Öppna kategorin

Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

107 inlägg 36046 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#502088 Startar här en tråd om mina funderingar om att ändra inrikting på mitt företag. Det fick sin början från ekonomiska funderingar om framtiden. Nu har det även kommit med en hälsoaspekt i funderingarna och i dags läge vet jag inte vilken vändning framtiden skall ta.

Fick inspiration att starta denna tråd av @mowi850 och hans tråd om livets utmaningar.
Kommer att bygga på här med skrivelser om hur denna vinter har varit och hur framtiden kommer att bli. Mycket av den orsaken att jag behöver kunna tömma huvudet ibland och vill hjälpa andra människor som har jobbiga perioder.

Kort bakgrundsfakta om mig:
Heltidsjordbrukare med inriktning matpotatis och spannmål. Eget packeri och direktleveranser till butiker.
- Fyller 40 nu till påsk
- 4 barn, 13, 11, 7 och 3 år



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

Mowi850  
#502096 Vad roligt att inspirera någon till att starta en egen tråd. Kommer följa dig och läsa din historia.

Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#502099 Hur började jag fundera på skog: när det blev mera fritt med öppethållningstiderna för butiker här i Finland så har kunderna flyttats över i större grad till stormarketarna. Mina kunder är till stor del mindre butiker på landsbygden och min försäljning går nedåt. När min 65 åriga konkurrent i Vasa sen skaffade ny lastbil förstod jag att det är dags att fundera om. Skogsarbete har jag alltid tyckt om och mått bra av. Sen så tar ju inte arbetet slut i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

JensSkoog  
#502110 Det här är intressant,@plax

Kan bara säga lycke till med funderandet.

Du är bara 40 och har massor av tid kvar i jobb, så det
att tänka annat än det du gör idag är bra. :-bd

Har du tänkt sluta med potatis och bara odla spannmål i kombo med skogsjobb?
Har du skog till gården som kan ge inkomster genom åren framöver?

Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

Gurras  
#502114 Roligt att läsa om någon som nästan är i exakt samma sits som en själv! Driver även jag ett lantbruk med matpotatis och spannmål samt eget packeri. Familj med två barn, 6 och 8 år.
Potatisbranchen har fått det så mycket tuffare på senare år och skogen har alltid varit mitt största intresse så jag går i samma tankar! Ska bli intressant att läsa dina tankar om framtiden!!

Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#502117 @JensSkoog Potatisen kan jag inte ge upp i första taget för mycket slantar satsad i den sidan men en övergång till stärkelse- istället för matpotatis är väl trolig.
Egen skog finns det nog för litet av för att leva av. Det är nog entrepenad som gäller om jag inte blir tvingad till kontorsråtta 😢

@Gurras Ja när vi generationsväxlade -06 var det nog en annan framtid jag räknade med. Det var just det jag tänkte när jag startade denna tråd att vi är nog många bönder som funderar väldigt mycket och behöver kunna "tala" av oss med andra i liknande situation.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

JensSkoog  
#502122
plax skrev:Det är nog entrepenad som gäller om jag inte blir tvingad till kontorsråtta 😢

Hoppas du släpper det - min kompis fick överge potatis och mjölkproduktion när han var 45 eftersom
kroppen inte höll länger, och han har sedan jobbat på kontor och reknat dagar till pension :cry:

Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

Gurras  
#502131 Jag tog över -07 och hade några bra år i början men nu har det tyvärr vänt nedåt. Har en del skog sen innan så jag har en del av min inkomst därifrån och hoppas att genom tillköp kunna öka min försörjning från skogen.

Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#502167 Nu när man är sjukskriven är det bra med tid att sitta vid datorn så jag fortsätter min berättelse i etapper fram till dagsläge.

Hur mina funderingar kring skogsentrepenad ser ut.

Traditionella avverkningskedjor finns det så många av på marknaden så den sidan lockar mig inte. Som skogsröjare skulle det säkert finnas möjlighet men det är svårt att kunna erbjuda något speciellt på den sidan. Jag anser att man behöver kunna erbjuda något speciellt för att få en skälig lön.
När jag sen har varit med om att få en 2 hektars gallring att förvandlas till en slutavverkning inom 3 månader p. g. a. för stora maskiner.
Så finns tankar om att det behöver finnas mindre maskiner tillgängliga och även när man tänker på hur de senaste vintrarna har varit när det bara har varit några veckor som det har gått att avverka vinterposter.

