Bioenergi

Redskap för att förflytta vedhögar?

21 inlägg 13997 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50033
Torparn79 skrev:
dea skrev:Funderade lite på storsäckar typ 1,5 kubiks, det kan väl vara lite knivigt att få dit dom på pallgaflarna när man ska flytta dom, alltså jag menar när dom har stått och torkat och man ska pricka öglorna. Kan man använda rundbalsgrip för att bära säckarna?

gör en hylsa till vardera pallgaffel som är lika lång som gafflarna, på undersidan svetsar du två krokar, en i var ända.
sen är det bara att köra fram ovanför säcken och sänka ner, hoppa ur och häng på öglorna på krokarna, lyft och åk iväg...

eller så gör du som Zixten säger..



Bra ide!!

Användarvisningsbild

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

Torparn79  
#50034 gjorde en så´n till säckarna med hemmarensat utsäde på en gård jag jobbade på.
tog ca 30 min med svets och vinkelslip och sparade en jävla massa klättrande när man hade utsäde stog på en vagn ute vid åkern, blåste det så kunde man ge sig fan på att ett öra blåste av gaffeln när man hade hoppat ner och skulle klättra in i traktorn...

Avatar Fallback

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50042 Bra ide med att fixa krokar på undersidan av pallgaflarna!

Avatar Fallback

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

Classe1  
#50210 Finns bra vedgripar att hänga i griplastarn, mecanilär en som ser vettig ut.
http://www.mecanil.fi/html/swedish/index.htm

Avatar Fallback

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

mossen  
#59551 Jag hjälper en kompis med vedhantering.

Kluven 30 cm ved stjälps ut på grusplanen vid kap o klyvning.
När det sedan passar tar vi lastaren och en stengrep och fyller
förberedda virkesbehållare på eu-pallar.(På så vis får vi inte med grus eller sten.)
Dessa staplas sedan och överst ett lager med takplåt.
Han behöver ca 30 meter per år så det är lagom att göra ett lager som räcker 2-3 år.
På väggen till panrummet har han gjort en öppning så att vi kan tippa i en pall åt gången.Rymmer 3 pallar.
Mot pannan har han en vägg av "munktyp" han kan plocka ner den planka för planka så att han sucesivt kan plocka veden utan att den "rymmer" i förväg till pannrummet.

Lyft så lite som möjligt, bär så lite som möjligt och kör så mycket som möjligt :wink:

Avatar Fallback

Re: Redskap för att förflytta vedhögar?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106656 Tidigare i sommras så sågade vi upp en hyfsad hög som kanske blev 50-70m3 travat, det låg så en sida av högen fick stöd mot en stenmur, detta lastade jag på vagn med en krokodilgrep på baklastaren, blev ju en del jord och sånt med, men det berodde ju på att det var ganska ojämnt där det låg, men det var endast två stengrepar som jag plockade för hand på slutet.

Så min slutsats är att det funkar bra med en krokodilgrep om man kan fylla den och då klämma åt lite.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).