tor 08 mar 2018, 17:12#502223
Är "kanske" hårt eller elakt sagt men skogsentreprenörerna har sig själva att skylla. Accepterar man att avverka för den låga penning som idag är har man sig själv att skylla. Prisa sig in på marknaden har alltid medfört negativa konsekvenser.
Tydligen finns det för MÅNGA maskiner och FÖRARE, om inte vore prisbilden en helt annan.
Har själv jobbat länge (kanske för länge) inom åkeribranschen och där sett vad som händer när man kört mot för dålig ersättning. Finns inte en speditör som betalar mer än vad nöden kräver och så länge någon accepterar körning med förlust, so what.
Hände titt som tätt att stora poster bjöds ut till en skrämmande låg ersättning, nappade ingen så kunde priset gå upp och framåt sen eftermiddag kunde det gå så långt att det var åkaren som bestämde fraktpriset.
Gällde m. a. o. att ha is i magen
Självklart är detta inte lätt för en entreprenör med stora avbetalningar (lån), vilket beställarna är väl medvetna om.
Dessutom är det så idag att om en skogsentreprenör tackar nej till erbjuden ersättning finns det runt hörnet två andra som med "glädje" accepterar den låga ersättningen.
Hur kan detta komma sig
Beavern, vilken timpenning erbjöd du dina förare, förstår dock om du inte offentligt vill gå ut med timpenningen., Alltid varit ett jäkla hyss hyss om lönerna, knappt en förare vill eller vågar berätta vad hen tjänar.