Motorsåg och handhållet

Kubiksjukan sprider sig i landet.

107 inlägg 35355 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Jonashuggare  
#500476 Hej
Undrar vad mina kunder skulle säga om jag kom med stihl 261 eller Husqvarna 346 eller ännu klenare sågar till avverkningsjobb, hade nog inte fått köra kvar så länge med tanke på kostnaden, dock duger dessa sågar för hobby eller klenskog. Man ska ju ha såg efter behov.
tholavipp :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

hkkv  
#500486 Hallå,

Har en sthil 250 som inte mår så bra, samt en 261. Men det kliar i fingrarna efter en 560, så vad ska man göra när det kliar? Shoppa loss och få en 60 kubikare till vedbacken och må bra =)) F*n billigare än 261:an på nätet. Den har funnits ett tag och vad jag har läst på så är den grymt bra. Vikten bekymrar mig inte, gymkort :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

johan eriksson  
#500489 Visst är det viktigaste att välja rätt såg till rätt arbete, därför har jag sågar från 35cc med 12” svärd upp till 118cc och 42” svärd i arsenalen av brukssågar, sen kan det ju vara bra att ha någon extra i varje klass om det skulle köra ihop sig :mrgreen: och skulle någon strula så :d kan det ju vara bra att ha en backupsåg om reservsågen strular :d :d :d
Kan man ha för många sågar :-ss :-ss =))

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Peteflamingstar  
#500502
Hema skrev:Jag hjälpte en vän att slutavverka och vid kvistningen körde jag med min 339:a och han med sin 550. Nu var inte grenarna direkt tjocka (klart inte såsom grenar vid förstagallring), men han drog ifrån som bara den. Så min tanke var att köra med mer än 40cc för att testa om det är lönsamt för HöglandsErik att välja en större såg för fällning och apteringen. Jag säger inte att man ska använda större såg, men nu verkade svärdslängden vara det som ställde till det mest.

Om man nu har olika sågar och svärd, så varför inte testa med lite olika kombinationer för respektive situation? Nu vet jag inte hur stor den större sågen va, men om den är på 50cc kanske det finns gallringssituationer, där den ger mer per timme.

Beror också såklart hur bra fysisk form man befinner sig i. Om tiden inte är så viktigt, ja då går jag gärna ned i kubikstorlek, men ibland är det även kul och känna skillnaden, hur de större sågarna, så mycket bättre matar bort spån vid kapning.


Men 339:an var också en riktigt trött skapelse! Otroligt att samma företag som gjorde den marginellt större, men rappa och starka 242 kunde släppa ifrån sig 339.
Senast redigerad av Peteflamingstar mån 26 feb 2018, 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

tallen100  
#500504
hkkv skrev:Hallå,

Har en sthil 250 som inte mår så bra, samt en 261. Men det kliar i fingrarna efter en 560, så vad ska man göra när det kliar? Shoppa loss och få en 60 kubikare till vedbacken och må bra =)) F*n billigare än 261:an på nätet. Den har funnits ett tag och vad jag har läst på så är den grymt bra. Vikten bekymrar mig inte, gymkort :-bd

35 till 50cc i tex gallring, givetvis större om man vill :mrgreen: .
Till vedbacken och sågverk, så stort som möjligt, men inte mindre än 60cc :-bd

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Hema  
#500507
Peteflamingstar skrev:
Hema skrev:
tallen100 skrev:Kanske missat något, men varför sätta 13" på en större såg vid gallring?
Om det finns en mindre såg som det sitter 13" på :???:

Jag hjälpte en vän att slutavverka och vid kvistningen körde jag med min 339:a och han med sin 550. Nu var inte grenarna direkt tjocka (klart inte såsom grenar vid förstagallring), men han drog ifrån som bara den. Så min tanke var att köra med mer än 40cc för att testa om det är lönsamt för HöglandsErik att välja en större såg för fällning och apteringen. Jag säger inte att man ska använda större såg, men nu verkade svärdslängden vara det som ställde till det mest.

Om man nu har olika sågar och svärd, så varför inte testa med lite olika kombinationer för respektive situation? Nu vet jag inte hur stor den större sågen va, men om den är på 50cc kanske det finns gallringssituationer, där den ger mer per timme.

Beror också såklart hur bra fysisk form man befinner sig i. Om tiden inte är så viktigt, ja då går jag gärna ned i kubikstorlek, men ibland är det även kul och känna skillnaden, hur de större sågarna, så mycket bättre matar bort spån vid kapning.


Men 339:an var också en riktigt trött skapelse! Otroligt att samma företag som gjorde den marginellt större, men rappa och starka 242 kunde släppa ifrån sig 339.

I rätt miljö tycker jag 339:an gör dig bra, men visst den bygger som flera övriga 40cc-sågar på motsvarande aboristmodell, som har insug o avgas omkastade.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Ldsaren  
#500519 Jag har skaffat en Jonsered 2258 60 cc samma som Hva 555 tror jag till vedbacken, den är inte riktigt så trimmad som Jonsered 2260 samma som Hva 560 ,det skiljer ca 0,3 kilowatt
Men den kanske håller bättre ?
Varför har man så olika sågar ,och ändå så nära likt
Man har ju hört mycket om värmenypna kolvar på Hva Jonsered
Jag har sett att det kommer in grova spåner på cylindern ,vilket styr om luftcirkulation ,inte så bra

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

anersimyra  
#500522
röjar kalle skrev:Förstod att du ville provocera oss.Såg på en av dina filmer när du sågade med stor Dolmaren.Det var ingen aspen den hade i tanken inte som den rök.Det var hemma blandad handels bensin. :d

Icke.. :-o Det är allt Aspen i både Dolmen och 394:an.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500550 Jag gillar 7900/7910. Bra krut i dem.
Och så håller de bra. Börjar bli lite gamla nu.
2005 nånting de kom. Vi får se om där kommer nåt under 85cc som går lika bra.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

hkkv  
#500824 Beställde en Husqvarna 560 xp just nu på nätet och hoppas att klådan försvinner :d Behöver ingen handtagsvärmare och inte behövt det tidigare.
Har all annan skyddsutrustning utom sågskyddskängor från Husqvarna som jag är grymt nöjd med , passform mm. Samt blir lite "mobbad" av andra som har Husqvarna =))
Alltid kul att retas...

Ha en trevlig kväll :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

BonScott46  
#501714 Use the right tool for the job, the right tool being a matter of opinion.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501733 Sant så da er sagt

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

ananders  
#502249 Det går riktigt bra med en Husqvarna 550 och 15 tums svärd i grov ädellövshuggning. 8)

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502250
ananders skrev:Det går riktigt bra med en Husqvarna 550 och 15 tums svärd i grov ädellövshuggning. 8)

Är man uppe och nallar på grov skog med 90+ så tar det bara tid [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

ananders  
#502254
kjugekarlsson skrev:
ananders skrev:Det går riktigt bra med en Husqvarna 550 och 15 tums svärd i grov ädellövshuggning. 8)

Är man uppe och nallar på grov skog med 90+ så tar det bara tid [emoji1]


Det är sant men 560:an som jag har i vanliga fall är på reperation.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).