Verkstan

Tala om vilken svets jag ska ha!!!

162 inlägg 126835 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50102 MIG är lättsvetsat och passar nog dig till det mesta.
Pinnsvets är bra å ha så du kanske kompletterar med en sån framöver men det är en bit dit
för med MIG blir du fort bekväm och tycker pinne är rena 1800 tals metoder.
Sen när du tar på dig skopsvetsning till 30-tons grävmaskiner osv då bör du nog gå upp ett par snäpp i svetsstorlek mm.
Glöm dock inte att du måste öva öva öva och gärna ha nån expert att fråga.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Lövis  
#50140 Hej!

Tycker att du skall köpa dig en Kemppi minarc 150.
Det är en fantastisk liten svets du slipper han någon gasflaska bara att stöpsla i och spraka.
Det är en lättsvetsad maskin om man är nybörjare efter lite övning så kommer du att få bra svetsar som också håller bra.
Mag (mig)-svetsnig är nog den svåraste svetsen att få bra svetsar hålfasthetsmässigt. Det kräver mycket övning bara för att man får en ganska snygg fog betyder det inte att den är stark.

Några fördelar med Pinsvetsen.

Är inte så känslig för rost och färg.

Inte någon gas som blåser bort om man är ute.

Starka sega svetsar efter lite övning .

Lätt att ta med sig väger endast 4kg.

Låga investeringskostnader.

Få saker som kan krångla.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50186 [quote="Lövis"]Hej!

Tycker att du skall köpa dig en Kemppi minarc 150.
Det är en fantastisk liten svets du slipper han någon gasflaska bara att stöpsla i och spraka.
quote]

Håller helt med.. Klart du ska he en liten invertersvets. Men det finns fler än kemppi att titta på. Esab caddy till exempel, en kanon svets. Eller selco genesis, det är selco som gör innehållet till esabs maskiner. Jag har själv en selco och är helnöjd, har svetsat både minarc och caddy och måste säga att jag inte kan säga att nån är bättre än den andra. Det är nåt manligt med att svetsa pinne ....
Men köp inget kinesikst skit, denna sanning gäller vid inköp av allt.

//H

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50188 http://www.esab.se/se/se/news/upload/Ca ... 133910.pdf

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#50190
trilla skrev:
Lövis skrev:Hej!

Tycker att du skall köpa dig en Kemppi minarc 150.
Det är en fantastisk liten svets du slipper han någon gasflaska bara att stöpsla i och spraka.
quote]

Håller helt med.. Klart du ska he en liten invertersvets. Men det finns fler än kemppi att titta på. Esab caddy till exempel, en kanon svets. Eller selco genesis, det är selco som gör innehållet till esabs maskiner. Jag har själv en selco och är helnöjd, har svetsat både minarc och caddy och måste säga att jag inte kan säga att nån är bättre än den andra. Det är nåt manligt med att svetsa pinne ....
Men köp inget kinesikst skit, denna sanning gäller vid inköp av allt.

//H


Dom där som säljs på Jula o Clas O är det "kinesisk skit"?

Vad koster dom här Kemppi, Selco och ESAB-grejorna ungefär?

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50194
totte skrev:
trilla skrev:
Lövis skrev:Hej!

Tycker att du skall köpa dig en Kemppi minarc 150.
Det är en fantastisk liten svets du slipper han någon gasflaska bara att stöpsla i och spraka.
quote]

Håller helt med.. Klart du ska he en liten invertersvets. Men det finns fler än kemppi att titta på. Esab caddy till exempel, en kanon svets. Eller selco genesis, det är selco som gör innehållet till esabs maskiner. Jag har själv en selco och är helnöjd, har svetsat både minarc och caddy och måste säga att jag inte kan säga att nån är bättre än den andra. Det är nåt manligt med att svetsa pinne ....
Men köp inget kinesikst skit, denna sanning gäller vid inköp av allt.

//H


Dom där som säljs på Jula o Clas O är det "kinesisk skit"?

Vad koster dom här Kemppi, Selco och ESAB-grejorna ungefär?


Telwin grejerna på jula och klasse är kinesiska, men nog funkar dom ändå, köp nya svetskablar bara för dom som följer med är styva och hemska. För dej totte som bor i krokarna ha k-rauta halv priset på svetsgrejer på klockarbäcken. Vet inte vad dom har kvar men det kan ju löna sej att svänga förbi.

Kemppi minarc 150 kostar 5500 plus moms
Selco genesis 145 kostar 7000 plus moms
Esab Caddy arc 150 kostar 12000 plus moms

Men man brukar kunna göra riktiga klipp på begagnade grejer nu. Det känns som att selcon är mest prisvärd begegnad får att inte så många vet vad det är och att det är kvalitetsmaskiner. Kemppi vet alla vad det är. Köpte min Selco för 2000:- helt oanvänd och fortfarande i sin kartong :-)

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Torparn79  
#50197
trilla skrev:
Kemppi minarc 150 kostar 5500 plus moms
Selco genesis 145 kostar 7000 plus moms
Esab Caddy arc 150 kostar 12000 plus moms


tänkte just flika in att Caddyn är nästan dubbelt så dyr men du specade lite mer exakt.
Caddyn kan väl ändå inte vara dubbelt så bra så man ska slänga sig iväg och köpa en gul svets..?

