Vedmaskiner, flishuggar

FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

35 inlägg 14382 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

donky-kong  
#501576 Hej,

Försöker få liv i en FAXE vedkap.
Kontaktorn slår ej till när "PÅ-knappen" trycks in.
Den slår dock till, och motorn börjar gå om jag trycker till spolen (manuellt med en skruvmejsel) som visas i bilden nedan.

Någon som vet hur en får spolen att "dra"? Jag har kollat anslutningskablarna, och de har kontakt med var sin fas.

Kan tillägga att sågen stått oanvänd sedan ca 18 år, då farfar lyckades kapa sig i handen senast den användes :shock:

mvh



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

donky-kong  
#501581 bilden

   TS
Användarvisningsbild

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

Göt  
#501582 Fukt någonstans kanske. Min granne som är elektriker har bestämt sagt ifrån att jag inte ska vara inne i såna saker och skruva. Dags att byta motorskydd...

Användarvisningsbild

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501585 Har du nolla?

Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

bgl  
#501603 I all omtänksamhet bör du nog tänka efter lite till.
En äldre vedkap som vållat kroppsskada för 18 år sen är inte säkrare idag än då!
En annan apparat för vedhantering vore bättre.

Användarvisningsbild

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

Vardon  
#501607 Antingen som slurfi säger att du är utan nolla eller så annan pol till spolen.

Ska den förresten ha nolla och du har satt den i ett äldre 325 uttag (rektangulärt med tre stift) så lär det inte fungera

Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

donky-kong  
#501640 Hej,

Jag ska få igång den, och sälja på blocket var tanken.

Hur som helst,

En spole drar åt olika håll beroende på vilken riktning strömmen har ?

Ska testa att fasvända i eftermiddag, antagligen drar spolen om faserna kommer i annan ordning.
Dessutom gick motorn baklänges igår, så faserna ska ändå vändas.

Fortsättning följer

   TS
Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

donky-kong  
#501642
Vardon skrev:Antingen som slurfi säger att du är utan nolla eller så annan pol till spolen.

Ska den förresten ha nolla och du har satt den i ett äldre 325 uttag (rektangulärt med tre stift) så lär det inte fungera


Nolla finns ej,

Det är euro-handske 16A på maskinen, har varit så sedan 1996, då den tillverkades.

Nolla finns ej, det är 3faser och jord från handsken till maskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

axwell  
#501644
donky-kong skrev:Nolla finns ej,

Det är euro-handske 16A på maskinen, har varit så sedan 1996, då den tillverkades.

Nolla finns ej, det är 3faser och jord från handsken till maskinen.


Har du kollat om något är anslutet på nollstiftet(N) i intaget för euro-handsken ?

Annars måste manöverspolen som medverkar till självhållning gå på 400 Volt..

Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

donky-kong  
#501658
axwell skrev:
donky-kong skrev:Nolla finns ej,

Det är euro-handske 16A på maskinen, har varit så sedan 1996, då den tillverkades.

Nolla finns ej, det är 3faser och jord från handsken till maskinen.


Har du kollat om något är anslutet på nollstiftet(N) i intaget för euro-handsken ?

Annars måste manöverspolen som medverkar till självhållning gå på 400 Volt..


Det är en 400v spole

   TS
Användarvisningsbild

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

totte  
#501667
donky-kong skrev:En spole drar åt olika håll beroende på vilken riktning strömmen har ?


Nej! Trefasmotorer vänder om du växlar två faser. En spole drar alltid åt samma håll.

Byt motorskyddet.

Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

donky-kong  
#501682
totte skrev:
donky-kong skrev:En spole drar åt olika håll beroende på vilken riktning strömmen har ?


Nej! Trefasmotorer vänder om du växlar två faser. En spole drar alltid åt samma håll.

Byt motorskyddet.


OK, där lärde man sig något nytt.

Vad kan gå sönder på en spole? Det är ju en urgammal konstruktion som borde funka, sågen har stått i en ladugård tort och fint.

Tidslinjen ser väl ut ungefär såhär :
96-inköp
00-sista gången den används
18-barnbarnet försöker få igång den.

Nästan all färg är kvar på stockbordet, så den har inte gått mycket de 4 åren den användes.

Kan ett kontaktormotorskydd ha en inbyggd funktion så att de bara tillåter motorn att gå i en riktning?

   TS
Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

Sagabo  
#501698 Är det verkligen ett kontaktormotorskydd?
Ser ut som ett gammalt motorskydd!
Då kan det vara ett underspänningsskydd som är trasigt. Ett skydd som gör att det inte går att slå till motorskyddet om det inte är spänningssatt. Samt att det bryter vid strömavbrott.

Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

donky-kong  
#501705
Sagabo skrev:Är det verkligen ett kontaktormotorskydd?
Ser ut som ett gammalt motorskydd!
Då kan det vara ett underspänningsskydd som är trasigt. Ett skydd som gör att det inte går att slå till motorskyddet om det inte är spänningssatt. Samt att det bryter vid strömavbrott.


Funktionen du beskriver stämmer bra med hur jag uppfattat hur det fungerar. Kallas det inte kontaktormotorskydd? Det har ju brytare för av/på?

Underspänningsskyddet border väl i så fall vara spolen?

Och vad är skillnaden mellan kontaktormotorskydd och motorskydd?

Lärde mig någon gång att motorskydd inte ska användas för start och stopp av maskiner, men på denna såg är motorskyddet det enda sättet att manövrera elmotorn..

   TS
Avatar Fallback

Re: FAXE vedkap - kontaktormotorskydd slår ej till

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501709
Sagabo skrev:Är det verkligen ett kontaktormotorskydd?
Ser ut som ett gammalt motorskydd!
Då kan det vara ett underspänningsskydd som är trasigt. Ett skydd som gör att det inte går att slå till motorskyddet om det inte är spänningssatt. Samt att det bryter vid strömavbrott.

De är som sagobo skriver INTE ett kontaktormotorskydd och har den ett kasst underspänningsskydd blir startknappen helt lealös.
Ibland kan de hjälpa att knacka på den om mekanismen kärvar.
Kommer de 2 trådar ut ur kåpan och ansluts på 2 av anslutningarna på inkommandesidan har den underspänningsskydd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).