Inomgårdsmaskiner

Vad är detta för Barkmaskin?

14 inlägg 10501 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är detta för Barkmaskin?

Grusbil  
#501907 Hej! Jag undrar vad detta är för barkmaskin och om någon vet vart man kan få tag på en i så fall?

1520356450_barkmaskin.jpg




   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

Amatörhuggare 62  
#501928 Vet ej om stavningen är rätt.
Men tror den heter Porsch.

Tror jag såg något liknande.
I en utländsk monter Elmia

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

Amatörhuggare 62  
#501938 Finnas trådar på forumet.
Om barkmaskier
Posch.
Ska d nog vara

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

Ratelle  
#501955 Det är med all sannolikhet

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

Ratelle  
#501963 Samma maskin som jag har, tror den är tillverkad i Danmark, ska kolla i morgon vad den heter.
Ratelle

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

Grusbil  
#501969 Ok tack. Ska bli kul att höra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

8wdHypro500  
#501984 Helt eksakt så er det vel en stolp-svarv

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

Grusbil  
#502074
Ratelle skrev:Samma maskin som jag har, tror den är tillverkad i Danmark, ska kolla i morgon vad den heter.
Ratelle


Hittar du något namn Ratelle?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

Ratelle  
#502085 Det är en Bulow o Moller (med två prickar över u och ett snestreck över o) den är tillverkad i Slagelse i Danmark tror den är från 70 talet. Maskinen har en 5,5 kw motor som driver barkskivan som har sex knivar typ hyvelstål, fläckten drivs av barkskivan som har vingar, och den har två matarvalsar som får virket att rotera. Min maskin har även en utmatningsbana. Detta är en industrimaskin som är ganska tung och stabil, effektiviteten är mycket hög. Min maskin har barkat stora mängder stängselstolpar och gärdsgårdsvirke genom åren Ratelle

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

Grusbil  
#502087 Vad roligt med denna information Ratelle! Tusen tack för den.

Vet du vart man kan få tag på en idag?

Din råkar inte vara till salu?

Med vänlig hälsning Rikard.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

JensSkoog  
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

Ratelle  
#502130 Till Grusbil får jag säga att till salu är den inte för den har jag alldeles för stor användning av, att ta vara på gärdsgårdsvirke gillar jag, får ett bra m3 pris för virket, i alla fall om man jämför med en del andra sortiment. Marknaden för barkat är det inget fel på, av alla som köper är det nästan ingen som efterfrågar obarkat virke.
Tror jag kan leta upp adressen till återförsäljaren han brukar skicka ut brev ibland med div reservdelar och har sett att det finns nya maskiner med. Men vet inte när jag får tid att leta efter detta för det är väldigt fullt upp med jobb nu.
Ratelle

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

Hema  
#502143
Ratelle skrev:Till Grusbil får jag säga att till salu är den inte för den har jag alldeles för stor användning av, att ta vara på gärdsgårdsvirke gillar jag, får ett bra m3 pris för virket, i alla fall om man jämför med en del andra sortiment. Marknaden för barkat är det inget fel på, av alla som köper är det nästan ingen som efterfrågar obarkat virke.
Tror jag kan leta upp adressen till återförsäljaren han brukar skicka ut brev ibland med div reservdelar och har sett att det finns nya maskiner med. Men vet inte när jag får tid att leta efter detta för det är väldigt fullt upp med jobb nu.
Ratelle

Tror många skulle kunna vara intresserade. Så när du finner informationen, så gör oss lite mer upplysta. :)

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för Barkmaskin?

Ratelle  
#553245 E mail : b.m.r@mail.tele.dk.
Tel +45 5852 9698
20181103_121030.jpeg
20181103_102113.jpeg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).