Första versionen som jag funderade ut skulle bestå av en Terri, Logbear eller motsvarande bandmaskin med energiklipp för att köra på blöt mark (dikeslinjor,första gallring)
Efter några timmars funderande kom jag till att helträdsavverkning inte är något att fundera på. Kvaliteten på fliset blir för dåligt så det kan bli svårt att få det avyttrat. > aggregat ska det va på maskin 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#502178 Efter en del surfande och youtubande så kom jag fram till att man behöver gå upp lite i maskinstorlek för att få tillräcklig kapacitet. (snabbhet i aggregat och mängd vid skotningen)
Efter en del kundsökning sen så märkte jag att tiden är rätt 😀 för det är ett stort sug efter entrepenörer med mindre maskiner och jag blev även erbjuden ett kontrakt på 5000 m3 med start från hösten -18.
Sökandet efter optimal maskin fortsatte och arbetet med att få en affärsplan gjord påbörjades.
Nu är det 3 märken som jag funderar på angående maskinval. Malwa, Novotny och Entracon

Det här var den lättsamma delen av projektet nu blir det att börja skriva om motgångarna. Fortsättning följer...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

Mowi850  
#502200 Roligt att du har möjlighet att kanske köpa egen maskin. Var i samma läge som du när jag mådde bättre för något år sedan men blev sämre igen tuvär. Men drömmen om en egen maskin grupp har jag inte get upp jag blir ju bara 24 år i år. Men ha ett mål eller dröm tror jag är det viktigaste så att man inte bara ger upp. Så fortsätt bara att kämpa för att nå dina drömar[emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#502206 Drömmen om egen maskin har jag minst några veckor till. Banken har ju sin del i det roliga också, är det 👍 eller 👎 i en satsning. Men det största hotet är nog vad de hittar på sjukhuset.

Hälsan då, vad är felet!

Det började under potatisskörden senaste höst. På höger hand blev pek- lång- och ringfinger kalla,styva och domnade bort periodvis. Det var bättre bara jag höll bra med värme åt handen och jag räknade ju med att det var överbelastning av högerarmen. Blir styvt att sitta 12-14 h i traktorn halvvriden i en månads tid.
Symtomerna blev bara mera och mera under oktober månad och det började även bli värk i armen efter kyla. Början på november tog jag kontakt till hvc som slussade mig vidare till fysikalen. Därifrån blev det sen remiss för behandling hos massör som jag började gå hos i december. I november var vi 10 dagar till Thailand och då var jag symtomfri.
Hos massören var jag 10 ggr och han fick nog armen och axeln att bli mjukare men blodcirkulationen i handen ändrades inget det blev bara sämre.
I slutet av januari tog jag mig till läkare för att få nån röntgen och nervbanekontroll på armen. Hon ville först kolla blodkärlen så det blev remiss till Kir. poli och kärlkirurg.
15 februari slapp jag dit då på tryckmätning i armen och läkarbesök. sköterskan som gjorde mätningen hittade inget tryck i 3 fingrar och tummen lillfingret hade bara ca 25 i tryck. Armen och handleden var helt normal 😱
Läkaren hittade diagnos direkt men kallade även på överläkaren som hade samma åsikt. Raynouds syndrom
De skrev ut ca blockerande blodtrycksmedicin och kontrolltid efter 2 veckor samt sjukskrivning 3 veckor. Efter medicin 1 vecka försvann värken och det sår på långfingerspetsen som kom i dec. började läka. Nu väntar jag med en ny remiss till reumatilogen som skall försöka hitta vilken sjukdom som ligger bakom och triggade igång detta. Efter det blir det att ta beslut hur företagandet utvecklas.
DET VÄRSTA SENARIOT ÄR ATT JAG BLIR TVINGAD TILL KONTORSRÅTTA RESTEN AV LIVET 😤

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#502449 Sjukskrivningen slut för denna gång. Svårt att säga vad som är klokast, hämta ut mera sjukskrivning nästa vecka eller åka till husqvarna försäljaren och byta in min röjsåg mot en med handtagsvärmare + en kedjeröjsåg och börja röja.
Blev erbjuden ca 100ha att röja så det är nog lockande. Bara postnord hittar fram med mina bucket handskar så man kan börja vara utomhus

   TS
Avatar Fallback

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

boksson  
#502452 Raynouds syndrom, sk vita fingrar uppstår inte det efter vibrationsskador?
Låter inte riktigt bra för dina fingrar att köra maskiner som vibrerar som motorsåg och röjsåg..

Användarvisningsbild

Re: Omändring av mitt jordbruksföretag till skogsföretag?

plax  
#502523 I mitt fall menar läkarna att det är sekundär raynoud alltså att det är nån annan sjukdom som har triggat igång det. Jag har alltid jobbat på det viset att lösa problem genom att satsa vidare och inte börja grubbla.
Nu blir det att göra det jag vill så länge som det är möjligt. Imorgon hämtar jag kedjeröjare och röjsåg 👍 🌲 🙃

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).