Föryngring

Plastflärp som komplement till trico?

24 inlägg 11477 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plastflärp som komplement till trico?

Sne4  
#502208 Vad tror ni följande små dekorationer?
Kan det fylla en funktion som alternativ till trico eller annat plantskydd?

Den först klämman tänkta jag skulle kunna fungera medan jag undrar om inte den undre mest riskerar att blåsa bort.
-Är det någon som provat något liknande?

Bild

Bild




   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plastflärp som komplement till trico?

halvproffs  
#502210 Har man satt några tusen plant blir det nog jobbigt i längden. Sen är det väl ivägen när plantan ska skjuta nya skott.

Avatar Fallback

Re: Plastflärp som komplement till trico?

morco  
#502217 Finns en hel hel del skrivit om frystejp, jag prakticerar detta själv då jag under sommaren alltid har en tejprulle i fickan. Kolla på bilden så ser ni ett par tallar där vartenda sidoskott är betat men toppen är kvar! Tejpen sitter riktigt bra och ibland hittar jag tallar med tre års tejp som sitter kvar. Min erfarenhet är att detta funkar lika bra som trico som jag också använder.

Självklart är detta en lyx man kan unna sig som självverksam, för min del går det som själavård...

Användarvisningsbild

Re: Plastflärp som komplement till trico?

Sne4  
#502222 Frystejp provade jag också i höstas och det verkar fungera bra(om tejpen sitter precis under toppskottet - annars KNIPS). Så en knallblå eller rosaröd hårklämma borde ju fungera snarlikt. Att montera/flytta upp en hårklämma går ju också snabbare.

Hårklämmevarianten får man ju gå och flytta upp själv. Tanken med den undre varianten är att den tydligen ska följa med när plantan växer. Ska fungera på barrträd, men ej på lärk tydligen.

@halvproffs: Om man tänker bort problemen att gå och böja sig, tror du på idén annars?
-Borde inte hårklämman fungera utan att hindra skottskjutningen?

Om det fungerar så innebär det att mina stackars tallar skulle kunna ta sig upp.

Jag har precis köpt en ryggspruta, men är skeptisk att det räcker med en sprutomgång per år vad gäller tall pga det höga betestrycket. Breakeven på en hårklämma lär väl bli c:a 3 sprutomgångar med trico i materialkostnad.
Jag glömde tyvärr lägga in länkarna i första inlägget. (På tyska)

https://www.witasek.com/baumschutz/verb ... er=W271511
https://www.witasek.com/baumschutz/verb ... zkappe?c=5

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plastflärp som komplement till trico?

halvproffs  
#502259 Iden kan vara bra. Hårklämman skulle nog sitta längre ner så den inte stör kvistskjutningen.
Den andra saken vad är det? Sitter den löst och är lätt följer den nog med toppskottet upp och det skulle ju vara suveränt.
Prova och kolla i höst hur det blir!

Avatar Fallback

Re: Plastflärp som komplement till trico?

alias  
#502269 Personligen avskyr jag kvarlämnad plast i naturen, något som alternativen på bilderna riskerar att bidra till.

Dessutom ser det ut som att den övre skulle kunna riskera att strangulera toppskottet medan det nedre ser ut att kunna påverka knopparna negativt i skottskjutningen.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Plastflärp som komplement till trico?

Sne4  
#502320 Jo, det blir nog ett litet prov - vore smidigt om det fungerade. Jag kan för lite om hur skottskjutningen fungerar, om den undre ploppen bara växer med uppåt, utan att skotten blir krokigt eller bara blåser bort vid första vindpust hade det varit suveränt för tallplantor.

Utan viltskydd så bIir det inget kvar av plantorna hur som helst. I år så har jag bara köpt några kartonger gott och blandat med olika sorters plantor just för att se vad som behövs i plantskyddsväg.

Håller fullständigt med om att plast ute i skogen inte är bra. Vi har redan lyckats påbörja en epok som kommer att finnas kvar lääääänge:
http://www.sciencemag.org/news/2014/06/ ... iian-beach

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plastflärp som komplement till trico?

JensSkoog  
#502328 Gillar heller inte plast, så jag tror jag holler mig till fårull som jag har användt på
fruktträd och rosor. Har funkat hyfsad emot rådjuren :wink:

Skulle gärna haft lite tall att testa det på, men
här finns nästan inte tall als :((

Användarvisningsbild

Re: Plastflärp som komplement till trico?

