Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 246495 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#502380
halvproffs skrev:
donky-kong skrev:Ett tips :
När jag ska backar i kuperad terräng med tom vagn flyttar jag alltid kranen så långt bak på vagnen det går samt griper om ramen.

Detta för att få bak tyngdpunkten, då en mowi av mindre modell är MYCKET ranglig olastad. Om kranen står i parkeringsläge och en har max utslag på ramstyrningen så kan du välta vagnen på plan mark med handkraft (beror också på var den flyttbara boggien är placerad)


Nu vet jag inte hur Mowin är men.. Jag lägger alltid gripen mot grinden för lägre kan inte kranen bli och då är gripen skyddad. Varningens ord att gripa tag runt ramen och köra i skogen. Hur lätt som helst att kröka gripen.. jag vet :oops:



Bra tips om risken att kröka gripen. Det är sant att kranen är som lägst vid P-läge, men problemet är att tyngdpunkten är för långt fram då. Har du kranen så långt bak som möjligt, så blir vältrisken inte lika stor när en svänger ut midjan. Ska försöka filma detta i eftermiddag

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

halvproffs  
#502408 I Avestas råd för kranar vill dom att man inte sätter gripen runt centrumröret för påkänningen på rotatorn blir stor.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

anersimyra  
#502413
halvproffs skrev:I Avestas råd för kranar vill dom att man inte sätter gripen runt centrumröret för påkänningen på rotatorn blir stor.

Och samtidigt anger Avesta att man alltid ska gripa runt ramen för att inte fresta för hårt på svängen.. :o

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stegmaster  
#502431 Själv parkerar jag kranen så här.
Fördeler med detta er att kolvstången til gripen er helt inne ( alltid bra med kolver som inndragna, så det inte river packninger om det har frusit på om natten. (så det er bara stickkolven att "rengöra" innan man drar igång kranen).
Men viktigast er att kranen blir veldig stadig, absolut ingen som slänger eller skrangler när man kör.
Vagnen er så stadig i sig själv att vältrisken er mininmal, mot dom vagner jag har haft tidligare.
Och gripen er fri från marken, hur som helst.
Kunne givetvis haft gripen så som Mowi visar på sin bild ovan, men då blir mycket mer ryck och släng i kranen, så svängen får ta stryk hela tiden.

1520605764_img_20180214_103801.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

halvproffs  
#502434 Så där ställer jag kranen också. På min vagn är det en springa att ställa skänklarna i så blir det stadigt.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

4bikes  
#502466 Jeg parkere som på bildet. Det er en tro (ett trog) som gripen passer i slik at den ligger stille ved kjøring.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Mats Nilsson  
#502487 Såhär parkerar man en Moheda. Det är på svetsad en räl på ramen där kranen lägges mot. Känns bra stabilt.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

JohannesG  
#502572 Ja jag brukar även köra som stegmaster med gripen fullt öppen. Blir stabilare så.

Mohedas konstruktion ser inte så dum ut. Både stabilt och väldigt låg tyngdpunkt. Men det är inte alla som får ner kranen mot kärran så att detta är möjligt. Men de flesta förutom Mowi kommer i alla fall under stöttorna.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Oleab  
#502708 Jag har lite svårt att tro att vare sig rotatorn eller svängen skulle fara illa från tomkörning, om man tänker lite över påfrestningarna när grejerna används... däremot har jag aldrig råkat ut för någon skada på gripen om man håller i ramen, men det ska jag nog tänka lite mer över nu. Ser att några väljer att gripa om en stake istället - det skulle jag kanske göra om jag inte var rädd att den skulle ramla ur i såfall.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

massa-ved  
#502713 Nu vet jag inte hur Mowin är men.. Jag lägger alltid gripen mot grinden för lägre kan inte kranen bli och då är gripen skyddad. Varningens ord att gripa tag runt ramen och köra i skogen. Hur lätt som helst att kröka gripen.. jag vet :oops:[/quote]

Gränslade en stubbe :sad: fick skära isär, rikta och svetsa ihop igen. En Vreten grip gamla svarta mod.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502717 Har en annan utgångspunkt men jags sätter gripen på en av de bakre bankarna och spänner ut gripen mot stakarna
Iom jag har kranen på traktorn blir gripenbra fixerad på de viset

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

JohannesG  
#502719
Oleab skrev:Jag har lite svårt att tro att vare sig rotatorn eller svängen skulle fara illa från tomkörning, om man tänker lite över påfrestningarna när grejerna används... däremot har jag aldrig råkat ut för någon skada på gripen om man håller i ramen, men det ska jag nog tänka lite mer över nu. Ser att några väljer att gripa om en stake istället - det skulle jag kanske göra om jag inte var rädd att den skulle ramla ur i såfall.

Beror ju självklart var och hur man kör om gripen utsätts för fara runt ramen eller ej. Kör man på jämn mark utan sten och där man inte behöver passera över stubbar mitt mellan spåren går det bra, men kör man på mark där man frekvent hyvlar stenar och stubbar med underredet så lever gripen farligt runt ramen. Nu drog jag det till sitt extrema, men jag tror du fattar hur jag menar.

gnisten83 skrev:Har en annan utgångspunkt men jags sätter gripen på en av de bakre bankarna och spänner ut gripen mot stakarna
Iom jag har kranen på traktorn blir gripenbra fixerad på de viset

Sätter jag min grip bak i terräng är det precis så jag gör, stabilt och bra, och skyddat.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Traktordave  
#504918 Har nu kört lite mer efter tips här och i dom filmer som länkats här plus lite liknande filmer som kommer upp youtubeflödet.
Stor skillnad i min körning tack vare några enkla tips jag snappat upp:
- Lasta virket på vagnen så att man har lätt framåtlut tills på slutet då man jämnar till. Gav mig bättre sikt.
- Börja fyll ute vid bankarna för att lägga mittengripen sist
- Samlasta mindre högar på marken så man har fulla gipar när man lastar
- Avlägg, lite mer noggrann när jag lägger underlägg samt som @gnisten83 skrev lägg dom så man får lite vinkel inåt genom att lägga en bit längs med längst ut innan man lägger dom på tvären.
- Vid avlägg, lägg en grip. Mellanrum, ny grip, mellanrum osv. Sedan fyller jag mellanrummen. Sedan nästa lager. Så mer bygga på längden innan höjden.
Finns säkert andra sätt och självklart för många, men gjorde min körning betydligt bättre trots att jag körde lövmassa igen...
Så tack för alla tips i denna tråd!

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505026
donky-kong skrev:Ett tips :
När jag ska backar i kuperad terräng med tom vagn flyttar jag alltid kranen så långt bak på vagnen det går samt griper om ramen.

Detta för att få bak tyngdpunkten, då en mowi av mindre modell är MYCKET ranglig olastad. Om kranen står i parkeringsläge och en har max utslag på ramstyrningen så kan du välta vagnen på plan mark med handkraft (beror också på var den flyttbara boggien är placerad)

Vätskefyll hjulen, en här som gjorde det med en mindre Mowi, blev helt annorlunda att backa med, framförallt i snö.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Hema  
#505109 Gripen skall/bör aldrig sitta runt centrumbalken vid körning i terrängen. En sten eller stubbe gör enkelt gripen sne/skev. Gripen stängs och lägges med fördel ovanpå centrumbalken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).