sön 11 mar 2018, 10:25#502756
Efter vad som mig sports är att "på den gamla goda tiden" erhöll entreprenörerna slitstålen gratis mot att de idag själva få står för kostnaden vilket kan bli så att de är ovilliga att ha "elden" med sig när de snöröjer.
Har säkert kört 100 tals mil bakom plogbilar och förr i tiden var det alltid ett gnistregn under stålen medan det idag ligger kvar något centimeter tjockt lager av snö/is/slask.
Dessutom är det oftast så att från Stavsjö till Enstaberga (norrgående) brukar norrgående högerfil vara isbelagd medan vänsterfilen är helt ok.
Någon har förklarat det med att på denna sträcka har de två helt skilda typer av bärlager (en provsträcka)mellan höger och vänster körfält. Är ENDAST denna sträcka man upplever en så stor skillnad mellan höger och vänster körfält.
Normalt borde högerfilen vara i bäst skick eftersom den tunga trafiken oftast framförs där och sopar under modden, men icke sa Nicke.
På det stora hela är mer eller mindre väg 50 i betydligt bättre skick än E fyran
Hur ofta är det inte man upplevt att Stäketvägen (väg 267) varit i utmärkt skick medan både E 18 och E 4 varit moddiga och hala.