Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

99 inlägg 47689 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

frågande och vetande  
#502157 Kan bara nu svara för min egen del, men jag har kört bpde skördare och skotare ett antal år i skogen. Sammanfattningsvis det bästa jobbet jag vet, men jag kan heller inte blunda för lönekontot den 25:e. Står nu vid en maskin som bockar armeringsjärn inne i stan...vill vare sig bocka järn eller vara i stan. Det är på landet jag hör hemma

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502172 Självklart så kan man inte blunda för lönen,och ja den skulle kunna vara bättre, men jag har kompisar som varit i skogen men blivit less och gått till industrin och andra branscher men då fått gå ner i lön.... vissa har kommit tillbaka och insett att skogen var rätt bra ändå.
Anledning till att folk går ifrån skogen,som jag ser bland folk i min närhet det är nog främst skifttiderna och pendling uppemot 10 mil enkel väg, det tar på krafterna att ställa väckaren på 3.15 stiga upp och köra 10 mil bil och jobba 5-14 sen 10 mil hem igen, hämta barn på dagis laga middag och det vanliga ekorrhjulet som rullar på....

Dom jag känner i min ålder som är kvar i skogen sen vi gick ut skolan... (jag är 31 nu) det är dom som är genuint intresserade av både skogen och maskinerna. Verkar inte räcka med antingen eller då ledsnar man efter nåt år....
Är nog ungefär hälften av mina kompisar som hoppat av och in i andra branscher istället, lön hade inte motiverat dom, däremot enkelskift dagtid närmare hem tror jag. ...

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

tallen100  
#502181 Såklart påverkar långa resor till och från, börjar ni redan vid 5, kör ni överlappande skift? är inte det vanligaste 6-14 och 14-22 eller till 00 om fredagen ska köras in.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Beavern  
#502182 Lönerna skiljer sig ju åt beroende på vart i landet man bor så är ”löneglidningen” olika. Men vad är en bra lön tycker ni? Om vi pratar innan ob och atk. För en heltidsanställd oavsett branch.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502197
Beavern skrev:Lönerna skiljer sig ju åt beroende på vart i landet man bor så är ”löneglidningen” olika. Men vad är en bra lön tycker ni? Om vi pratar innan ob och atk. För en heltidsanställd oavsett branch.

En bra lön hade varit det jag har idag på 200 timmar fast på 160 timmar istället 😎

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

svampbob  
#502203 Jag tror att det kommer att bli bättre löner i skogen inom en snar framtid. Jag har märkt att det har varit en rejäl ökning på förarlönerna i entreprenadbranchen det har nu även börjat märkas i höjda timpriser. Skog och entreprenad är väl lite kommunicerande kärl så vill beställaren ha något gjort i skogen framöver så kommer priserna att behöva höjas.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

jannee  
#502207 En skogsmaskinförare har väl idag ca 150 kr/timme (dagtid).
Visserligen fri bil (firmabil) men ska ta sig till och från arbetsstället på sin fritid.
En maskinist ska från 1 juni 2019 få en lön på 164 kr/timme.
Inte kan man kalla detta som någon hög lön inte, framförallt om man jämför med en hantverkare, sedan månde det vara vem som.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502214 Att lönerna går upp är en sak men gör ersättningen till entreprenören det i samma takt eller minskar deras vinstmarginal ytterligare?

Det är som mangan skriver, det verkar strömma till nya entreprenörer i lagom takt så då lär det fortsätta i samma takt. Varför betala mer när det funkar med mindre??
Jag fick nog av för låga ersättningar för röjning och la ner, men många fortsätter år efter år trots att vinstmarginalerna minskar hela tiden, många verkar ligga på minus också fast inget oförutsett händer under året, då har man inget vidare bra avtal...

Man kanske skulle kunna locka in folk i maskinerna om man fick räkna in restiden i arbetstiden, det är ju alltid långt till jobbet, ofta under besvärliga förhållanden. Ett jobb är bara ett jobb, man vill väl ha lite tid över till annat också och då är det lättare att sätta sig i en gul maskin och jobba 7-16 eller hur de nu jobbar, om man vill köra maskin.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502218 Skulle säga att det är nog fifty fifty mellan att börja 5 eller 6.... varierar lite häromkring....
Jag kör 5-14 och 14-23... 6 Tim fredag..
Ungefär kan ju styra det lite som vi vill.
Börjar hellre 5 och slutar 14 än 6 till 15 blir så sent att hämta på dagis då.
Att färdas på arbetstid skulle nog locka och vore ju drömmen att kunna erbjuda det, men det är då inte möjligt med dagens prisläge.
För oss med 4 anställda skulle det ju göra minst 500 000 kr/år inkl sociala. .. om jag räknat rätt i skallen ni lite snabbt, 4 gubbar 2 Tim var i bil om dagen.
Blir ju för lite avverkat om man bara ska köra maskin 6 Tim och färdas resterande 2 Tim.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502219 Ja det är ju där problemet med ersättningen kommer in...
Tänk en rörmokare som lämnar firman på morgonen och åker och byter nån blandare här, expansionskärl där, han får ju lön från att han hasar in på kontoret på morgonen tills han åker hem igen. Det är inte riktigt samma sak men nästan, i skogen har vi ingen fast arbetsplats så vi kan ju inte gärna flytta närmare jobbet för att korta av pendlingsavståndet, vi vet ju inte vart vi ska jobba om en månad.

