Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Maskinval för blädning

83 inlägg 23082 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskinval för blädning

JD 2006  
#502739 Vad kan egentligen vara lämpliga maskiner i blädning?

Min fråga gäller alltså att man skall tänka på att få en produktion som kan gå att försvara lite i den ekonomiska biten.
Det är ju känt att blädningen är en kostsam insats men kan ju ändå med rätt maskiner och förare bli en bra skoglig åtgärd ändå.

Alltså....här tar vi upp Märken, Storlekar, Aggregat, Kranlängder. Alltså inga skogliga frågor kring själva blädningen utan rena maskindiskussioner!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

T Landström  
#502742 Motorsåg och vajerkran att spela fram virket till basvägen...

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#502743 Man måste ju ha en rejäl skördare iallafall som klarar hantera de stora träd som ska avverkas. Kanske helst i storlek med Komatsu 931/Jd 1270.
Skotaren bör väl vara ganska lätt och smidig, kanske typ Gremo 1050.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

bgl  
#502751 Finns få skäl till att köra med en gallringsskotare när man ändå måste använda en slutavverkningsskördare som är över 3 meter bred med band.
Avverkade virket ska ju bli grovt och åtminstone första gången man blädar går det inte att undvika grova stubbar i körstråket. Obekvämt med en mindre skotare.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

JD 2006  
#502752 Ja det är ju en bra grundtanke mb-man.

Den tanken har även jag, pratar vi Valmet/Komatsu så är nog 911 det minsta som skördaralternativ då med ett 360 eller 365 aggregat. Helst en 931 med 11 meters kran tror jag.

Men går man då på en Ponsse så kommer ju nästa teknikfråga....bomkran eller vikarm?
Sen så är det den ständiga frågan...kranen på vagnen fördel/nackdel?

Skotare så är nog en 14 tons det som gäller tror jag....ganska smidig men ändå inte små lass...kanske...?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

Lars Lundqvist SLU  
#502753 Det man får komma ihåg att de träd som avverkas är granar av maxhöjd på ståndorten, 40-50 cm i brösthöjd och med grön krona ner till 4-5 m över marken, viket innebär att grenarna är rejält grova. För att minimera skador på resten av beståndet krävs riktad fällning med bra precision.

Observera att detta gäller för bestånd där det redan finns stickvägar. Om det är första gången beståndet ska blädas så blir första åtgärden bara att hugga stickvägar. Om man dessutom gallrar mellan stickvägarna så blir uttaget normalt alldeles för stort. En variant som vi testade i ett fältförsök var att bara hugga varannan stickväg vid första blädningen i kombination med blädning även mellan. Vid nästa ingrepp huggs resten av stickvägarna och då kan man bläda som vanligt längs de första vägarna.

Maskinstorlek? Rejält stor skördare som orkar hantera de stora granarna och få ut dom till stickväg för upparbetning, utan att riva sönder allt mellan stickvägen och stubben, och mellanstor skotare för att inte få alltför många turer på varje stickväg. Och rejäl risning i stickvägen.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502755 Grov skog kör man med stora maskiner. Ingen idé att leka med gallringsmaskiner i en blädning.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

Lars Lundqvist SLU  
#502758 Några bilder från helmekaniserad blädning i fjällnära granskog.

http://frufura.se/en-hyggesfri-skogsdag/

Fast fjällnära är en underdrift i det här fallet. Ytorna ligger på Gitsfjällets nordsluttning med den översta ytan precis nedanför barrskogsgränsen. Om man går upp i sluttningen bara en liten bit så tar granarna slut och det blir fjällbjörkskog. Granarna här blir inte mer än ca 20 m men de största är ändå 40-45 cm i brösthöjd.

Är det någon som har bra bilder på maskiner "in action" vid blädning?

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

JD 2006  
#502761 kjugekarlsson du har ju helt rätt men vi kan ju gärna prova att utveckla lite resonemang kring varför och som sagt mycket teknik som jag skrev i första inlägget...

