Öppna kategorin

Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

107 inlägg 36134 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

boksson  
#502528 Ok. Ha så kul med de nya masinerna

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502538 Se till att skaffa den nya husqvarna röjsågen med autotune! knappt några vibrationer alls om man jämför med den tidgare 545 modellen!
Lycka till i skogbranschen, själv sitter man bara och inväntar att snön skall försvinna så man kan komma igång! :)

Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

sundelius  
#502539
plax skrev:I mitt fall menar läkarna att det är sekundär raynoud alltså att det är nån annan sjukdom som har triggat igång det. Jag har alltid jobbat på det viset att lösa problem genom att satsa vidare och inte börja grubbla.
Nu blir det att göra det jag vill så länge som det är möjligt. Imorgon hämtar jag kedjeröjare och röjsåg 👍 🌲 🙃

Funkar likadant. Jag är med dig i skogen och håller mina tummar att det funkar
Kom bara ihåg om det inte känns rätt så finns det hur många möjligheter som helst för en arbetsvillig person som du :-bd

Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#502588
1520678559_20180310_102726.jpg
Sågparken uppdaterad med husqvarna 545 Fxt och husqvarna 535 FBx :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#502905 Då var testkörningen utförd och 545:an funkade jättebra med tanke på handen 😀 535 sen så saknar ju handvärme så där är det nog att invänta Bucket handskarna men det var nog en härlig maskin att använda och kändes verkligen lätt att bära.
Imorgon blir det att fixa pappersarbete och starta igång firman Plax Skogsentrepenad 🌲 🌲
En rolig grej som hände idag var att eftersom det snöade på förmiddagen så tog jag mej till skogs efter lunch. När jag avslutade i skogen och kollade telefonen hade jag många missade samtal, förstod inte vad de hade ringt för. 5 minuter senare kom jag på. Idrottsföreningen i byn hade Årsmöte kl.15 och jag är ordförande 🙃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

JensSkoog  
#502907
plax skrev:....... många missade samtal, förstod inte vad de hade ringt för. 5 minuter senare kom jag på. Idrottsföreningen i byn hade Årsmöte kl.15 och jag är ordförande 🙃

:d :d :d

Starkt, @plax 🤗

Det värsta som kan ske när man glömmer sådant, är ju att man blir förnyat
som ordförande eftersom man inte är där och kan protestera :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#502938 Du har så rätt @Jensskoog. Trots frånvaron respekterade de min önskan att få avgå av hälsoskäl 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#503001 Postnord levererar. Bucket handskarna fanns i lådan idag bara att ladda upp och prova. Känns väldigt bra på handen :-bd
1520861964_bucket_handskar.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#503157 Första testet urfört och det var nog en mycket välplacerad 100-lapp. Nu är jag tillbaka som arbetsför människa 😀 ( Inte fullt lika bra som tidigare men som en normal människa)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#503804 Nu kör jag igång 😀 Första reklamen är utskickad via Facebook med den text som finns här under 😀 😀

Nu är det dags att starta igång nästa projekt. Mitt jordbruk kommer att genomgå omstruktureringar på grund av hälsoskäl och den tid som lösgörs kommer jag att satsa på mitt nya projekt

Plax skogsentrepenad
En firma som jag kommer att bygga upp vid sidan av jordbruket. Det första steget nu är att jag erbjuder röjningstjänster med röjsåg. På området söder om Vasa och norr om Närpes
Har ni ungskog som behöver skötas eller behövs en bottenröjning inför en avverkning? TA KONTAKT
Jag arbetar inte på timpening eller hektarpris utan taxan bestäms utgående från bränsleåtgång. De 15 första kunderna får sin röjning utförd för 35€ +moms / tank. Därefter blir priset 37€ + moms / tank.
Ta kontakt via telefon: 0505317204 eller använd e-post: plaxskogsentrepenad@gmail.com Fb går alltid att använda också.

Skogshälsningar Kjell Nyström

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503829 Kul! Hoppas jobben trillar in.
Men räkna lite mer på prissättningen, jag svarade i din andra tråd om pris/tank. Du säljer dig väldigt billigt...

Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#503837 👍 Det vet jag men kunden ska inte behöva betala för en proffsröjare när man är relativ nybörjare. Kan jämnställas med att jobba på läroavtal men som egenföretagare. Vartefter min skicklighet förbättras ökar min dagsförtjänst men kundens hektarkostnad är den samma. Win-Win

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503852 Ok, huvudsaken är att man har tänkt igenom det hela.
Jag förstår hur du tänker, men skulle inte göra så själv.

Du vill nog dra in åtminstone 2500kr/dag och det är nästan 7 tankar med ditt pris, räcker inte med 8-timmarsdag när du tar hänsyn till allt annat som tar tid. Man får vara glad om man hinner 4 tankar per dag i snitt.

Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#505076 Påbörjade ett litet försök idag. Stamkvistning av gran! @älgfoderodlaren går säkert igång på detta 🙂.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

JensSkoog  
#505086
plax skrev:Påbörjade ett litet försök idag. Stamkvistning av gran! @älgfoderodlaren går säkert igång på detta 🙂.

Vad använder du till att stamkvista med?
Blir intressant att se hur det går :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).