Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195145 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#502368 En undersökning från tidningen Land skogsbruk som visar på omfattande svarthandel inom vedförsäljning. 15 av 20 slumpvis utvalda säljare på Blocket höjde priset när det frågades efter kvitto. Ja det är tyvärr så det ser ut och det är för jävligt att seriösa säljare inte ska kunna hålla på för att det dumpas ut en massa svartved.


http://www.landskogsbruk.se/skog/utbred ... -pa-natet/

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

sundelius  
#502423 [quote="Vedproducent"]En undersökning från tidningen Land skogsbruk som visar på omfattande svarthandel inom vedförsäljning. 15 av 20 slumpvis utvalda säljare på Blocket höjde priset när det frågades efter kvitto. Ja det är tyvärr så det ser ut och det är för jävligt att seriösa säljare inte ska kunna hålla på för att det dumpas ut en massa svartved.
Läste det och tänkte på dig.
Förstår din frustration

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#502426 Ja det er ju lite det samma vi sliter med här i Norge ochså.
Nu er det ju ofta småprodusenter som håller på med detta, men er det mange så märks det.
Svårt att hålla en uppe ett "riktig pris", för oss som får lägga på moms på priset. :sad:
Man kan ju bara hoppas att det tas ordentlig tag i detta, men det verkar vara lite interesse från myndigheterna med detta.
Å andra sidan finns det faktisk hederligt folk som som tycker om att handla ved på rett sett.
Man gör sig ju medskyldig til brott even som köpare om man handler svart (oavsett om det medvetet eller inte).
Så er det åtminstone här i Norge.
Så skulle säljaren åka dit, så ligger even kunderna dårligt til.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogshasse  
#502881
Vedproducent skrev:
Aspenlid skrev:[THUMBS UP SIGN] Så har jag förstått olika beteckningar rätt så är de sättet jag mätt på att det är travat mått. Eller? För i så fall kan ja ju släppa ner ett gäng träd till!

Ja hugg du 25-30 m3 till så har du 85-90 m3 travat. Då får dom i alla fall med sig det lätt på ett lass.


intresant tråd att läsa han skriver att han har huggit veden 3 meter lång så då undrar jag har bilen och släpet plats med 3 eller 4 travar samt vad har en trave för höjd och bredd om man ska få plats med 85-90 kubik travat kan kanske funka om bilen har 4 travar men om den bara har 3 ??????????????????? hur högt lastar dom då?????????????

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#502919 Utgår från att det är en normal timmerbil som lastar 5 travar 3 meters som vanligt. 3 meter högt, 2,3 bredd och virkeslängd 3 meter blir totalt 20,7 m3 travat per stuv på släpet. Lite lägre höjd på bilens 2 travar.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

skogshasse  
#502945
Vedproducent skrev:Utgår från att det är en normal timmerbil som lastar 5 travar 3 meters som vanligt. 3 meter högt, 2,3 bredd och virkeslängd 3 meter blir totalt 20,7 m3 travat per stuv på släpet. Lite lägre höjd på bilens 2 travar.


skulle vara intresant att så en bild på ett sådant ekipage för det vi har i mina hemtrakter är en trave på bil och sen två på släpet.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#502946
skogshasse skrev:
Vedproducent skrev:Utgår från att det är en normal timmerbil som lastar 5 travar 3 meters som vanligt. 3 meter högt, 2,3 bredd och virkeslängd 3 meter blir totalt 20,7 m3 travat per stuv på släpet. Lite lägre höjd på bilens 2 travar.


skulle vara intresant att så en bild på ett sådant ekipage för det vi har i mina hemtrakter är en trave på bil och sen två på släpet.

Är det timmerbilar som aldrig kör kubb eller 3 meters massaved så har dom säkerligen plockat av lite stakar. Annars är det bara den skillnaden. Normalt så har du 6 stakar på släpet och 4 på bilen. Alltså stakar till 5 travar. Men kör du bara fallande längder och timmer så plockas stakarna bort för att spara några kg. Men du får söka lite bilder på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Erre  
#502968
skogshasse skrev:
Vedproducent skrev:Utgår från att det är en normal timmerbil som lastar 5 travar 3 meters som vanligt. 3 meter högt, 2,3 bredd och virkeslängd 3 meter blir totalt 20,7 m3 travat per stuv på släpet. Lite lägre höjd på bilens 2 travar.


skulle vara intresant att så en bild på ett sådant ekipage för det vi har i mina hemtrakter är en trave på bil och sen två på släpet.

En bild från Google.
Vi hade så här. Vi behövde kunna köra både 3 m och fallande längder.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#503078 Hur vanligt är det med timmerbilar utan kran?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jørgenjthaule  
#504161 du sier noe..spesiellt casus...litt upraktisk etter mitt skjønn:)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Bax  
#504165
Hema skrev:Hur vanligt är det med timmerbilar utan kran?


I mina trakter är det väldigt vanligt, det är mycket gruppbilar här.
Alternativt ställer dom av kranen innan dom drar mot kusten.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#504167 För att kunna lasta mer (viktmässigt)?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jørgenjthaule  
#504169 Har aldri sett en slik en her sør i Norge,men sikkert praktisk til sitt bruk..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jørgenjthaule  
#504172 AT Skog har tømmer for salg til vedproduksjon for vintersesongen (gjelder for fylkene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder):

Utsortert bjørk: 370 kroner per m³ ekskl. mva/ 462,50 kroner per m³ inkl. mva.

Utsortert eik og ask: 280 kroner per m³ ekskl. mva/ 350 kroner per m³ inkl. mva.



Minimumsleveranse er 35 kubikk. Vedprodusenter og kjøpere av større volum oppfordres til å ta kontakt for tilbud.



AT Skog organiserer transport med tømmerbil etter følgende satser:

Tømmerbil m/ tilhenger (35 til 40 m³): 3500 kroner ekskl. mva/ 4375 kroner inkl. mva.

Transportprisene gjelder for frakt innenfor 50 km. Ved lengre transportavstand må det påregnes et tillegg per km.

Ønsker du å kjøpe ved fra AT Skog?

Ta kontakt med servicekontoret på 35 58 82 00 (betjent man, ons og tors fra 09.00 til 14.00) eller send mail til atpost@atskog.no

Bestill i god tid: AT Skog har ikke vedtømmer klart ved bilvei til enhver tid, så det må påregnes 2 måneder leveringstid etter bestilling.

Her er prisene for tømmer her,hvordan ligger prisene i Sverige?Jeg har til nå hugget selv,men det blir kanskje å kjøpe litt tømmer neste år..eller til høsten..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Bax  
#504175
Hema skrev:För att kunna lasta mer (viktmässigt)?


Ja, och samtidigt spara soppa.
Har du 20-25-30 mil till bruket eller sågen så är alla kilon man kan spara in välkomna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).