Verkstan

byte kuggkrans valmet 605

13 inlägg 5359 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

byte kuggkrans valmet 605

Sture Andersson  
#497713 Måste byta kuggkrans på min valmet 605 ,tänkte höra om nån här har varit med om det och har lite tipps.Har koll på att jag måste dela traktorn ,men måste jag ta dän svänghjulet eller går det byta på plats .Tänkte byta kopplingen med och startmotorn .Om jag måste skruva loss svänghjulet hur besvärligt är det.Är det några mer delar man behöver för att skruva ihop traktorn sen ,typ tätningar .



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: byte kuggkrans valmet 605

dirtypete  
#497722 Ja du måste dela traktorn. Å då äre lika bra att byta koppling å urtrampningslagret.
Kolla staget som frilägger kopplingen dom kan spricka
Svänghjulet sitter i bultat i veven så de är bara å bulta lös det.

Användarvisningsbild

Re: byte kuggkrans valmet 605

källshult  
#497723 Kolla splinsen på den axel som driver hydrulpumpen och kraftutag och medbringarn som sitter bakom kopplingen på svänghjulet. Har haft en 705 som jag har bytt två gånger

Användarvisningsbild

Re: byte kuggkrans valmet 605

Erre  
#497726 Kanske passa på att byta packbox för vevaxeln om det börjar bli många timmar på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: byte kuggkrans valmet 605

källshult  
#497732 Det är en mycket smidiga traktor att dela på om det inte sitter lastare . Första gången jag bytte axeln som driver hydrulpumpen gjorde jag och min bror ute i skogen på en vändplats . Andra gången gjorde jag det i min verkstad och det tog en förmiddag att dela och bytta axeln och medbringarn

Avatar Fallback

Re: byte kuggkrans valmet 605

Sture Andersson  
#501168 Har nu köpt både kuggkrans och startmotor och tändningslås .Men inväntar våren för jag har ingen verkstad med värme i .Så jag kör vidare till det inte går längre ,har märkt upp kuggkransen så jag snurrar fram ett friskt ställe .Men har märkt på sista tiden att det inte hjälper ,verkar som startmotorn startar utan att gå fram .Kan det vara möjligt .En startmotor startar väl inte fören den når ändläge ?
Kan det bli ett sånt fel på en startmotor ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: byte kuggkrans valmet 605

Erre  
#501178 Kan absolut bli ett sådant fel att startmotorn "fri" snurrar.

Avatar Fallback

Re: byte kuggkrans valmet 605

Sture Andersson  
#501260
Erre skrev:Kan absolut bli ett sådant fel att startmotorn "fri" snurrar.


Ok funderar bara på hur ,för startmotorn startar väl när magneten har kommit in i botten .
Men det är kanske nått med det som ska dra fram drevet som är utslitet .Jag får riva isär startmotorn och kolla .Har ju en ny men vill inte sätta dit den på en gammal kuggkrans.

   TS
Användarvisningsbild

Re: byte kuggkrans valmet 605

dirtypete  
#501270 dom brukar börja kärva så att drevet int kasrtas fram....men det brukar man kunna motionera till på dom

Avatar Fallback

Re: byte kuggkrans valmet 605

Sture Andersson  
#501368 Nu har jag varit ute och demonterat startmotorn ,monterat bort blecket mellan solenoiden och startmotorn ,och satte spänning på solenoid .Och inget hände ,provade sen att sätta spänning på startmotorn ,och den startade och drevet flög fram .Ohmmätte solenoid och det var ingen kontakt .
Sen ohmmätte jag mellan -polen på solenoid och +polen på solenoid som ska mata startmotorn ,där var det kontakt ,detta måste tyda på kortslutning i solenoid ,och det är därför starmotorn startar utan att solenoid har dragit.
Lite rörigt men vad tror ni om detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: byte kuggkrans valmet 605

Cat554  
#501387 Da er det vel frihjulet, -Bendixen din som glipper. Altså den l "boksen" ved derevet. Se om den kan få litt 5-56, WD40 e.l. Kan hjelpe for en stund til du bytter det hele.

Avatar Fallback

Re: byte kuggkrans valmet 605

massa-ved  
#501405
Sture Andersson skrev:Nu har jag varit ute och demonterat startmotorn ,monterat bort blecket mellan solenoiden och startmotorn ,och satte spänning på solenoid .Och inget hände ,provade sen att sätta spänning på startmotorn ,och den startade och drevet flög fram .Ohmmätte solenoid och det var ingen kontakt .
Sen ohmmätte jag mellan -polen på solenoid och +polen på solenoid som ska mata startmotorn ,där var det kontakt ,detta måste tyda på kortslutning i solenoid ,och det är därför starmotorn startar utan att solenoid har dragit.
Lite rörigt men vad tror ni om detta.


Har hänt på några ISKRA nån började gå så fort man satte på huvudbrytaren utan att tillslaget på solenoiden var aktiverat ( utan att dra runt motorn ) en uppstod felet när muttern till batterikabeln drogs åt på en annan kom felet efter att den fungerat felfritt ett tag.

Avatar Fallback

Re: byte kuggkrans valmet 605

Bosse1  
#501422 Några gånger har frihjulet spruckit för mej, då snurrar startmotorn utan att dra runt motorn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).