Alltså vilken stor maskin?
Varför just en sån modell? Alltså jag kan ta ett exempel....en Ponsse Ergo med H60E skulle nog vara ett starkt och bra alternativ, men räcker det med ett 60 aggregat eller H6 som den moderna varianten heter.
Eller skall det vara en Ergo med ett H7 aggregat som helt klart klarar grövre stammar på ett annat sätt i längden.
Man kan ju hugga väldigt grovt med ett H6 men i längden så kan det bli lite tungt....

Lars Lundqvist jag har läst en hel del av din forskning och detta ser jag som otroligt intressant.
Jag tror att vi med dagens skogsbruk och framförallt de framtida kraven på miljö m.m kommer att behöva många andra metoder istället för bara en metod som idag. Speciellt när vi pratar fjällnära skogsbruk.
Detta skulle vi ha tagit i en annan tråd som kanske redan finns...annars får vi starta en ny där vi kan utveckla denna intressanta fråga.

Men som sagt så tar vi i den här tråden om teknik kring maskiner så vi får mer precisa inlägg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#502766 Jag hade nog ändå valt en lite mindre skotare med tanke på markskador! Tycker skotarna i mellanklassen har skenat iväg vad gäller vikt!
Beror ju så klart på vilka förhållande man har.
Får väl ändå se blädning som en typ av gallring.
Jag skulle välja ett stort aggregat som c144, h415, h7

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502774 Är man i södra Sverige gäller ju bara dem största skördarna om träden ska gå att hantera med god mätning, kvistning och fälla med lite precision. 6-hjulig så får man en hyfsat smidig maskin som i regel kan få en mellan skotare att få det svårt att hänga med bland träden.
Enligt mig är det skotaren som avgör väg bredden, skördaren kan oftast snirkla sig fram en gång utan å skada träden.
12 tons klassen på skotare hade jag nog valt. Går att hålla bra produktion om inte avstånden blir för långa.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

JD 2006  
#502775 Johan_84, det kan man förstå med stor skog i södra Sverige. Här uppe i norr så har vi många gånger väldigt rotgrov skog med kvistar ända nere mot marken många gånger. Detta gör att man ofta behöver ganska stora maskiner.

Angående skotarstorleken så ser jag med avstånden vi har här uppe så är det väldigt svårt att räkna hem en skotare med mindre lastkapacitet än 14 ton. Avstånden är sällan kortare än 500 m. Ofta 700-1000meter.
Aggregaten som du nämnt känns ju som bra och kraftiga val. Det är ju då frågan om driftsäkerhet när det kommer till olika typer av slangdragning t.ex.
Det kan vara en viktig punkt för i blädningen så kommer aggregatet att bli väldigt utsatt för grova kvistar som man många gånger inte kan "röja" bort för att då skada den kvarvarande skogen.
Det är t.ex väldigt jobbigt om man råkar skaffa ett aggregat där matarvalsslangarna inte håller och är svåra att byta som på en del aggregat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

Hema  
#502777 Om man vill gå "all-in" med blädning eller liknande, så borde man kanske tänka i betydligt större banor när det kommer till stamkvistning. Skulle man få detta att funka, borde man väl klara sig med lite mindre maskiner?

Användarvisningsbild

Re: Maskinval för blädning

mb-man  
#502780
Hema skrev:Om man vill gå "all-in" med blädning eller liknande, så borde man kanske tänka i betydligt större banor när det kommer till stamkvistning. Skulle man få detta att funka, borde man väl klara sig med lite mindre maskiner?

Skördarmässigt går det inte med mindre maskiner för träd är stora!
Skotarmässigt funkar det väl med allt som orkar lyfta stockarna, blir en avvägning mellan kostnad, hållbarhet och markskador.

Avatar Fallback

Re: Maskinval för blädning

JD 2006  
#502781 mb-man

jag ser att du anger sp 561 i din undertext....är det något du kör idag?
Isf hur funkar det osv?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).