Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

99 inlägg 47699 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502241 Tror också helt klart det är tiden man är borta som många inte är beredd att lägga ner.... Så helt klart skulle man vilja minska tiden på jobbet...
Men att lösa det ekonomiskt framöver blir en utmaning, hoppas vi alla försöker när vi går till förhandlinhsbordet.... vi kommer då inte att köra för några låga priser,då hamnar maskinerna på blocket...
8 Tim inkl raster kan väl vara en väg, men måste ju till en prisökning då blir ju några förlorade timmar per år....
Smörgås?!Vem äter det? Ta med er riktig mat för tusan!
Sen tycker jag personligen att det är bra att lämna skördarn en stund och gå några 100m till kojan och äta och prata lur strunt och koka en kopp kaffe med kollegan.... Är inte så lätt att sitta och högprestera i en skördare 8 Tim i sträck och tror inte man ska sträva efter det heller, tror inte kroppen mår så bra av det i längden.....

Sveaskog har nallat förare här också av sina egna entreprenörer, känns väl lite sådär,man tycker att dom borde ha råd att lära upp nybörjare själva. ...
Men samtidigt så kan man ju inte porta dom som söker från att få jobbet om dom har kompetensen.
Sveaskog häromkring överlappar inte är typ 6-15 och 14-23 som gäller....

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Göran k  
#502246 Tror det finns många som skulle vilja jobba i skogen men har fel utbildning. Själv är jag utbildad svetsare & har drivit egen verkstad i över 20 år. Skulle gärna köra skotare eller skördare. Har kört en del traktor o grävare. Men vem anställer en 40 plussade med fel utbildning. Har stort intresse för skog. Äger ca 100ha själv.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

tallen100  
#502255 Har du maskinvana och är reparationskunnig så skiter nog dom flesta i att du inte är skolad, att hamna i en skördare på direkten är väl tveksamt men får du in en fot i skotaren och det går bra så är nog inget omöjligt.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502257
tallen100 skrev:Har du maskinvana och är reparationskunnig så skiter nog dom flesta i att du inte är skolad, att hamna i en skördare på direkten är väl tveksamt men får du in en fot i skotaren och det går bra så är nog inget omöjligt.

Jag har själv ingen utbildning från början och halkade in på ett bananskal. Har ju inte fått sparken ännu [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502260 Med dei løningane som da er snakk om i denne tråden her så må ting og tang vera billigare i Sverige enn i Norge, eg bur så långt frå grensa at eg har knapt vore i Sverige. Vanskelig å få nordmenn til å jobba med ei lønn som da er snakk om her. Tippa ein får meir viss ein går på NAV.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502264
can skrev:Med dei løningane som da er snakk om i denne tråden her så må ting og tang vera billigare i Sverige enn i Norge, eg bur så långt frå grensa at eg har knapt vore i Sverige. Vanskelig å få nordmenn til å jobba med ei lønn som da er snakk om her. Tippa ein får meir viss ein går på NAV.

Vad ligger lönen på ett ungefär i Norge?

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

donky-kong  
#502271 Jag tror att datorspelande unga som finner glädje i att sitta i en stol och prata i headset passar yrket rätt bra,

De har ju fallenhet för snabba rörelser med både tangenter och joystick.

Eller?

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502272
kjugekarlsson skrev:
can skrev:Med dei løningane som da er snakk om i denne tråden her så må ting og tang vera billigare i Sverige enn i Norge, eg bur så långt frå grensa at eg har knapt vore i Sverige. Vanskelig å få nordmenn til å jobba med ei lønn som da er snakk om her. Tippa ein får meir viss ein går på NAV.

Vad ligger lönen på ett ungefär i Norge?

For 2016 ifølge SSB ligg ho på 550 000 for menn, gjennomsnitt lønn. Kvinner litegrann lavare.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Beavern  
#502531 Missförstå mig rätt. Men är skogsmaskinsförare ett framtidsjobb öht? Hur ser skogsbruket ut om 10,20,30 år? Det har hänt ganska mycket de senaste 10 åren. Framförallt i debatten kring skogsbruk i stort.
Vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Seb macahan  
#502536 Bara för att något förändras behöver det inte nödvändigtvis vara till det sämre. Hur skogsbruk ser ut nu, om tio och 20år kan vi sia om, men det är förändringens tider man har bäst chanser att styra om och finslipa ideer. Ett förändrat skogsbruk är kanske det som både de som brukar och arbetar i skogen behöver, vem vet?

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

tallen100  
#502537 Det enda positiva inom maskinförararbranschen dom senaste kanske trettio åren är väl att maskinerna blivit driftsäkrare och att komforten har blivit till det bättre.
Men resten vete fan, förr var det väl ofta enkelskift och inte så brått, mer folk runtomkring som kom ut i skogen istället för att kommunicera via telefon o.s.v....

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

torpöbo  
#502586 Körde ett halvår i skogen innan lumpen hösten 2006. Fick 88,50 i timmen. När jag muckade ville chefen att jag skulle komma tillbaka. Men varför göra det när jag på industrin tjänade 4000 i månaden, förstörde kroppen på båda ställena. Det ända nyttiga med tiden i skogen var att jag insåg att man inte skulle läsa till jägmästare då, den förskönade bild man hade inte visade sig stämma.

Är fortfarande mycket intresserad av skog, men in av arbetsmarknaden runt virkesmarknad.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Hema  
#502599
Beavern skrev:Missförstå mig rätt. Men är skogsmaskinsförare ett framtidsjobb öht? Hur ser skogsbruket ut om 10,20,30 år? Det har hänt ganska mycket de senaste 10 åren. Framförallt i debatten kring skogsbruk i stort.
Vad tror ni?

Jag tror att det kommer komma ut autonomstyrda maskiner och kort före det fjärrstyrda. Men jobb att ta hand och serva dessa maskier kommer kvarstå.

Hur går era funderingar kring 6h-dagar (30h vecka) eller 4x10h? Som jag ser det med 30h är att man mycket enklare kan köra 2-skift och med 4x10 slipper pendling minst 4ggr i månaden.

Pendlar själv 14mil om dagen (får inte ekonomi med total bilpendling, utan åker större sträckan kollektivt) och om allt funkar fint går det åt minst 2,5h i pendling varje dag. Systemet för månadskort för kollektivtrafiken är minst sagt förlegad.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502644 Lønn er kanskje ikkje ein motivator, men med så mykje pendling og så dårlig betaling, kor mykje tjena ein i kassen på rema 1000?

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502646 Eller viss ein veldig gjerne ønske å arbeida i skogen er da bedre som manuell hoggar, viss det er behov for da då. Får vel i da minste jobba til normale tidspunkt med å begynna om morgonen å slutta om ettermiddagen, viss da hadde vært så lang vei til jobb å eg ikkje hadde hatt familie så trur eg at eg hadde prøvd noke alternativ til pendlinga. Kanskje ei lita brake på hjul med vedovn og seng, men dei fleste her har vel familie og andre forpliktelser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).