Edit: ett annat lockmedel kanske kan vara 8 timmars arbetstid inkl raster och lunch, då sparar man väl en timme iaf. Jag tror allvarligt att den totala tiden man lägger ner på arbetet är en tung anledning till att folk väljer annat, man är borta hemifrån 10-12 timmar och får betalt för 8.
Senast redigerad av Mettämies tor 08 mar 2018, 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Beavern  
#502221 Vi har på vårt förerag anstält 4 nybörjare från gymnasiet på 3 år.
3 av dem har slutat efter ca 1,5 år och fått jobb åt storaensos och sveaskogs egna lag. Jag betalar dem långt över avtalet men har ändå inte en chans i konkurens med dessa större bolag. De betalar gigantiska löner. Sen kan man ju fråga sig om det är en slump att de drar i och uppvaktar förarna att söka tjänsterna när de arbetat 1,5 år och inte när de är helt färska från gymnasiet[emoji848] jag är inte bitter[emoji23]

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

jannee  
#502223 Är "kanske" hårt eller elakt sagt men skogsentreprenörerna har sig själva att skylla. Accepterar man att avverka för den låga penning som idag är har man sig själv att skylla. Prisa sig in på marknaden har alltid medfört negativa konsekvenser.
Tydligen finns det för MÅNGA maskiner och FÖRARE, om inte vore prisbilden en helt annan. :mrgreen:
Har själv jobbat länge (kanske för länge) inom åkeribranschen och där sett vad som händer när man kört mot för dålig ersättning. Finns inte en speditör som betalar mer än vad nöden kräver och så länge någon accepterar körning med förlust, so what.
Hände titt som tätt att stora poster bjöds ut till en skrämmande låg ersättning, nappade ingen så kunde priset gå upp och framåt sen eftermiddag kunde det gå så långt att det var åkaren som bestämde fraktpriset.
Gällde m. a. o. att ha is i magen :grin:
Självklart är detta inte lätt för en entreprenör med stora avbetalningar (lån), vilket beställarna är väl medvetna om.
Dessutom är det så idag att om en skogsentreprenör tackar nej till erbjuden ersättning finns det runt hörnet två andra som med "glädje" accepterar den låga ersättningen.
Hur kan detta komma sig :?:
Beavern, vilken timpenning erbjöd du dina förare, förstår dock om du inte offentligt vill gå ut med timpenningen., Alltid varit ett jäkla hyss hyss om lönerna, knappt en förare vill eller vågar berätta vad hen tjänar.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Beavern  
#502227 Det är nyutbildade och helt gröna 19åringar, Både skördare och skotare. Ingen har haft under 165kr + ob och atk. Ingen har heller haft över 175kr + ob och atk.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

tallen100  
#502235
Beavern skrev:Vi har på vårt förerag anstält 4 nybörjare från gymnasiet på 3 år.
3 av dem har slutat efter ca 1,5 år och fått jobb åt storaensos och sveaskogs egna lag. Jag betalar dem långt över avtalet men har ändå inte en chans i konkurens med dessa större bolag. De betalar gigantiska löner. Sen kan man ju fråga sig om det är en slump att de drar i och uppvaktar förarna att söka tjänsterna när de arbetat 1,5 år och inte när de är helt färska från gymnasiet[emoji848] jag är inte bitter[emoji23]

Jaså bolagen betalar så bra, ändå går väl inte maskinerna hos dem mer än ca 12 tim om dygnet?,
om dom går tvåskift så är det väl överlappande så maskinen startar typ kl 5 och andreföraren stänger av ca 17...
Då skulle dom gott kunna betala sina entreprenörer lite bättre, där många maskiner får rulla nästan dygnet runt.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

tallen100  
#502236
Mettämies skrev:Edit: ett annat lockmedel kanske kan vara 8 timmars arbetstid inkl raster och lunch, då sparar man väl en timme iaf. Jag tror allvarligt att den totala tiden man lägger ner på arbetet är en tung anledning till att folk väljer annat, man är borta hemifrån 10-12 timmar och får betalt för 8.

Absolut, och om man är ensam ute så vill man knappast sitta och tuggar på en smörgås en timma utan köra sina 8 timmar och sen åka hem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).