Sidekicknicke  
#502332 Utan att veta så bör plasten vara biokopatibel och brytas ner med tiden. Men visst ser inte jättefint ut innan den förmultnat.

Avatar Fallback

Re: Plastflärp som komplement till trico?

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502416 Den nedre bilden är inte det en sådan som julgransodlarna använder för att förhindra att toppskotten blir för långa??
Kan nog inte vara bra att låta den sitta kvar isåfall.

Användarvisningsbild

Re: Plastflärp som komplement till trico?

Sne4  
#502429 Det kanske det är, satte mig precis och skulle kolla lite mer och se vad tyskarna tyckte om det.

Man behöver inte kunna tyska för att se vad denna kille tyckte om plasten som rådjuren lagt lite här och där i skogen. Man hittar ju igen den blåa färgen lätt i alla fall. Markeringsfärg bidde det istället. Alla sätt är bra utom de riktigt dåliga heter det väl?


   TS
Avatar Fallback

Re: Plastflärp som komplement till trico?

jannee  
#502435 För ca 25 år sedan såg jag hur en äldre man gick och strök någon typ vit smörja på varje grantopp, om det var kalk eller något annat liknande förtäljer inte historien. Området var ej heller litet, säkert minst ett par ha, men nu har i alla fall f.d. hygget genomlevt en 1:a gallring och där saknas det minsann ingen skog.

Avatar Fallback

Re: Plastflärp som komplement till trico?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502585
jannee skrev:För ca 25 år sedan såg jag hur en äldre man gick och strök någon typ vit smörja på varje grantopp, om det var kalk eller något annat liknande förtäljer inte historien. Området var ej heller litet, säkert minst ett par ha, men nu har i alla fall f.d. hygget genomlevt en 1:a gallring och där saknas det minsann ingen skog.

Cevarol fungerar med sandprincipen men har även ett recept från forumet på en liknande hemmablandning.

Användarvisningsbild

Re: Plastflärp som komplement till trico?

Sne4  
#527395 Då var det dags för en liten uppdatering efter att jag låtit påskpyntet sitta över sommaren.

På c:a 6 av tio granar satt den röda plastpluggen kvar högst upp på granen, precis som det var tänkt att den skulle göra. C:a 3 av 10hade blåst/ramlat av under sommaren gång. Den sista tiondelen såg ut som på bilderna här. Ibland verkade det som om frosten hade tagit skotten och inte var plastens fel, men dessa i bilderna såg inte ut att ha varit frostskadade.

Granarna har vuxit riktigt bra i sommar och många är nu förbi beteshöjden.

Hur gick det med tall då?
-Odugligt, de verkade helt enkelt ha åkt av när tallarna knakade iväg på vårkanten och sedan har de blivit betade i vanlig ordning. Tallarna hade under förra vintern haft en vimpel av frystejp så de fick en betydligt bättre start och är avsevärt högre i år dock. Om jag inte glömmer av så ska jag gå och prova att sätta på en röd plupp på några när växtsäsongen börjat och se om det kan klara tallen från att bli betad under sommaren. Det borde vara tall på stora delar av hygget, men det är inte lätt att få upp någon.

Betestrycket verkade dock ha gått ner ordentligt under sommaren av någon anledning (torkan?) och jag har till och med en del björkar som ser lite högre ut nu än förra året. En fläderbuske har även fått växa ganska obetad. I Östergötland verkade rådjuren inte förstå att fläder ska vara giftigt - här i sörmland kanske rådjuren är lite mer kräsna. Oavsett anledning så blev jag förvånad över att hitta flera tallar som förblivit helt obetade under sommaren, så jag hoppas det håller i sig nästa år också.

Nu i Augusti så har jag behandlat hygget med Trico och friserat alla dubbel och trippeltoppar med sekatören så nu är det bara att avvakta vintern och ta nya tag igen nästa år på hygget.

1538801284_20180909_163339.jpg

1538801275_20180909_152528.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Plastflärp som komplement till trico?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528842
morco skrev:Finns en hel hel del skrivit om frystejp, jag prakticerar detta själv då jag under sommaren alltid har en tejprulle i fickan. Kolla på bilden så ser ni ett par tallar där vartenda sidoskott är betat men toppen är kvar! Tejpen sitter riktigt bra och ibland hittar jag tallar med tre års tejp som sitter kvar. Min erfarenhet är att detta funkar lika bra som trico som jag också använder.

Självklart är detta en lyx man kan unna sig som självverksam, för min del går det som själavård...

Så denna tejp med lite remsa avskräcker från att det begås? Måste provas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar