Skogsekonomi

Den gröna näringen och skogen - gröna entreprenörer

2 inlägg 2844 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Den gröna näringen och skogen - gröna entreprenörer

Fredrik Reuter  
#502393 LRF presenterar idag boken "Grön entreprenör – Affärsmöjligheter i hela landet” där de identifierat 29 olika branscher som de anser ingår i den gröna näringslivet. Nerkokat innebär det i stora drag verksamheten som lantbrukare och skogsbrukare bedriver i Sverige.

Totalt omsätter den gröna näringen 72 miljarder kronor per år (2016). Lägger man med industrin som oftast råvarorna levereras till dubblas omsättningen till 143 miljarder kronor.

Skogen och skogsägarna står för 22% av dessa 72 miljarder om jag tolkar siffrorna rätt.

Den gröna näringen, eller som det kallas, de gröna entreprenörerna verkar enligt rapporten ha ett ganska bra liv dock i en nedåtgående spiral. Lönsamheten är inget att skryta om men det går runt. Problemet kan vara att man, troligtvis med fog, kan tolka statistiken som att landsbygden sakta men säkert utarmas både på människor, kunskap och drivkraft.

Anledningen är att omsättningen och arbete i årsverken sjunker inom majoriteten av de 29 olika branscherna och mycket står att läsa i varje blocks så kallade SWOT-analys som LRF tagit fram.

Personligen kanske jag läser boken likt satan läser bibeln men den övergripande kontentan får bli - Vi sitter på en unik, förnybar, resurs som i stället för att blomstra och utvecklas nu körs på allt mindre sparlåga.

Exempel:

Småskalig träförädling minskar i omsättning för varje år. Detta samtidigt som marknaden formligen skriker efter unika och lokalproducerade trävaror.

Antal årsverken inom skogsbruket sjunker. Visst, ökad mekanisering säger du, men borde det inte kunna ploppa ut nya undersegment under skogen som skapar arbetstillfällen?

Men det är inte idel negativt!
Tittar man på blocket “Förädling och tjänster” (ej träförädling) så ökar detta block både i omsättning och årsverken. Här återfinns naturturismen, uthyrningen, närproducerade livsmedel, grön hälsa och också entreprenad.

Det är de mjuka värdena som kommer och här finns det möjligheter!

Något som också är intressant är att entreprenad ökar. Här gissar jag att skogsentreprenaden inte är med utan det är “traktorentreprenaden” som ökar. Man bor alltså på landsbygden och har investerat i traktorer och redskap och har nu i ökad omfattning börjat göra jobb åt andra markägare som antingen är upptagna med annat eller är utbor. Spännande är att detta segment kanske snart ensamt är dubbelt så stort i årsverken jämfört med skogen!

Finns du med här?

Du kan läsa hela boken i PDF format här (ZIP-fil, typ 30 MB): https://www.lrf.se/imagevault/share/dow ... che8roo5cu

Det är spännande tider där tjänstesegmentet mer och mer börjar ta andelar i den gröna näringen. Vad tror du om detta - kommer det bli en omställning där vi i högre grad för börja duscha före jobbet istället för efter?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Den gröna näringen och skogen - gröna entreprenörer

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502500 Med en kanske flummig formulering säger jag duscha före jobbet.
Det är lättare att tjäna mer pengar på att sälja ett "värde" i jämförelse till att sälja arbetskraft. Arbetskraft är begränsat till dygnets timmar medan t.ex. försäljning av en upplevelse endast är begränsat till vad köparen kan tänkas betala. Så länge inte världsekonomin kraschar så tror jag på att vi kommer att gå mot att duscha före jobbet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).