Öppna kategorin

Hjälm för skoteråkning

10 inlägg 20284 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälm för skoteråkning

Trolle_T  
#502333 Hej.
Har nyligen köpt en skoter, nu skall investeras i hjälm.
Vad bör jag ha? Vad skall jag passa mig för?
Tittat på specifika skoterhjälmar med el i visiret för 2´999kr till Mc hjälmar på jula för 699.
Jag uppskattar funktion & passform. Vill inte betala 2`999kr om det duger med en för 699 [emoji56][emoji3]
Fryser man i en MC-hjälm?


Senast redigerad av Trolle_T fre 09 mar 2018, 01:32, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hjälm för skoteråkning

Kse  
#502344 Är väl ingen större skillnad på Mc eller skoterhjälm om det ens finns nån.
Hur som helst så vet jag dom som använder samma hjälm till både Mc och skoter, och frysa lär du inte göra.
Men när det kommer till säkerhet och hjälmar i synnerhet så är det en sak som jag inte skulle köpa på Biltema.

Avatar Fallback

Re: Hjälm för skoteråkning

utgård  
#502356 Jag kör med julas modell med nedfällbart visir. Funkar bra.

Användarvisningsbild

Re: Hjälm för skoteråkning

Bax  
#502363 Beror väl mycket på hur du ska köra.
Lugn touring med familjen? Buskörning i snödrivor?
Snabb körning efter led?
Fjäll eller skogslandet?
Jag har en billig gammal Nolan Jethjälm till finkörningen och en crosshjälm till buskörning och längre ledturer.
Välj en hjälm med bra passform, se till att den inte klämmer på käken.
Jag skulle rekommendera en crosshjälm, ett par bra goggles och en buff att ha i olika lägen beroende på väder.

Avatar Fallback

Hjälm för skoteråkning

Trolle_T  
#502369
Bax skrev:Beror väl mycket på hur du ska köra.
Lugn touring med familjen? Buskörning i snödrivor?
Snabb körning efter led?
Fjäll eller skogslandet?
Jag har en billig gammal Nolan Jethjälm till finkörningen och en crosshjälm till buskörning och längre ledturer.
Välj en hjälm med bra passform, se till att den inte klämmer på käken.
Jag skulle rekommendera en crosshjälm, ett par bra goggles och en buff att ha i olika lägen beroende på väder.

Tack för utvecklande svar!
Ja, främst är det tänkt att användas till lugna familjeutflykter med pulka på draget i skogs-jordbrukslandskap.
Crosshjälm är det lika med ”båge” för käken? Vad är poängen med det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälm för skoteråkning

Bax  
#502390 Poängen med den är att den skyddar ditt ansikte och din käke när den möter något hårt, t.ex. en tall eller sten. :grin:
Troligen inte något som kommer hända vid den typ av körning du beskriver, välj du en öppen hjälm.

Jag kan rekommendera Airoh TRR, mycket bekväm och lätt. Men något dyr.

Användarvisningsbild

Re: Hjälm för skoteråkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502392
Bild

Jag har en BRP Modular-hjälm liknande den på bilden, med uppfällbar hakdel och ansiktsmask för att slippa imma
den var dyr men har använt den nu i sju säsonger så jag ska uppdatera den inför nästa säsong
och då blir det en integral med elvisir.
Grejen är väl att hitta rätt modell så man trivs med den och verkligen använder den.

Avatar Fallback

Re: Hjälm för skoteråkning

stefanm  
#502411 Jag skulle även tipsa om att köpa en hjälm som sitter tight på skallen. De anpassar sig lite eftersom så en hjälm som känns lite väl trång brukar bli lagom stor när du haft den några gånger. Är den för stor fladdrar den runt på skallen och kan lätt börja störa om du skulle ge dig på "inspirerad körning" efter att du hakat av pulkan vid grillplatsen.
Jag skulle också råda dig att köpa en hjälm som är lätt. Det kan skilja runt 500 gram mellan olika hjälmar och det känns inte så mycket i butiken men efter en hel dag på skotern är det enorm skillnad. Airoh är ett mycket bra märke som tillverkar lätta hjälmar. De kan vara ganska dyra dock.
Obs! Ovanstående är baserat på min erfarenhet av just crosshjälmar men det borde vara samma sak även om man siktar in sig på touringhjälmar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälm för skoteråkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502425 Med skoterhjälmar kan det ju vara så att det är kallt väder och då vill man kanske ha en tunn buff, eller liknande under
så den ska nog inte vara lika tight som en crosshjälm.

Användarvisningsbild

Re: Hjälm för skoteråkning

Hiab1055  
#502467 Kolla fxr fuel. Ca 3000kr tänker ja beställa men den värkar va slutsåld i de större storlekarna

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).