Arbetskläder för skogen

Bra och slitstarka kängor

56 inlägg 34344 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bra och slitstarka kängor

Peteflamingstar  
#421013 Mina Diottokängor (vandringsmodell alltså) heter Canadian pro och ser ut såhär :
http://www.skogma.se/b2c/images/prodimages/900/309272012.jpg
Lundhagskängorna heter Jämtkängan och har några år på nacken.

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421024 Tackar! Får kika lite i plånboken...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra och slitstarka kängor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421026 Köpte ett par Stihl Dynamic S3 förra året
Riktigt mjuka o sköna. Inte alls så stela o klumpiga som övriga jag provade. Vet dock inte hur länge dom håller men dom ser välgjorda ut.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

Simon.M  
#421036 http://www.engelsons.se/skor-kangor-sto ... ntain-trek beställde dessa på blackfriday helgen för 1200 får se om dom är något att ha när jag provat dom lite

Användarvisningsbild

Re: Bra och slitstarka kängor

Göt  
#421051 Köpte ett par blundstone för några år sedan och jag har dom nästan jämt otroligt sköna. Dock ingenting att ha som huggarkängor.

Användarvisningsbild

Re: Bra och slitstarka kängor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421056 Vanliga skinnkängor (ej sågskydd) skulle jag köpa Lundhags. Går de sönder så är det bara att skicka in dem för lagning.

Goretex har utvecklats och täpps inte igen längre, inte som förr iaf. Jag har ett par Viking Gore-tex vinterkängor som jag haft i 5-6 år, har aldrig blivit blöt om fötterna i dem!
Har även mc-ställ i gore-tex, kan bli lite fuktigt under men då ska det vara riktigt eländigt väder.

Användarvisningsbild

Re: Bra och slitstarka kängor

Peteflamingstar  
#421071
Mangan skrev:Tackar! Får kika lite i plånboken...


De är dyra men sköter man dem håller de länge! Brukar vada igenom bäckar om det behövs utan att bli blöt. Mitt första par köpte jag 2009 och det andra paret för ca ett år sedan. Rekommenderar de med högre skaft, mitt första par var de med lågt och jag gillar de höga bättre.

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502141 Har använt Elten harz huggarkänga ett tag nu, verkar riktigt slitstark. Lite klumpig såklart, men harman stora fötter så har man ...

Har Elten inga lättare kängor utan skydd, som är av samma typ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

Flugfiskaren  
#502170 Jag använder skogmas diotto kängor likaså minst fem st till jag känner , pga en som vi känner jobbade där . Har dom i huvudsak till jakt och andra skogs promenader och övrigt.

Ska kängorna vara till allt möjligt utom som sågskyddskänga så rekommenderas diotto , den kängan som håller bäst när det gäller Gore tex kängor , tänk bara på att smörja dom så ofta du kan så håller dom bättre och torka dom INTE på vedpannan .

Användarvisningsbild

Re: Bra och slitstarka kängor

halvproffs  
#502176 Jag har Jalas off road känga 1800:- ungefär. Ej sågskydd men tåhätta och spiktrampskydd. Relativt lätt med både dragkedja och snörning.
Finns stövel som heter Jalas Winter King som är enormt varma och om man vill ha högre skaft än känga. Måste dock smörjas in, är inte goretex e.dyl.
Finns bra hemsida om ni vill kolla.

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

utgård  
#502195 Jag har inför röjsäsongen köpt ett par Haix kängor med sågskydd klass 2. Dom känns bra och stabila. Jag ska lämna rapport under säsongen hur dom fungerar regniga dagar.

Användarvisningsbild

Re: Bra och slitstarka kängor

anersimyra  
#502211
Mangan skrev:Har använt Elten harz huggarkänga ett tag nu, verkar riktigt slitstark. Lite klumpig såklart, men harman stora fötter så har man ...

Har Elten inga lättare kängor utan skydd, som är av samma typ?

Harzkängan är den klart smidigaste kängan på marknaden. Å andra sidan är sulorna såpass mjuka att de skärs sönder när man går mycket på vasst underlag. Jag är inne på mitt andra par där sulan börjar gå sönder redan efter en kort tids användning.

Användarvisningsbild

Re: Bra och slitstarka kängor

anersimyra  
#502212 Haix alpina klass 3 som nu kan köpas för under 4000 ( själv gav jag 5050:- ) är troligen de mest hållbara huggarkängorna på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Bra och slitstarka kängor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502230 Jag har övergett membranen och gått tillbaka till skalkängor. Har Lundhags Park eftersom jag inte gillar höga skaft.
Lätta, torkar fort, lätta att sköta om, går att få lagade om nåt går sönder.

Avatar Fallback

Re: Bra och slitstarka kängor

Scoutman  
#502248 Har lundhags professional high till jakt/skogs/hundpromenader, vinterskor nya i vinter vardagsskor till jobbet mm lundhags vandra mid. Hur bra som helst vill inte använda andra skor!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar