Logistik, Transport

Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

42 inlägg 17190 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

jannee  
#502578 ÅsaNisse, är de som har hand om ett visst område (distrikt) helt ansvarsbefriade för sina handlingar eller rättare sagt brist på handlingar.
Idag läser man bl.a om blixthalka mellan Nyköping och Stockholm, i.o.f.s. ett ganska vanligt fenomen.
Liknande problem händer ALDRIG i Tyskland framförallt inte på någon motorväg.
Måste vara ett tydligt bevis på bristande kunskap (duglighet).
Eller vilka direktiv har snöröjarna - vinterväghållningen.
De räknar kallt med ett viss spill -dödlighet genom halkolyckor - ELLER. :?:
Det verkar i alla fall inte bättre 😡

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

ÅsaNisse  
#502632 Ansvaret för väghållningen ha driftledaren på Trafikverket som ska" hålla vägen i ett för samfärdslen tillfredsställande skick".
Entreprenörerna har skrivet ett kontrakt där det står i regelverket att vissa friktionsvärden inte får underskridas. Halka ska förebyggas. Sen är det så att betalningsmodellen slår inte ut förrän Trafikverkets VVIS-stationer indikerat halka och därmed sitter entreprenörerna och väntar för att vara säkra på ersättning varje gång. Är det någon som klagar eller det blir ett sådant tillfälle som idag så skriver de bara en avvikelserapport i kontrollsystemet med något som att saltbilen blev försenad på grund av punktering. Då säger driftledaren.... Det var ju tråkigt, men sånt händer.... och sen är det inte mer med det. Entreprenörens arbetsledare har endast ett ekonomiskt ansvar gentemot sin chef. Det stod på text-tv idag att Trafikverket uttalade sig med att när vi får indikation på halka så går vi ut och halkbekämpar. Inte ens deras egna vet att man ska gå ut och förebygga halka när man får indikation på att det kan komma. Denna halkan var ju inte på något sätt oväntad när det varit dagsmeja med våt väg och blir natt. Då kallnar vägen både med att det just är natt och även tjäle under som kyler.Det går åt mindre salt för att förebygga än att smälta is, men som idag så skötte ju vår Herre de med hjälp av lite Uv- strålning genom molnen när solen gick upp. Såg några VVIS-stationer Nyköping Järna som låg på +1-+3 vid lunchtid och våt väg.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

anersimyra  
#502734 Då är min iakttagelse att sträckan Nyköping Trosa: + - någon kilometer under flera år i regel är sämre plogad och halkbekämpad än sträckan Trosa Stockholm.. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

ÅsaNisse  
#502747 Jag vill minnas att det bytte entreprenör där nu till denna vintern. Tidigare var det NCC och nu Svevia. Kan ju för den skull vara samma åkare som kör sträckan och har svårt för att justera ned plogen. Gränsen är vid Hölö och Järnaområdet har Svevia också.
Dock får man inte glömma att trafikmängden har stor betydelse för hur saltet verkar när det handlar om snöröjning kombinerat med saltning.
På en öde landsväg om natten kan man salta utan att det händer ett skit. När morgontrafiken kommer igång blir det helt plötsligt en å.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

jannee  
#502756 Efter vad som mig sports är att "på den gamla goda tiden" erhöll entreprenörerna slitstålen gratis mot att de idag själva få står för kostnaden vilket kan bli så att de är ovilliga att ha "elden" med sig när de snöröjer.
Har säkert kört 100 tals mil bakom plogbilar och förr i tiden var det alltid ett gnistregn under stålen medan det idag ligger kvar något centimeter tjockt lager av snö/is/slask.
Dessutom är det oftast så att från Stavsjö till Enstaberga (norrgående) brukar norrgående högerfil vara isbelagd medan vänsterfilen är helt ok.
Någon har förklarat det med att på denna sträcka har de två helt skilda typer av bärlager (en provsträcka)mellan höger och vänster körfält. Är ENDAST denna sträcka man upplever en så stor skillnad mellan höger och vänster körfält.
Normalt borde högerfilen vara i bäst skick eftersom den tunga trafiken oftast framförs där och sopar under modden, men icke sa Nicke.
På det stora hela är mer eller mindre väg 50 i betydligt bättre skick än E fyran
Hur ofta är det inte man upplevt att Stäketvägen (väg 267) varit i utmärkt skick medan både E 18 och E 4 varit moddiga och hala.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

anersimyra  
#502762 Vid ett tillfälle i vintras var E4 söderut från sillekrog i ett så erbarmerligt skick att bilens antispinnsystem var konstant aktivt trots att jag inte körde fortare än 50 km/tim. Från Stockholm till sille riktning söderut var dock vägen helt ren. Det tillkörda snölagret var minst en decimeter tjockt och tog vad jag minns en dryg vecka att få bort.. :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

ÅsaNisse  
#502794 Då hade nog entreprenören skrivit en avvikelserapport. 😉
För två år sedan skulle jag stanna på Sillekrog på min resa till Stockholm, med det gick inte. Det var så jädra halt ( som jag inte märkt. våt väg) att bromspedalen bara slog bakut utan minsta verkan på hastigheten. Bara att åka vidare.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

Erre  
#502827
ÅsaNisse skrev:Då hade nog entreprenören skrivit en avvikelserapport. 😉
För två år sedan skulle jag stanna på Sillekrog på min resa till Stockholm, med det gick inte. Det var så jädra halt ( som jag inte märkt. våt väg) att bromspedalen bara slog bakut utan minsta verkan på hastigheten. Bara att åka vidare.

Det där är helt rätt i ett sånt fall.
ÅK vidare. Endel ska tvunget svänga trotts att dom inte får ner farten :shock:

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

jannee  
#503334 Thomas Morell är väl en av de få som i framtiden kanske kan kunna påverka trafiksäkerhetsverket när det gäller vinterväghållningen.
Många yrkeschaufförer men även åkerier som haft nytta av hans kunskap och duglighet.
Nu kandiderar han för SD vilket avskys av alla högdjur.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

jannee  
#504587 ÅsaNisse som verkar insatt i vinterväghållning, var kan man finna säkerhetsklassningen på våra vägar.
Ex, nedan gäller område runt Enköping.
Säkerhetsnivån på E18 kommer att bli den högsta från och med nästa säsong då Trafikverket valt att höja kraven från klass två till klass ett".

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

ÅsaNisse  
#504596 Finns på Trafikverkets eminenta hemsida. Där råder biblisk ordning = "Söken och du kommer att finna"
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... ss-vinter/
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Up ... -Enkoping/
Det framgår inte exakt vilken väg som är vilken klass. Bara vilka som är saltvägar 1-4 och sandvägar 4-5 om man tittar på kartan.
Höjning från klass 2 till 1 innebär inte så väldigt mycket. Det enda är egentligen att plogbilen har 2 timmar på sig att åka varvet mot 3 timmar på klass 2. Startkriteriet är i båda klasserna 1 cm lös snö ( 0,5 cm modd) och halka får ej förekomma under friktionstal 0,35. Samtidigt blir det krav på att vägen ska vara ren 2 timmar efter snöfallets slut.
Hoppas du inte bor väster om Enköping för där tycks inte E18 underhållas alls enligt kartan. Det blir slädföre som gäller mellan Enköping och Tibble. ( Som vanligt fel i Trafikverkets handlingar)

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

jannee  
#504604 M.a.o. har vi i Sverige inga vägar med högre standardklass än 3 :mrgreen:
I alla fall inte efter hur vinterväghållning idag ser ut.
Eller har någon eller några tydligen svårt att läsa innantill :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).