Skogsnyheter

Nationella Skogsprogrammet, tillbaka på 70-talet?

2 inlägg 1671 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nationella Skogsprogrammet, tillbaka på 70-talet?

Fredrik Reuter  
#501871 Vad händer med Sveriges nationella skogsprogram? Den fråga ställer sig Sten B Nilsson, internationell skogskonsult och professor vid IIASA i Österrike idag.

Efter fyra år är det fortfarande knäpptyst från departementet skriver Nilsson. Fast samtidigt läcker det samma.

Huvudmålet lär nu vara någon form av regeringsskrivelse för ’hållbart skogsbruk för ökad klimatnytta’. Regeringen tros också våga sig på en prognos som säger att efterfrågan på biomassa från svensk skog ökar med 50–100 procent till år 2050 och anser därmed att det är av stor vikt att skoglig tillväxt och avverkning måste kunna öka väsentligt.


De förslag som läckt från departementet är långt ifrån ett program, mer ett exempel på avverkningspolitik från 1970-talet.

Om jag tolkar Nilsson rätt är det största problemet att för varje dag som går utan ett nationellt skogsprogram så tappar hela skogsindustrin styrfart - vad är planen, när ska den göras och vilka påverkas?

Avsaknaden av ett färdigt nationellt skogsprogram gör dessutom att segregeringen mellan miljörörelse och skogsbruket ökar. Samtidigt används Bioekonomi som ett modeord utan innebörd.

Ganska intressant artikel, du kan läsa hela här: https://www.altinget.se/miljo/artikel/v ... programmet

Mer om nationella skogsprogrammet på Skogsforum:

Nationella Skogsprogrammet - vart tog det vägen?

Remissvaren inför det nationella skogsprogrammet

Nationella skogsprogrammet

Klimatfrågan skall ingå i skogsprogrammet



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nationella Skogsprogrammet, tillbaka på 70-talet?

Bosse1  
#501905 Nationalisera skogen programmet kan ju inte fungera när naturvårdspöbeln attackerar det statliga skogsbruket..
Den slog lite fel denna plan.


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).