Selco Genesis, visst är det den som klarar av att köras ifrån elverk??
dom andra är det stor risk att man bränner kretskortet i har jag fått höra...

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50200
Bild

DECA INVERTERSVETS 168
Enfas svetsinverter för bågsvetsning. Invertern har elektronisk inställning av ström, strömstyrka och svetsbåge. Många användningsområden, idealisk för svetsning i stål, rostfritt stål, koppar etc. Hot Start funktion som underlättar antändningen av elektroden. Levereras komplett med alla tillbehör i praktisk plastväska. IP21. Går ej att köra med elverk. Anslutningsspänning 230V 1-fas Säkring (trög): 16A Maxbelastning 20%: 150 A 60%: 110 A Inställningsområde: 5 – 150A Tomgångsspänning: 90V Lämpliga elektroder: 1.6 – 4.0 mm Dimension LxBxH: 320 x 130 x 170 mm Vikt: 4 kg VT-13010 Invertersvets VT-13034 Elektrodhållare.
Art.nr Beskrivning Pris
VT-13010 Deca invertersvets 168 2690,00 +moms


http://handla.swedol.se/

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50201
Bild

DECA MIG/MAG SVETS 135
Enfas gasbågsvets för svetsning med skyddsgas och vanlig tråd eller utan gas med flussfylld tråd. För svetsning i stålplåt, aluminium och rostfritt stål. Med effektiv kylfläkt och termosäkring som bryter strömmen automatiskt vid överhettning. Levereras med 0.9 mm fluss trådrulle, svetsskärm, återledarkabel med godsklämma samt 2 m slangpaket med svetspistol och matarhjul för flusstråd 0.9 mm och stål 0.6 mm. IP21. Anslutningsspänning 230V 1-fas Säkring(trög): 16A Maxbelastning 15%: 105A 35%: 70A Inställningsområde: 35 – 120A Tomgångsspänning: 30V Svetstråd diam: 0.6 – 0.8 mm stål 0.8 mm aluminium 0.9 mm flusstråd (rulle max diam. 200 mm) Spänningssteg: 4 Dimension LxBxH: 420 x 230 x 380 mm Vikt: 23 kg.
Art.nr Pris
VT-13012 2530,00 +moms

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#50202 Tack för info! Inte aktuellt just nu, men kanske senare i år, skall ut med så där 8 lakan för å repa bilen nu, så alla investeringsplaner har blivit lagda på is för tillfället. Men bra att veta när man funderar och planerar. Kan nog bli en kines, om jag skall ha en svets så är det för högst tillfälliga småjobb, typ svetsa ihop ett par 5 mm plattjärn och sånt småkrafs. Inga tunga konstruktioner alls. Och inte sååå stor budget, som sagt.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50203
Torparn79 skrev:
trilla skrev:
Kemppi minarc 150 kostar 5500 plus moms
Selco genesis 145 kostar 7000 plus moms
Esab Caddy arc 150 kostar 12000 plus moms


tänkte just flika in att Caddyn är nästan dubbelt så dyr men du specade lite mer exakt.
Caddyn kan väl ändå inte vara dubbelt så bra så man ska slänga sig iväg och köpa en gul svets..?

Selco Genesis, visst är det den som klarar av att köras ifrån elverk??
dom andra är det stor risk att man bränner kretskortet i har jag fått höra...


Alla ska klara långa kablar och elverk enligt spec i alla fall, sen om det är olikheter i praktiken vet jag inte. Ja caddyn är galet dyr, men svensk eller var i alla fall svensk.
Kemppin är ju den vanligaste svetsen man ser ute på byggena så den är säkert riktigt bra, inget skulle vara så vanligt om den gick sönder hela tiden.
Sen har vi glömt Fronius, det är ju som svetsarnas svets liksom.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50208 Istället för decan köper jag hellre http://svetsmaskinservice.e-butiken.se/ ... 0459199885 Migatronic är ju gångbart.
Dom har en ny som heter mamba som ska vara bra, har dock inte provsvetsat.
http://www.migatronic.se/default.aspx?m=2&i=187

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Yanmar 1502d  
#50213 Hej Hopp! Det får bli en pinnsvets. Verkar skönt med en lätt svets och att den går att använda ute. Är de på swedol vettiga eller är det kineser. Jag har nog av kineser, timmervagn, vedklyv,vedklipp, 4-hjuling, slaghack är alla från kina och en del av dem duger inte ens som ankare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50218
Yanmar 1502d skrev:Hej Hopp! Det får bli en pinnsvets. Verkar skönt med en lätt svets och att den går att använda ute. Är de på swedol vettiga eller är det kineser. Jag har nog av kineser, timmervagn, vedklyv,vedklipp, 4-hjuling, slaghack är alla från kina och en del av dem duger inte ens som ankare.


Swedols är från kina. För samma pengar får du ju Migatronicen.
http://www.verktygsbutiken.se/merinfo/m ... ta140e.pdf
Och då kan du köra lift tig eller skraptig, det kanske du kan med Swedols också.
Migatronic har kanonfina kablar, till decan garanterar jag att du åker på att byta kablar direkt, detta kostar 500-1300 kronor.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51496 Köå den här.

http://www.tradera.com/Svets-Esab-Banta ... n_84997295

Säkert bra... har aldrig provat en sån och vet egentligen inget om dom, vet inte hur lik en caddy dom är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).