt, men det kan såklart finnas avvikelser och andra förutsättningar som ändrar på behovet.

Fördelen med kontinuerlig stamkvistning borde vara högre kvalite på virket vilket vi nog behöver tänka mer på framöver.

Nackdelen med stamkvistning torde bli att man får en förlängd omsättningstid och det är väl redan en nackdel för blädning och kontinuitetsskogsbruk.

På ett sätt tror jag att det krävs lika mycket tid om inte mer (beroende på vad man vill få ut) vid icke trakthyggesbruk, men med enklare medel och verktyg/redskap/maskiner.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

Hema  
#502826 Samt skulle det bli vanligare med blädning igen kommer det nog komma andra typer av skördare och även kanske skotningslösningar. Men just är nog de tips som gjorts passande för avverkningsjobbet.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#502830
Hema skrev:Samt skulle det bli vanligare med blädning igen kommer det nog komma andra typer av skördare och även kanske skotningslösningar. Men just är nog de tips som gjorts passande för avverkningsjobbet.

Man kan inte trolla bort stora tunga träd! Det kräver lite storlek på maskinerna!

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

Lars Lundqvist SLU  
#502831 En stor drivare kanske vore ett vettigt alternativ vid blädning? Finns det någon drivare idag som kan hantera enkubikmetersträd?

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

kalhuggo  
#502832 Kvistning är det mindre bekymret, Det är stammarnas vikt som är kruxet.
Är det sen en meter blöt snö så finns ingen maskin som hanterar kubiksträd på full kranarm!

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502837 Min syster provade blädning på ca 14ha.
Jag valde åt henne en entreprenör som jag känner med h20 skördare o skotades ut med en rottne f15.Kostnad 100kr.
Nu har ca 4ha slutavv pga att blåsten gjort sitt lite väl mycket.
Jag snitslade vägarna o spräyade vilka träd som skulle huggas.Kommer troligtvis inte huggas mer på detta sätt.
Så stor maskin som möjligt och rätt person bakom spakarna.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#502838
Lars Lundqvist SLU skrev:En stor drivare kanske vore ett vettigt alternativ vid blädning? Finns det någon drivare idag som kan hantera enkubikmetersträd?

Blir väl som vanligt med drivare, halvtaskig skördare och en för dyr skotare... Ska man fälla med precision och sedan upparbeta direkt på lastredet? Då blir det nog mycket skador och vägarna får väl vara 6-7 m breda för att kunna snurra lastredet!

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

Lars Lundqvist SLU  
#502840
skogogräv skrev:Min syster provade blädning på ca 14ha.

Du råkar inte ha några bilder på skogen?

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502842 Nej tyvärr har jag inte detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).